Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

bebsisäkra hemmet- hur? tips!? även på ank juni

Skrivet av klickann m. Theodor f.040612
är det hög tid att göra nu inser jag. Igår fick Teo grepp om hur man ålar sig framåt så nu kommer han knappast ligga stilla där jag lagt honom :)
Dessutom har 2 tänder kommit fram så nu känns det inte så bra att han äter på sladdar heller...
ngn som vet var man kan läsa om vad man bör säkra och hur?
det här med sladdar tex, hur 17 gör man med dem? Uttagen är ju långt ner så det är inga problem för honom att greppa tag i en sladd och gnaga!?- hur gör ni med dessa??
Och sånna där skydd till uttagen är ju ett måste...
Och blommorna som står på golv eller hänger ner- kanske bäst att låta dessa blomma för evigt på blommornas grönskande äng eller ngt? När han far omkring i sin gåstol/lekstol så når han ju nästan alla blommor och det är inte långt tid kvar innan han river ner ngn och får krukan i huvet- tips på säkra??
Och sänka ner spjälisen? Har ni gjort det än? det är visserligen ett tag kvar tills han kan häva sig upp, men man vet ju inte, kanske bäst att ta i tu med det?

Annat som man bör tänka på???
Svar på tråden: bebsisäkra hemmet- hur? tips!? även på ank juni

Lite tips...

Skrivet av  Ebba m.3
Jo, jag brukar plocka bort blommor som är i "fel" höjd när jag har en liten, när de är så stora att man kan lära dem att inte ta blommorna så kan man ju ställa tillbaka dem. Sladdar... kanske du kan samla ihop dem i sådana här plaströr och liksom gömma dem? Så har vi gjort. Trappgrind är ju ett måste om man har trappor inne, sänka sängen har jag tjatat på Tomas om i ett par dagar nu för Engla står nästan alltid på knä i sängen när man ska ta upp henne (full fart!). Sedan kan det ju vara bra med sådan här plastskydd (finns på ikea) som man sätter på hörn på t ex bord... Tippskydd till alla bokhyllor, häll och tippskydd till spisen.

Ja detta var de tips jag kommer påpå rak arm. Lycka till! Kram!
 

själva eluttagen...

Skrivet av  AT med Theo-01 & Tuva 040818
fick vi sätta för med någon möbel eller så om det var sladdar i det.
Så vi hade högtalare och små låga hyllor längs med väggarna i hela tv-rummet så Theo inte skulle se uttagen eller sladdarna.
Annars drog han i dem men syns inte = finns inte för bebisar så det räckte att gömma det lite ;o)

Gåstol _är_ farligt, just för att barnet når en massa som det annars inte hade nått och får upp en fart som det inte behärskar riktigt...
Vi har aldrig skaffat någon sådan.

Trappgrind behövs även nere lite senare när barnet börjar lära sig klättra.

Annars kommer jag inte på något som inte Ebba hade med.
 

Dörrar

Skrivet av  Nettan m Anton 29/10-01 & Märta 2/8
är något som man glömmer att säkra. Det finns dörrstoppar som kan sätta så att inte dörren går att stänga. Tänk på att det är den sidan vid gångjärnen som är den mest farliga ur klämmhänseende. Annars tror jag att du har fått alla andra tips.

Just nu har jag en dotter som älskar julgranen. Den glittrar och lyser så fint. Står och drar i glitter och sladdar. Kom då på en sak till. Inte ha små saker eller glaskulor hängandes i julgranen så att han når dom.
 

julgranen...

Skrivet av  AT med Theo-01 & Tuva 040818
säkrade vi i väggen med en fiskelina när Theo var liten.
Och kulorna byttes till plastkulor (hittar inte ens glaskulorna längre *s*)
 

Artiklar från Familjeliv