Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Är så j*vla less

Skrivet av morsatill3 Bf 050505
Ni som kanske inte vet vem jag är så har jag 3 barn födda 00,01 & 02 och väntar ju nu vårat 4:de barn 050505.
De jag är så less på är folk som hela tiden tjatar om att vi inte behöver befolka världen själva.
Och sen frågor som "vad ska ni göra efter denna förlossning då" ang preventivmedel osv.
Nu är de så att min man sa innan detta lilla liv blev till att han ska sterilisera sig med tanke på att jag fick en blodpropp som dom inte vet om de beror på mina p-piler eller inte, så att jag slipper utsätta mig för en propp till som dessutom kanske sätter sig på ett mera allvarligt ställe än i underbenet.Nackdelen är vad jag tror är att de människor som ställer dessa frågor är lite åt de avundsjuka hållet,men jag vet inte jag är bara så less.
Ursäkta klagomålet men jag va tvungen att skriva av mig lite.
Svar på tråden: Är så j*vla less

Ja du...

Skrivet av   K-line med Jeanna 011226, bf 4/5
folk har så mycket åsikter...själv hade vi det omvända problemet. Vi kommer ju ha 3 1/2 år mellan barnen, och jag lovar att folk kommenterat detta. - Är det inte dax för ett syskon snart? - Ni som bor så stort, ni vill väll ha många barn? - Ni måste ju skaffa ett barn till snart så ni fyller ut huset! Osv osv. Det var skitjobbigt eftersom vi inte lyckades bli gravida förrän på 17:de försöket. Ja, ja, nu är det tyst i alla fall.

Folk har så många åsikter och vill så gärna ha något att tala om...så det liksom blir så många dumma kommentarer. Säkert inte hälften så illa menade som de känns.
 

förstår dig

Skrivet av  Hella
Guud vad jobbigt det låter. Jag blir tjurig och obstinat bara jag läser om det... Har själv sluppit dylika kommentarer hittills, men jag väntar ju bara tredje barnet för all del.

Usch. Jag vet inte hur jag skulle svara på en sån fråga/kommentar faktiskt.
Hurså skulle jag nog säga och titta frågeställaren rakt i ögonen. Inbillar mig att det kanske är menat som ett skämt, men om man visar att man inte uppskattar den sortens klumpiga och iq-befriade skämt så kanske de kommer av sig och skonar andra från liknande kommentarer i alla fall.
Jag skulle nog vilja fråga också vad det spelar dom för roll ifall jag "befolkar hela världen" Varför ska du behöva försvara dina val inför andra när det inte rör någon annan än dig och din familj. Vad har andra för rätt att lägga sig i hur du och din man tänker skydda er efter förlossningen. *jätteirriterad nu*

Säg som det är. "Du har inte med att göra om vi skaffar fyra eller åtta barn så länge vi tar hand om dem på ett bra sätt." eller "Varför är du intresserad av vårt sexliv och våra preventivmedel. Det finns folk som är utbildade rådgivare på de områderna, sök på gula sidorna."

KRAM
 

ja man måste få...

Skrivet av  eva_n
rapa ur sig lite irritation ibland. det kan vara svårt att förbise vad folk tänker och tycker. även fast man tänker ibland att jaja dom tänker sig inte för och på vad dom säger. folk kan vara så plumpa ibland även fast dom kanske inte menar det.
 

Det känner jag igen...

Skrivet av  Tinkka nr 7 - bf 050601
och dessa kommentarer har man fått höra många gånger:
Ska ni befolka hela jorden själva...
Vet ni inte vad kondom är...
Ska ni skaffa ett helt fotbollslag...
Nu måste ni snart skaffa busskort...

Men det är väl inte deras problem ifall vi vill ha många barn, eller ???

Vi har ju 6 barn och väntar 7:e och dessa frågor/kommentarer kom redan efter 3:e barnet.

Så du är inte ensam, tyvärr !

KRAM
 

Men jeeeses vad folk bär sig åt!

Skrivet av  Trigger m Evelina-03 + v.24
Försök att inte bry dig även om jag förstår att det är svårt.
Det är er familj och ert beslut och om ni så vill ha 10 barn till så är det enbart ert beslut och andra ska säga grattis och se riktigt äkta glada ut :-D
 

arrrrg

Skrivet av  sofia bf 5/5
jag blir också skitirriterad på vad folk säger
i tid och otid, och har nyligen kommit fram till
att inte försvara dem med att "dom inte förstår bättre" och att OM jag skulle reagera inte vara rädd för att få kommentarer som "gravidhormoner eller?"

Här behövs en liten skola för "jargong-människor"!

