Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

SF-mått

Skrivet av Plast, bf 20/3
Kom nyss från BM, allt såg bra ut och så (lyckatsöka ett och ett halvt kilo! bara fyra-fem kvar tills jag når min "startvikt"), men mitt SF mått var 31 cm! Jag tycker att det låter jättemycket. BM sa att det är för att bebisen ligger så högt upp och det bara är lite över "normalkurvan". Har ju gjort tillväxtultraljud för några dagar sedan och bebisen var inte större än den skulle (t o m lite mindre).
Vad har ni andra för SF mått? Vet någon vad som räknas som "normalt" enligt kurvan?
Är i v 29+4
Trevlig helg!
Svar på tråden: SF-mått

Vet inte

Skrivet av  Trillian bf 21/3
men mitt var 25cm i v.26+0 och hamnade mitt på medelkurvan. Jag har iofs hört att så länge man följer sin egen kurva så spelar det inte så stor roll var den ligger. Alla är ju olika.
 

En vecka efter dig...

Skrivet av  Katta bf 27/3, v 29
och hade 26 cm idag, v 28+5, och jag har heller ingen aning vad som är normalt, men sa BM att det var OK så var det väl det. Menar du att du gått ner i vikt och väger MINDRE än vad du gjorde före graviditeten? Trevlig helg du med!
 

japp

Skrivet av  Plast, bf 20/3
jag gick ner nio kilo de första fyra månaderna, och kämpar nu för att ta mig tillbaka till startvikten. Jag nådde väldigt illa och så...
Som tur var så hade jag lite hull att ta av, så jag blev inte helt utmärglad, men svag och trött.
Ha det fint!
 

Vet inte vad som är normalt

Skrivet av  Arwen4ever med Lilla E Bf 24/3
men det kan säkert vara som din BM sa att bebben ligger högt eftersom du gjort tillväxtUL och bebben var normal.

I måndags då jag var i v 28+4 hade jag SF mått 29 och det tyckte hon var helt normalt.

Kul att allt såg bra ut annars med dig och bebben.

kram och trevlig helg.
 

Samma bf

Skrivet av  Norrvan BF 20/3
som du. Hade 27 cm i v 29+0 och låg mitt på kurvan. Tycker inte du ska oroa dig, det är väl bra att magen växer även om du gått ner i vikt förrut. Allas magar är så himla olika. Skulle oroa mig mer för ett tillväxthämmat barn. Kram
 

Det skiljer

Skrivet av  Babaria m Lilla Snutt 0308 +v33
två veckor mellan oss, och när jag var hos bm i onsdags så hade jag 35... Mina kryss svävar högt över den översta streckade linjen, alltså inte inom normalintervallet.

Jag ligger exakt likadant som sist. DÅ var jag orolig, för att få ett gigantiskt barn eller att något var fel. Min bm lugnade mig och sa att det inte säger något egentligen, utan att det viktiga är att man växer och följer sin egen kurva.

Jag var helt övertygad att hon sa så bara för att lugna mig inför den jättebebis som skulle pressas ur min kropp. Men så när dottern kom - 3100 gram och 48 cm lång - förstod jag att hon hade rätt.

Och ditt mått _är_ ju inte en speciellt stort, så oroa dig inte.
 

Jag ligger alltid på largekurvan.

Skrivet av  Madeleine med 2 knoddar -99,-03 (BF7/3-05)
Vet inte vad som är normalt men jag hade SF mått 32,5 cm i vecka 29+0.
jag har alltid legat på largekurvan.......väntar mitt 3:dje barn nu.
 

29 här

Skrivet av  Qanna
och jag har bf 13/3. Min BM säger att bäbis är STOR
 

ligger på mittersta kurvan

Skrivet av  ÅsaL
dvs är "ultranormal". Har faktiskt ingen aning om mina exakta mått denna graviditet utan har bara kollat på kurvorna och sett att lillplutten följer mittenkurvan exakt.
 

jag hade

Skrivet av  jenny med samuel o lillebror bf 30/3
30 i v 28+5 när jag väntade sonen.
och då fick jag göra tillväxt ul. Men jag minns oxå att den främsta annledningen till detta var att magen ökar 5 cm på mindre än 3 veckor så den gjorde ett jättehopp helt plötsligt..
det är nog snarare de man tittade efter.
men ut kom å andra sidan en stor bebis... 3550 o född i v 36+5 ;-)
denna gången har jag ännu så länge större sf mått än förra... men jag har ju bara mätt en gång o då var det 25 i v 24+1 så det skall bli spännande att se nästa vecka...
*kram*
 

28+2 27cm

Skrivet av  Sofie och Ronja + Bf 28/3
så såg det ut i veckan och magen ligger mitt på kurvan. Det måste ju vara för att bebisen ligger högt upp som måttet blir lite större eftersom att det inte var någon jättebebis på UL:) Min mage är ganska långt ner och var det förra gången med, förra gången låg magen lite under medel och min BM sa att "det är ingen stor bebis" men hon var alldeles normalstor när hon föddes.
 

tack för alla svar

Skrivet av  Plast, bf 20/3
vet ju egentligen att allas graviditeter är olika och så, men det verkar som att jag alltid behöver ha något att oroa mig över!
Ha det fint!
 

Artiklar från Familjeliv