Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

visste ni?

Skrivet av golvliggare
att gåstol kan hindra barnets gå-utveckling? det är bättre att låta dem ligga på golvet och lära känna sin kropp. De får helt fel "gå-ställning" i gåstolen förövrigt.


detta sa de på öppnis förra veckan, även på bvc.
Svar på tråden: visste ni?

Men

Skrivet av  Cilia och June
man använder inte gåstolen som barnvakt, utan som en leksak. Bebisen sitter givetvis inte i stolen i flera timmar i taget.

Och ska man vara sån, så kan ju bebisen få platthuvud om den ligger för mycket på golvet.

Var och en blir salig på sin fason! :)
 

Precis ;-)

Skrivet av  Cecilia med Juni & Tindra 30/8
Jag röstar för att man ska bära i sjal istället. ;-)
Det är en bra ergonomisk position för barnet, och då tränar barnet upp styrka och stadighet där. Det enda som gäller. Alla måste göra på samma sätt. *s*

Nä, skämt åsido har vi mest sjalen när vi går ut, Tindra ligger en del på golvet och nöter bort sitt fina hår. Eller sitter i babysitter, det gillar hon och då hostar hon lite mindre, stackars sjuka lilla bebis.

Gåstol är inte min grej, men om man bara sitter korta stunder under uppsikt så är del väl ingen ko på isen. Använt med förnuft så kanske det kan vara en kul grej? Fast jag tycker de verkar småläskiga, en i min mammagrupp vände ryggen till ett par sekunder så tumlade hennes barn ner för hela trappan! Som tur var gick det bra med barnet, men mamman blev rejält chockad och svimmade flera gånger i ambulansen. Knasigt ;-)
 

Åh hemskt & Cecilia - hjälp!

Skrivet av  Cilia och June
Min systerdotter ramlade ner för en trappa när jag var där och det var det allra hemskaste ljudet jag hört i hela mitt liv. Jag får tårar i ögonen när jag tänker på det.
Hon kröp för övrigt, så det är också farligt.. :)

Vad jag ville fråga om var sjalen: Jag bar tjock-June igår i kanske en, en och en halv timme och sen hade jag så ont i ryggen att det liknade ingenting.
Jag har en Moby Wrap, och jag knyter omslutet kryss, ganska hårt.
Hade jag haft sele hade det givetvis gjort femhundragånger så ont, och fort hade det gått, men iallafall. Jag läser överallt att de kan ha bebisen i selen i flera veckor i sträck och de känner inte ett smack, de till och med glömmer bort ungen nästan.

Jag har läst någonstans att man ska kunna knyta ett kryss på ryggen och ha bebisen där, men dels känns det som om hon spjärnar emot, och sen fattar jag inte hur jag ska upp henne på ryggen och krångla i henne liksom bakåfram?
Jag köpte dessutom en babylonia backpack, men den har jag bara använt en elle två gånger. Jag är verkligen inte van vid att bebisar sitter på ryggen, jag är van vid att se dem i vagn - basta! :)
Det känns som om hon blir alldeles mosad av att sitta på min rygg, och flaxar hon med armar och ben så det känns som om hon aaavskyr min rygg.

Hm.. vad ville jag nu?
Jo! Hur ska jag knyta för att slippa ryggont? Nämnas bör kanske att jag har en liten ryggskada efter bilolycka för typ tusen år sen, och det är den som värker nu.
 

Hmm ...

Skrivet av  Cecilia med Juni & Tindra 30/8
Knepigt med ryggskadan, det kan säkert försvåra bärandet. Vad tråkigt att du har en trafikskada! *kram*

Vad jag har förstått är June ganska tung? Det kan nog vara bekvämare med en vävd sjal då, det är stadigare. Annars har det hänt att jag också blir trött i ryggen. Man är ju inte supervältränad och i toppform när man nyss fött barn. ;-)

Jag har kommit på att det, tvärtemot vad man oftast hör och tänker, ofta är bekvämare att ha barnet lite lägre och lösare. Ibland svankar jag eller spänner mig om jag knutit Tindra för högt eller för hårt. Naturligtvis ska hon sitta stadigt, anars blir det ju tungt på axlarna. Men lagom är bäst liksom. Sedan tror jag att jag ska börja med vävdsjal lite mer snart när hon blir tyngre.

