Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Sjuk i jul :(

Skrivet av Buffa m. Tim -01 & Lucas 040817
Tim har varit sjuk ända sedan förra tisdagen, ni kan lässa ett par inlägg jag gjort i höstbarn -01 (Fråga om feber och halsfluss).

Så när Tim nu äntligen är på bättringsvägen så blir Lucas sjuk.
Det började redan igår med rinniga ögon.
Inatt och idag har han varit snorig och han börjar få hosta, lite feber har han också.
Genast tänker jag på rs-virus, hur vet man om det är det?
Svar på tråden: Sjuk i jul :(

Ja det undrar jag med

Skrivet av  Ebba m.3
hur man vet om det är rs-virus alltså. Engla är också sjuk, men på bättringsvägen. Ingen feber idag. men näsan rinner och hostar förfärligt och det rosslar när hon andas. Blir ju också orolig för rs-virus. Kram, hoppas båda våra bäbisar repar sig fort.
 

Tråkigt att de är sjuka!

Skrivet av  Ango & Victor 040802 + 2 till
Om det är RS-virus blir de vanligtvis väldigt sjuka, med hög feber som inte ger med sig (inte ens med febernedsättande). Många barn får även tung andning, både pga febern och pga infektion som gärna sätter sig på luftrören!
Man märker alltså om det är RS eller om det är en vanlig "bonnförkylning".
Min yngsta dotter hade RS när hon var 8-9 månader och vi låg inlagda på sjukhus i tre dygn, där hon fick inhalera Adrenalin och Ventoline om vartannat var fjärde timme i tre dygn! Hon fick även Cortisontabletter mot infektionen på luftrören!

Håller tummarna för att ni kryar på er snart!
 

RS-virus

Skrivet av  Nettan m Anton 29/10-01 & Märta 2/8
Så här sa man på BVC till mig: om barnet inte vill äta och är slött då kan det vara RS-virus. Överlag vill man både på BVC och barnakuten titta på barnen om man är orolig eftersom det är en väldigt allvarlig sjukdom när de är så små.
 

Tack för svaren...

Skrivet av  Buffa m. Tim -01 & Lucas 040817
Då är jag säker på att det inte är rs-virus i alla fall.

Idag verkar det mest vara en elak förskylning, bara aningens snorig och lite hostig.

Han sov ruskigt dåligt inatt, vaknade ungefär en gång i timmen, antingen så åt han lite eller så fick jag bära honom en liten stund till han somnade om.

Tänkte ringa vc nu för att höra om man kan få något för hans hosta.
 

Artiklar från Familjeliv