Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

En fråga om Babysitter och nån som vill låna en ..

Skrivet av Arwen4ever med Lilla E Bf 24/3
rastlös blivande farmor? Hon ringde kl 14 och hade inget och göra så hon undrade om hon kunde komma över en sväng och kolla lite i Halens och Josefssons katalogerna om det fanns nå snygga gardiner. Och jag hade inget speciellt för mig så visst fick hon det men hon har kanske sutti ner 30 minuter på 4 1/2 timme hon har varit här. Hon har hunnit med att frosta av frysen och hjälpa mig inventera allt som var däri, städat Storms "rum" och tjatat sig blå än en gång om att gubben ska ta ner sin Star Wars legosamling som står i en bokhylla där inne och gör ingen skada, sammlar jävla mycket damm men det är inte jag som dammar så jag bryr mig inte, burit ner ett ton med grejor som skulle ner i förrådet men som jag hade trollat bort genom att gömma dom i en garderob, syns det inte = finns det inte :)
Burit bort 2 påsar med reklam och 1 påse med glasflaskor till återvinningen. Som gubben skulle göra imorrn men han blir ju glad av att slippa.
Sen fick jag hon att sätta sig ner och äta lite middag innan hon var tvungen att torka av spegeln i hallen och diska bort efter middan, samt dammsuga hela lägenheten. Jag blir trött av se henne men jag har inte suttit på rumpan jag heller, får för dåligt samvete då så lite har jag hjälpt till men inte mycket för jag bad inte henne komma hit och städa utan det är hennes egna lilla påhitt.

Och sen Babysittern, vi har ju köpt en med gungfunktion och fullt liggläge eftersom vi inte har möjlighet att ha vagnen i lägenheten så tänkte vi att det kanske kunde vara bra om man kunde lägga ner bebben i nåt skönt och mjukt och kunna gunga h?n ändå, den har till och med som en liten kudde med kanter så bebbens huvud ska ligga riktigt bra fast bebben är liten men nu har jag fått höra att man inte kan använda den föränn bebben är 3 månader? Nån som vet varför? Är det nån skillnad att ligga helt plant i babysittern än ex ligga i soffan eller på en filt på golvet? Eller är det så att det är uppsittande från 3 månader som gäller? Nån som vet?

kram och ha en trevlig kväll och hoppas ni där nere i söder inte blåser bort. Här spöregnar det bara än så länge med kommer väl kanske lite blåst hit upp också.

Svar på tråden: En fråga om Babysitter och nån som vill låna en ..

hej

Skrivet av  jensan
jag vet hur det är med svärmor. Jag har en likadan. Dom e så snälla att man blir knäpp.

Babysitter har jag hört att man inte ska ha nyföda för länge i. Vi har oxå en ombonad babysitter som vi hade till jacob och vi hade honom där från det att han var nyfödd. Det blir ju aldrig att de ligger där så jättelänge

Hoppas att du blev lite klokare
 

Ja dom vill ju bara väl

Skrivet av  Arwen4ever med Lilla E Bf 24/3
och jag uppskattar det jättemycket men vill ju inte att hon ska spendera sin lediga dag med att städa hos oss, men hon är sån och har alltid satt sig själv i sista hand. Men vi brukar skämma bort henne med jämna mellanrum och som nu idag så fixade jag mumsig middag åt henne som tack.

Ang babysitter så var det nästan det jag trodde. Det handlar ju inte om några längre stunder som vi har tänkt att bebben ska vara där mer kanske som lite avlastning ex. om h?n har skrikt nonstopp ett par timmar och man har nött ut fötter och armar av bärande och vyssande, då kanske det kan vara skönt för samtliga att få lägga ner bebben i sittern och gunga lite istället. Eller om man vill äta med båda händerna så kan ju bebben, om bebben vill förstås, ligga där och så kan man gunga lite försiktigt med foten, det är ju mer så vi har tänkt använda den så det handlar ju precis som du säger inte om några timslånga pass i sittern.

Tack för svar och jag blev lite klokare.

kram
 

Städande svärmödrar ja...

Skrivet av  ÅsaL
Det är väl en grej om de gör det för att vara snälla och utan att man ber om det. Då försöker jag sitta snällt och ta emot städgåvan, och försöka återgälda denpå nåt annat stt. Men är det städning med förbihåll som vi oftast får: dvs städning medan hon gnäller om hur slarviga vi är - DET tackar jag alltid nej till.

Babysitt€rn börjad€ vi använda €fter några veckor, men bara korta stunder och alltid när L var vaken.
 

Hon är snäll för det mesta

Skrivet av  Arwen4ever med Lilla E Bf 24/3
och menar alltid väl men visst ibland blir det lite dumma kommentarer, dock aldrig om att vi är slarviga eller så, mer hur hon tycker att det ska vara men efter 8 år har både jag och gubben lärt oss och hon får alltid mothugg och då är det ju inte lika kul.

Skulle hon komma hit och gnälla och sen börja städa så åkte hon ut med huvudet före. Igår så sa jag dum som man är att vi ska göra mat att frysa in till efter bebben är född men att vi ska vänta tills vi har tid att frosta av frysen. Jag har ju så ont i svanken att jag kan inte sitta på golvet och vi har bara en liten frys under kylskåpet. Så då ville hon ju naturligtvis göra det fast det inte var nån brådska och jag och gubben kunde ha hjälpts åt till veckan istället.

Kram
 

Åh vad jobbigt...

Skrivet av  Sandra med Mathilda 0103 +bf 25/3
med en sån svärmor... Jag skulle nog få panik! Men men... hon vill väl bara väl....

Har faktiskt ingen aning om hur det är med babysittern, men vi har en och i den satt Mathilda rätt tidigt (från då hon var ca två veckor). Jag vet att man inte ska låta dem sitta där i längre stunder i alla fall - men jag vet inte anledningen....

*kram*
 

Artiklar från Familjeliv