Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur ska jag göra?

Skrivet av Lotta
Hur gör man för att vända på dygnet? Min dotter somnar ca 02-03 på natten. Jag försöker alltid att hon ska få minst 10 tim sömn vilket innebär att hon sover hela förmiddagen. Igår natt somnade hon vid 3 men vaknade 9 av telefonen, hon sov en gång på fm och en på em somnade sen efter bad och mat vid 21.30 jag trodde inte att det var sant och tassade på tå här omkring men 00.20 på var hon vaken igen för att somna 02.30.
Hur ska man bryta detta? Det är mycket jobbigt just nu. Vill inte väcka henne tidigare än efter 10 tim sömn men det kanske är så man ska göra? Fast tar hon inte igen det senare på dagen iallafall?
Jag behöver verkligen alla tips jag kan få.

Svar på tråden: Hur ska jag göra?

Jaa du...oj, långt

Skrivet av  Ulrika m Martina-01 och Erika-04
en svår fråga....alla barn funkar ju olika. Men jag skulle nog försöka väcka henne lite tidigare på morgonen, börja med en timme tidigare kanske, du kan kanske inte ändra allt på en gång om du förstår hur jag menar. Här hemma har vi det så perfekt det kan bli, hon sover från 19-20 fram till ca 08 på morgonen utan att vakna däremellan. Men en sak som är viktig här är att hon inte ska sova middag efter kl 17 för då blir det svårt att natta.
Så försök väcka henne tidigare och "styra" lite över dagsömnen så att det inte blir allt för många timmar....Det är vad som skulle funka här då vår dotter sover ca 14 timmar per dygn, varav 12 på natten ca.
Men en del barn sover ju mycket mer och då kan det vara så att om hon sover mer på dagen så sover hon bättre på natten, men det får du nog prova dig fram till....
Svårt att råda tycker jag....hoppas du kommer tillrätta med "problemet" snart...
Du får försöka vila på dagen när hon sover (om du ite har syskon att tänka på förstås)
Lycka till..
 

Har läst i någon bok..

Skrivet av  Saran med Engla -01, Gabriel -03 & Aurora 040721
(minns inte i vilken nu dock) att man ska gå varsamt fram men typ väcka dem en halvtimme tidigare åt gången mot då de brukar vakna..Så om hon t ex vaknar kl 11 normalt så börjar du att väcka henne 10.30 en dag..sen kl 10 någon dag senare, sedan 09.30 någon dag efter det osv..och samma på kvällen, då försöker du natta henne en halvtimme tidigare åt gången..Det viktiga är rutiner när barn har svårt att somna (ja jag vet, hur lätt är det när en bebbe ständigt hamnar i utvecklingsperioder osv) typ att ni gör samma saker var kväll i samma ordning, men allt sånt vet du säkert redan iofs. Jag har inte själv testat så jag vet inte om det funkar dock. Annars vet jag inte, hon somnar inte om av lite mer mat utan hon vill verkligen vara uppe alltså? FÖr med vår gosse funkade det om jag blixtsnabbt kutade in och ammade sekunden han började röra på sig i sängen, om jag inte hörde honom alldeles direkt så blev han pigg och sedan ville han vaar uppe en stund.
Ring och fråga på BVC i morgon, kanske har de några bra tips, hoppas du får rätsida på problemet Kram! /Sara
 

Vi har det likadant!

Skrivet av  Katarina m. Leon
Vår knäppis har skaffat sig samma dyngsrytm plus att han numera vaknar ca 4ggr/natt för amning, vilket han _aldrig_ gjort tidigare.. Verkar som om han inte har tid att äta på dagen längre *l* Passar min dyngsrytm ganska bra men funkar ju inte alls med alla tider man ska passa :( Har inga tips men ville bara skriva att vi också har samma problem så om jag kommer på något dunderknep så återkommer jag!
*lycka till*
 

Detsamma

Skrivet av  Lotta m Maja
Lycka till alltså :-)

Visst tycker jag att det är skönt att hon inte vaknar 6 på morron men vid midnatt kunde hon väl somna...
jobbigt att bära. Nu sista nätterna och dagarna har det verkat som att hon är rädd för att somna, spjärnar emot hela tiden.
Vi får väl hoppas att det löser sig....
 

Artiklar från Familjeliv