Kanske att June fortfarande är lite för liten för att bäras på ryggen? Jag har inte buriut så mycket på ryggen, det är väl lite svårare att få till. Och så känns det konstigt att inte se barnet, tycker jag. Barnet ska gärna kunna sitta själv innan, kanske funkar det bättre om en månad när hon är lite stadigare i kroppen?

Hm, inget vidare svar va? En blind leder en blind. ;-)
 

Hehe,

Skrivet av  Cilia och June
sant. :)

Jag knyter semihårt (öh, det är kanske inget ord?), för det känns som om June tycker det är bekvämare. Annras blir hon liksom klämd, och armarna sitter klistrade ut med mina axlar när jag bär henne framåtvänd.
Hon är ganska stor ja, 8770 g när jag vägde henne i veckan, så det blir ju lite belastning om man säger. Det är synd, jag hade annars trott att man skulle bli mer tränad av att bära mycket?

Jag önskar att här fanns någon sjalåterförsäljare i närheten! Det blir ju ganska dyrt att köpa sjalar man inte kan använda, menar jag. :)

Jag tror jag väntar lite med ryggbärandet, min syrra provade att sätta min systerdotter på ryggen. Elin är nio månader, och hon såg ut att sitta ganska bra. June var kanske lite liten, så jag avvaktar. Annars får jag ju helt enkelt sälja backpacken.

Jaja, jag provar knyta lite lösare. Kan alla andra så ska väl vi också fixa det! :)
Tack för ditt svar!
 

Cilia!

Skrivet av   Venus
Vart bor du? Är det här i närheten får du gärna komma hit så kan vi hjälpas åt med knytningarna! Jag är "expert" på rygg-knyt! *flinar*
 

Venus!

Skrivet av  Cilia och June
I Helsingborg.

Bor du i närheten? *hoppas, hoppas* :)
 

Aha

Skrivet av  Cecilia med Juni & Tindra 30/8
Åhå, bär du framåt, Cilia? Det blir mycket tyngre än om du bär innåt, då kommer vikten när,are din kropp. Ett tips. Om hon är stadig kan hon ju ha armarna fria, så blir hon mer rörlig också, om hon vill se sig omkring.

Venus, du bor nära mig ju! :-) Visste inte att du var en sån hejjare på ryggknytningar. Jag kommer gärna och tränar. Vi har ju varit så himla sjuka i december, men så fort vi kurerat oss ordentligt så skulle jag gärnas träffas! Det hjar vi ju pratat om sen i somras, den inställda Skoklosterträffen. Ett halvår hit eller dit ... ;-)
 

Jahaa

Skrivet av  Cilia och June
jamen då förstår jag - för hon kändes lättare när jag vände henne inåt och hon somnade!

Jag ska prova att ha hennes armar fria, fast det känns lite otäckt, som om hon ska tippa framåt. :)
 

platthuvud?

Skrivet av  Annica m Oscar
så still ligger inte min lilla kille iallafall =) ingen risk för att han ska få platt skalle *s*

 

Nej,

Skrivet av  Cilia och June
men i princip.
Man har inte bebin så länge i gåstolen så dess benställning fördärvas heller. :)
 

Observera att

Skrivet av  Ango & Victor 040802 + 2 till
det _kan_ göra det!
Alla mina barn har använt gåstol och ingen är sen med att gå. Äldsta dottern gick någon vecka innan sin 1-årsdag (högst "normal" alltså) och yngsta dottern tog sina första steg när hon var 9 månader. När hon var 10 månader sprang hon (väldigt tidig alltså).
Att använda gåstolen med sunt förnuft (precis som med allt annat) så är den en rolig leksak för barnet, och en chans att upptäcka "världen" på "egen" hand!

Kramisar
 

Jo...

