Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Måste få rådfråga er lite

Skrivet av Lotta m Maja
Maja har så himla svårt att somna för natten, hon blir buren av mej, det har jag inte lyckats ändra på men kan inte somna. Hon är jättetrött och vid maten håller hon på att somna men så är detsom att hon får panik och kämpar emot. Kan hon ha ångest för att smna? Hon beter sej så. Inatt kämpade hon till kl 4. Hon ska vara nära, nära hela tiden och kör upp sitt ansikte mot mitt. Köpte välling idag, tänkte att det kanske ger mer tyngdkänsla i magen än ersättningen.
Hon blir ju 6 mån om 1 vecka tycker ni jag kan börja med det nu?
Detta är jättejobbigt för mej och jag är tacksam om ni har några råd att ge.
Hon gråter dock inte så mycket utan det är mest gnäll.
Svar på tråden: Måste få rådfråga er lite

Skriker hon om du

Skrivet av  Ebba m.3
lägger ner henne i hennes säng? Om hon bara gnäller så kan du ju börja med en lägg rutin, samma varje kväll så att hon förstår att det börjar bli dags att sova. T ex babymassage på med pyamas och så lite välling. Sedan läggdags i sängen. Prova att gå ut ur rummet om hon inte skriker, blir det inte värre då så kan du ju bara gå och titta till henne lite diskret då och då.
Endel barn gnäller eller gnyr sig till sömns utan att det betyder att de är speciellt ledsen eller så. Engla gör ofta så, jag brukar bara gå in till henne igen om hon skriker.
Tycker att du kan börja med välling, en vecka hit eller dit spelar ju ingen roll... Hoppas att det ordnar sig.
 

somnar inte så

Skrivet av  Lotta m Maja
Har provat med jämna mellanrum och kommer att fortsätta med det. Hon blir bara piggare om jag lägger ner henne i sängen.
Hon hade kolik i när hon var mindre och blev van vid att somna i min famn, det var enda utvägen då.
Men annars så brukar hon faktiskt "sjunga" sig till sömns, ganska festligt faktiskt ;=)
 

Visst..

Skrivet av   Venus
kan hon vara lite rädd för att somna. Det är ju att släppa greppet, att säga adjö för nu. En del barn tycker det är obehagligt och kämpar emot.

Mitt stående tips är att införskaffa en börsjal så kan du göra annat under tiden. Dessutom brukar de bli otroligt lugna och harmoniska i sjalen...

Sen hoppas jag att du inte tänkte byta all ersättning mot välling. Det kanske du inte alls hade tänkt, men jag vill bara påpeka att välling har samma näringsinnehåll som gröt och ersättning är just en ersättning för bröstmjölk.

Hoppas ni löser sömn "problemen" snart!
 

Jag byter ut lite ersättning

Skrivet av  Lotta m Maja
ett mål på kvällen tänkte jag börja med.
Hon fick prova lite ikväll och hon verkar acceptera det, har faktiskt somnat i mitt knä och sovit i nästan 2 tim nu.
Jag använder bärsele ibland men det börjar oxå bli lite tungt....
Tack för tipsen i alla fall.
 

Men...

Skrivet av   Venus
bärsele och sjal är lååångt ifrån samma sak! Jag skulle aldrig orka bära Wilma i en Baby-Björn mer än 5 minuter, men i sjalen kan jag bära i timmar! Även storasyster som är 2 år går att bära länge i sjalen!

Hoppas det hller i sig nu och att ni får sova riktigt gott allihopa!
Vet hur jobbigt det är att natta i felra timmar varje kväll... Ida har alltid varit lite knepig med sovandet, men just nu funkar nattningarna bra i alla fall! :)
 

Venus!

Skrivet av  Jennie m. lille Albin + tre till
Tack för dina svar på min fråga om sjal, sitter nu och väntar på en Storchenwiege _samt_ en Hug-a-Bub! Blev en storchenwiege istället för didy då jag hittade dom på julrea :)

Och jag håller med, det _är_ stor skillnad mellan sjal och BabyBjörn!
/Kramen
 

Kul!

Skrivet av   Venus
Didyn och storken är ju ganska likvärdiga så det blir nog kanon! Och har man väl börjat med sjal är det lätt att bli beroende! :)
Sitter just och funderar på om jag ska beställa en Äiskä Poncho eller inte. Och i så fall vilken färg jag ska ha! :)
 

Vill också ha!

Skrivet av  Cecilia med Juni & Tindra 30/8
Åh, jag skulle också vilja ha en poncho! Jag tycker den ljusgrå ser fin ut. Men jag har nog inte råd nu.
 

Artiklar från Familjeliv