Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ang. smärtlindring...

Skrivet av Nanna80 *V29+6*
Jag har nu läst på om "ALLT" man kan tänkas få som smärtlindring. Och det enda jag kan tänka mig förutom massage/bad och dusch/ akupunktur osv är sterila kvaddlar. (Antar att man inte kan veta hur man känner när man väl ligger där för jag vet att i samband med mitt mf ville jag åka in akut och kunde tänka mig att få morfin eller vad som helst som tog bort smärtan)
Vill bara höra om det är någon som har erfarenhet av dem? Har för mig att ÅsaL hade fått det vid Ludvigs födelse?
Jag är ganska smärttålig och den stund som de bränner till kan jag nog stå ut. Men hur är det sen med smärtlindringen-ger de någon effekt? Eller är det individuellt? Finns det något negativt med dem? Själv har jag inte lyckats hitta något negativt med dem...

Hur har ni andra tänkt?
Svar på tråden: Ang. smärtlindring...

tänkt och tänkt...

Skrivet av  Singoalla m Lucas +bf 1/3
Jag klarade mig med lustgas, massage och profylaxandning sist och skulle gärna vilja göra det samma den här gången.
Jag blev erbjuden kvaddlar eftersom jag hade rejält ont i ryggen men jag har hört så mycket negativt om dem, dvs att det gör så grymt ont att de flesta (inte alla så klart) ångrar det efteråt, men vad vet jag ;-)
Behövs det mer den här gången så blir det väl eda, men som sagt jag funderar inte på det, jag får ta det som det kommer.
 

Om det blir som jag vill....

Skrivet av  Sandra med Mathilda 0103 + bf 25/3
så blir det lustgas och massage för min del.
Vill in i det längsta undvika eda....
Men vi får väl se hur det blir....

*kram*
 

Funkade...

Skrivet av  Hanna bf 1/4
med kvaddlar för mig. Jag har nog inget negativt att säga än att det gör jävulskt ont att ta dem, som ett långt getingstick. Det bränner... Men det är ju också mening med dem. Eftersom det är då man frigör endorfinerna som syftet med kvaddlarna är.
Sedan har jag tagit dem även innan etablerat förlossnings arbete och det funkade då också. Men visst är det "skönare" att få dem under en värk. För mig är det absolut ett alternativ även denna gången. Effekten har hos mig varit ca 2 timmar per gång och sedan har jag "fyllt" på dem. Så ondare än att jag har tagit dem både för smärtlindring under graviditeten och under förlossningen tycker inte jag att det gör.
Sedan vad är 2 minuters smärta jämfört med 2 timmars "paus"! Jag rekommenderar dem varmt.
Kan tilläga att jag tagit dem både på ryggen och på magen...
Tror att du gör ett bra val om du vill föda med så liten medicinsk smärtlindring som möjligt.
Jag hoppas att jag ska klara mig med lustgas och kvaddlar denna gången med. När jag tog Eda vid första förlossningen så hade jag svårt att etablera väkarbetet igen, trots stimulerande dropp.

 

Det vill jag också

Skrivet av  Lena L, v 33
Jag har också tänkt mig sterila kvaddlar, akupunktur och lustgas. Förra gången hann jag bara med lustgas. Jag har hört många som säger att sterila kvaddlar hjälper enormt; det bränner till (som ett getingstick) men sen har man en skön smärtlindring som sitter i ett par timmar. Så jag ska skriva i mitt förlossningsbrev att jag INTE vill att de föreslår EDA om jag verkar ha mycket ont, utan jag själv ska föreslå det, som en allra sista utväg liksom. Helst vill jag undvika det öht.
 

Jag tog kvaddlar

Skrivet av  Gena bf 19/3
under min förra förlossning. Skulle aldrig kunna tänka mig att göra det igen. Det var den värsta smärta jag varit med om.
Min man fick trycka ner och hålla fast mig för att BM skulle kunna lägga färdigt alla sticken... Jag skrek och skrek. För mig gjorde nog detta ondare än det andra under förlossningen och hjälpte inte speciellt mycket heller. Tog först framme vid ca 4 el 5 stick, men då gick smärtan över till ryggen efter ca 15 min. Då tog vi några stick där bak och då tyckte jag inte att dom hjälpte alls. Efteråt tog jag lustgas och det är det jag tänkte använda mig av mest denna förlossning.
Första förlossningen hade jag eda och den var super också...

Men smärtan är kanske så annorlunda på andra vad vet jag.... Lycka till i valet!
 

Har också läst en hel del

Skrivet av  Arwen4ever med Lilla E Bf 24/3
och för min del blir det EDA, och så lustgas och eventuellt akupunktur också. Har extremt låg smärttröskel så jag är rätt skraj för hur det hela ska gå och att då ta kvaddlar som enligt alla ska göra så in i helvete ont går inte ihop för mig som vill ha så lite ont som möjligt. Är väl knappast smärtfritt att ta EDA heller men det känns ändå som ett bättre alternativ. Har också tänkt försöka vara uppe och röra mig så mycket jag kan så att det hela inte stannar av som det tydligen kan göra ibland när man får EDA.

Sen kan man ju aldrig veta hur det blir men förhoppningsvis blir det väl ungefär som man har tänkt sig.

kram
 

Eda:n gjorde inte ont att ta.

