Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Nån som inte fått godkänt sjukskrivningen av fk?

Skrivet av dotson
Jag ska till läkaren idag och kommer förmodligen att blir sjukskriven, åtminstone på deltid pga av ljumskbråck som gör att jag har svårt att röra mig. Tänk om läkaren sjukskriver mig och fk säger nej. Jag har ju mindre än två månader till bf. Nån som råkat ut för det och vad har ni varit sjukskriva för då?

Hade först tänkt jobba heltid hemifrån i två veckor till eftersom vi ska på konferens då. Vore skönt att hinna avsluta allting. Men ju senare man blir sjukskriven desto svårare är det väl eller vad säger ni?
Svar på tråden: Nån som inte fått godkänt sjukskrivningen av fk?

Jag förstår inte riktigt.. Lite fler frågor..

Skrivet av  Sippan
Jag trodde att det var så att om en läkare sjukskriver mig så är jag sjukskriven. Men så är det alltså inte? Om FK inte godkänner, när får man då reda på det och vad gör man då?
 

FK kan underkänna

Skrivet av  Trillian bf 21/3
en sjuskrivning, och detta helt utan att ens träffa den sjukskrivne. FK har egna läkare som läser intygen från den andra läkaren och sen gör FK-läkaren en egen bedömning som tyvärr inte helt sällan är en helt annan än det som står i sjukintyget.
 

Tyvärr inte

Skrivet av  dotson
Läkaren sjukskriver dig men det är bara en rekommendation. Sedan är det upp till fk och deras läkare att bedöma om du får sjukersättning eller ej. Dem kan alltså neka dig trots att de aldrig har träffat dig. Man får ju ta ut fp 60 dagar före bf så om de vill sig illa så får man ingen sjuksersättning utan måste ta ut fp istället trots att man egentligen är sjuk och inte kan jobba. Helt tokigt system.
 

När får man veta

Skrivet av  Sippan
om dom har godkännt eller inte?
 

Man får hem ett brev

Skrivet av  Trillian bf 21/3
som talar om att man fått avslag. Tyvärr kan det tydligen dröja. Jag har hört talas om 4 till 8 veckor i värsta fall. Annars ska det ju gå rätt fort, en vecka eller två.
 

Jag har aldrig

Skrivet av  Trillian bf 21/3
fått någon sjukskrivning underkänd av FK. Jag vet dock några som fått sjukskrivningar för foglossning underkända. Har aldrig hört något om bråck.

Ljumskbråck låter ju rätt allvarligt så det borde ju gå igenom. Det är väl inget som enbart kan skyllas på graviditet vilket kanske kan vara en räddning. Jag tror det beror på vad man har för arbete om de godkänner eller ej. Om man har ett jobb inom vården tex så vill de säkert att man ansöker om HP istället, vad nu det ska spela för roll eftersom det fortfarande är FK som betalar...
 

Artiklar från Familjeliv