Jag vill ha respekt för den jag är och inte en förklaring som "att du är ju gravid" när jag känner mig kränkt eller oförstådd!

jag har sällan varit mer levande än nu och ändå blir jag ständigt förpassad i ett allmänt "gravid-tillstånd"
Är det inte snålt? Arrrrg!

tände till lite här, men hoppas att
ni om några också förstår

kramar till alla!
 

Visst är det irriterande...

Skrivet av  Eva-Ley med T&A+3+sd+bf050524
... men jag har börjat ta det hela med en klackspark :)

Och jag har märkt att folk nu går från det där rapandet om att befolka världen till lite mer imponerade kommentarer och frågor om hur i hela friden man orkar med alla barnen och vad säger de äldre syskonen och sådant istället. Stör inte lika mycket :)

Plus att min mormor numera använder mig och maken som skrytobjekt hemmavid - mig för att jag är den enda i släkten som kvalificerar mig som gåendes i morföräldrarnas fotspår (de har 11 barn) och maken för att han delar allt runt barnen rakt av, inklusive de som inte ens är hans!
 

Det verkar

Skrivet av  ulrica, hugo & maj
vara fritt fram för många att ha åsikter om väldigt mycket tycker jag. Jag kan känna att just "barnalstring" är något ganska intimt som jag helst inte ställer ut för allmän diskussion. Att folk pratar är jag införstådd med, men nog borde de ha lite takt och ton tycker jag.
 

Så olika man blir bemött!!

Skrivet av  Karin med tre + bf 27/5
Hej!
jag väntar också fjärde, men jag har fått en helt annan bild av hur folk reagerar. De flesta har sagt "Va häftigt" och "Jag önskar att jag hade skaffat fler" o.s.v. Faktiskt har jag inte stött på en enda som sagt nåt negativt. Trist om du blir bemött så, för det är ju faktiskt rätt coolt att vänta fyran :)).
Karin
 

jag känner igen mig!!

Skrivet av  jag m mina 6 snart 7 godingar

är ny här men vet vad du pratar om!!strunta i deras komentarer de är nog bara avundsjuka för att du har dina fina barn..Jag har själv sex barn och sjunde på väg nu i maj..när de frågar mig hur jag orkar och om jag aldrig ska få nog eller dyl kommentarer brukar jag svara dessa med..titta på mina barn så förstår du varför jag har så många!!..Jag måste bara fråga dig om proppen i benet.det är så här att sedan jag väntade mitt femte barn föddes jan 02 så har jag varit svullen i mitt högra ben är det fortfarande ibland värker dt och har ett stort yttligt åderbråck som är kokhett nästan jämt..vissa i min omgivning vill att jag ska kolla upp detta (de tror att detta är en yttlig propp)Hur är det nmed detta??oj
jag som inte skivet innan nu har jag skrivet en hel novell..
 

Ang blodpropp

Skrivet av  morsatill3 Bf 050505
så, de jag kände va att jag hade som träningsvärk och jag trodde stenhårt på de eftersom att jag innan hade skadat knät så jag haltade och gick inte ordentligt så jag trodde att de berodde på det.
Men efter ett tags masserande och zonsalva och allt va de nu var så ringde jag till läkaren som sa på en ggn att jag skulle ta mig till akuten för att dom trodde att jag hade fått en bropp.
Och mycket riktigt jag åkte in och fick göra en kontrast röntgen på mitt underben och de visde sig på en ggn att de va en propp.
Då fick jag sluta med p-piller och därav denna lilla bebis *ler* så kolla gärna med en läkare så de inte blir värre.
 

Tack snälla för svar

Skrivet av  jag m mina 6 snart 7 godingar

Jag har faktiskt kännt av just så som du säger lite träningsvärk..men har inte ont så att jag haltar,känner lite molade värk när jag sover ,eller vilar!!ursäkta mina fråger!!tackar dig !!för svar..
 

Usch, vilka tråkiga och onödiga kommentarer...

Skrivet av  Jill med Alice 030412 + bf 16/5
Jag blir bara glad när folk jag känner ska ha barn, vare sig det är första eller 7:e barnet. Jag blir precis lika glad i vilket fall som helst. Fattar inte varför vissa tycker det är negativt att ni skaffar en till, och framförallt så är det så fult att öppet kritisera era egna val. Usch och fy, skäms på dom. Kanske är dom avundsjuka, kanske vill dom bara lägga sig i lite i andras liv.

Hoppas att ni ändå har nååågra vänner och familjemedlemmar som öppet välkomnar en till i er barnaskara!

Kram
 

Artiklar från Familjeliv