Skrivet av  Helena, bf 5/3
Jag andades lustgas hela tiden när de lade eda:N och det enda som var lite svårt var att ligga stilla på sidan medan de lade bedövningen (eftersom jag hade värkar under tiden och ABSOLUT INTE ville va stilla då).
Jag hade en bra förlossning och fick inga neg. biverkningar av eda:n. Kommer att använda den även denna gång om jag har den möjligheten.

Alla är ju olika, men jag kan rekommendera den. Kvaddlar törs jag knappt tänka på...
 

Tack

Skrivet av  Arwen4ever med Lilla E Bf 24/3
jag har hört många som inte tycker om EDA:n men för mig känns det som det ultimata smärtlindringen även om jag vet att det inte funkar på alla och kanske inte funkar alls på mig men som sagt jag är villig att prova för helt utan kan jag inte tänka mig att vara.

Vet du om man i förlossningsplanen eller när man kommer in till förlossningen kan be om att dom förbereder för EDA:n redan då eller måste man vänta till man är öppen så mycket som dom vill att man ska vara öppen innan dom kallar på narkosläkare och sätter in kanylen.


kram
 

Jag skrev i förlossn.planen.

Skrivet av  Helena, bf 5/3
Flera kompisar hade varmt rekommenderat eda och när jag kom in på förlossningen hade jag bara 2 minuter mellan värkarna. Trots de intensiva värkarna var jag bara öppen 3cm.
Bm frågade nästan direkt om jag ville ha eda eller ngt annat. Från att jag bestämt mig för eda tog det ungefär en halvtimma innan narkosläkaren kom och ytterligare en halvtimma innan bedövningen var lagd och började ge verkan.

Eda:n kompletterades med värkstimulerande dropp och den enda biverkningen jag fick var att mitt högra lår domnade lite. Men det var det värt!!!
När krystvärkarna kom igång hade jag fått 4 lugna, nästan smärtfria timmar och hade gott om krafter till själva krystningen.

Nu ÄR det ju så att ingen förlossning är den andra lik, så egentligen är det väl bara att "hänga med" och göra det som man själv tycker känns rätt.

Lycka till!
 

helst vill

Skrivet av  carina med 6 huliganer + bf 17/3
jag inte ha nåt alls, har inte haft det på dom fyra sista barnen, jo, duschade med dom två sista o det var jätteskönt, men så länge jag klarar mej utan, så tycker jag det är skönt. Av nån anledning tycker jag inte det gör "ont" att föda barn, missförstå mej inte, klart det gör ont, men inte värre än att jag klarar mej utan bedövningar, är så fruktansvärt spruträdd dessutom att jag helst inte vill. Men ingen förlossning är ju den andra lik, så jag är medveten om att jag kan ångra mej när jag väl är på förlossningen!
 

Helt utan smärtlindring

Skrivet av  ÅsaL
Det var inte jag, för min förlossning var helt utan smärtlindring. Inte som jag planerat med alla droger man kan tänkas få, men det gick för fort.
Denna gång vet jag att jag klarar det utan smärtlindring och tänkte försöka köra endast lustgas om det behövs. Men jag litar på personalen, dom får guida mig även denna gång
 

Ingen erfarenhet men...

Skrivet av  Mia med Charlie [aug-03] + bf 19/3
Jag kan mycket väl tänka mig att få kvaddlar. Hade tänkt att få det förra gången men när det sen var dags så var det försent. Måste erkänna att jag blev grymt besviken. Var mycket nyfiken på hur de skulle fungera.

Det är ju som Hanna skrev att kvaddlana frigör endorfinerna som är som kroppens egna smärtstillningssystem.

Jag hade TNS på mig hemma förra gången & skulle aldrig ha klarat mig utan den + att jag badade. Inne på sjukhuset kompletterade jag sedan med akupunktur som jag tyckte gav så dålig effekt att jag till slut bad dem ta bort nålarna. I slutet blev det sen lustgas även fast jag från början bestämt mig för att det absolut inte var något för mig.

Om jag summerar hela upplevelsen så var det ändå TNS som var det viktigaste för mig & något jag rekommenderar starkt...
 

Tyckte

Skrivet av  Norrvan BF 20/3
TENS:en var löjligt dålig, duschen plågsam och lustgasen bra men kräkframkallande. EDA var himmelriket ända tills lugnet plötsligt avlöstes av krystvärkar vilket inte var så skönt. Tror att du kommer få lika många olika svar som personer du frågar i princip. Tror det är omöjligt att förutse vad som hjälper och inte hjälper. Vad som är viktigt att fundera över är ju om det är något som man absolut inte vill och tala om det för sin man...Kvaddlar har jag hört ska göra grymt ont men har ingen erfarenhet själv. Skulle nog inte våga prova.
 

Inget morfinpreparat

Skrivet av  Sofie och Ronja + Bf 28/3
är det viktigaste för mig den här gången, BM "prackade på mig" en petidinsprutatidigt under öppningsskedet förra gången för att hon tyckte att jag behövde slappna av bättre, men jag har skrivit i min födelseplan att de absolut inte får ge mig det pga alla begativa effekter det har på barnet.

Förra gången hade jag inte så ont att jag ville ha någon bedövning innan krystvärkarna kom och tänkte försöka klara mig med TENS, massage, dusch och lustgas men jag har även funderat på sterila kvaddlar. Jag kommer att läsa på mer noga innan jag "bestämmer mig" helt. EDA vill jag absolut inte heller ha pga att den kan försvaga värkarna.
 

Artiklar från Familjeliv