Skrivet av   Venus
att barnet lär sig gå med hjälp av en gå-stol händer nog inte.

Däremot gick min äldsta dotter när hon var 9,5 månader, trots att hon använt gå-stol.

Jag ser gå-stolen som vilken leksak som helst. Hon får använda den en stund iblan eftersom hon tycker det är jättekul att kunna ta sig runt lite enklare och snabbar än att åla på egen hand.
Men nu behöver vi den snart inte längre...
 

Hoppgunga...

Skrivet av  zookie m lillan 13/6
ger väl samma sittställning?
Så då måste det väl gälla samma, att de bara ska sitta 15-20 min i gåstolen också?
 

Fast hur många ungar

Skrivet av  klickann m. Theodor f.040612
sitter i samma ställning hela tiden de är i en gåstol?? Här sitts det , gås det, hoppas det och allt möjligt i Gåstolen så det är ju absolut inte samma ställning längre tid än ett par minuter per gång.... En hoppgunga gör ju barnet lite mer låst i en ställning....
 

Jo...

Skrivet av  zookie m lillan 13/6
det var min tanke =)
Jar har ju inte hört dessa varningssignaler om hoppgungorna menar jag, så gåstol verkar inte sämre än något annat bara man anväder den med förstånd.
 

Min brorsa hade en gåstol...

Skrivet av  Buffa m. Tim -01 & Lucas 040817
Till sin son och han älskade sin gåstol.
Ändå lärde han sig gå utan stöd när han var 10 månader.

För man sitter ju inte i den hela dagen, det är ju en leksak bara.
 

Användes med förnuft

Skrivet av  Nettan m Anton 29/10-01 & Märta 2/8
Anton hade gåstol från det att han var 5 månader pga att han aldrig hade ro att ligga på golvet.

Han började gå när han var 9 ½ månad. Han hade inga problem med sina gåställning.

Gå-stolen får inte bli en barnvakt utan en kul sak precis som hoppgungan. Givetvis ska de ligga på golvet oxå.
 

Jepp

Skrivet av  Myran m Isabelle 0209 & Emilia 040701
Har faktiskt hört det förut men gåstolen är ingen barnvakt eller träningsredskap utan just en leksak. En leksak som används kortare stunder och med förnuft.
Emilia är en hejare på att jaga syrran i sin stol och jag ångar inte att vi köpte en till henne (trots att jag varit gå/lekstolshatare lääääänge.)
Emilia rejsar runt i sin stol, ligger gärna på golvet o rullar, ligger ofta och mysleker i sin vagn, i sjalen med mig... huvudsaken är väl att barnet mår bra ;-)
 

Jag har hört att

Skrivet av  Anna m Alva 0212 & Elsa 040824
de lär sig att gå "fel". Att de går för mkt på tå om de suttit mkt i gåstol. Min tjej satt jättemkt i sin gåstol och hon har gått så fint så så jag tänker låta Elsa sitta i den också.

Kram
 

men det måste ju

Skrivet av  klickann m. Theodor f.040612
bero på hur högt upp man sätter sitsen... Första dagen Teo hade sin så nådde han bara ner med tåspetsarna så jag sänke sitsen så hela fotsulan tog i golvet- så det är ju så han går nu i den... Fast om man låter de gå så där på tårna kan jag ha viss förståelse för att de sen knatar mer på framfoten...
 

Nja...

Skrivet av  Anna m Alva 0212 & Elsa 040824
...det främjer tydligen tågående att sitta sådär och ta sig fram med fötterna. För de hasar ju sig liksom fram med fötterna sittandes ner...eller ja du fattar vad jag menar va? *S*
 

ja, jag fattar :)

Skrivet av  klickann m. Theodor f.040612
Och oki, du har kanske rätt...Då blir de duktiga på att smyga sen då alla våra tågående barn ;)
 

Varför vara anonym?

Skrivet av  Jenny med Ida -00 och Albin 040719
Jag åtminstonne lyssnar definitivt mer till vad någon säger om man vågar stå för sin åsikt.
 

Artiklar från Familjeliv