Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Snabb ris a´la malta

Skrivet av lotta

Har lovat min syster i ett svagt ögonblick att göra ris a´la malta, men hur gör man det?

Går det att köpa risgryns-gröt på rulle och vispa vanilj-visp och vända i lite försiktigt och sen i med clementiner eller?
Svar på tråden: Snabb ris a´la malta

Jadå!

Skrivet av  Margut med 4:an i magen
Jag gör ungefär så, men använder vispgrädde i stället för vaniljvisp.
Vispa grädden till "lagom" konsistens (inte så fast som till tårta). Tillsätt lite vanillinsocker efter smak. Blanda med gröten.
Sedan brukar jag ha apelsiner i stället för klementiner. Delar varje klyfta i 3 bitar.

Har ätit ris à la Malta med kanel i också, men det tyckte jag inte om... :/
 

Hoppla,hann inte

Skrivet av  Dellen *<);o)>
läsa ditt innan jag skrev mitt inlägg.Men vi gör uppenbarligen samma lika :O)
 

*s*

Skrivet av  Margut med 4:an i magen
Den är bäst! :-)
 

nästan lika

Skrivet av  Linda o buspågarna
vi tar jordgubbar istället samt serverar med saftsoppa (jordgubssaft o potatismjöl som kokat upp)
 

Jamenvisst!

Skrivet av  Dellen *<);o)>
Det borde funka,jag har iofs vispad grädde(med vaniljsocker i)och apelsinklyftor istället.Men det är i stort sett samma,så kör på ;O)
 

ok, tackar så mycket för svaren *imt*

Skrivet av  lotta
sss
 

Med risgrynsgröt på rulle...

Skrivet av  Mimmi & Zacki
..kan Ris ala Maltan bli lite mer lös i konsistensen anser jag..
Ett annat råd är att köpa Riskvikk från AXA ta lite grädde om man så vill o bara blanda i clementinerna o mandeln....samt att man själv tillsätter lite vaniljsocker efter behag...
 

Fast Riskvikk...

Skrivet av  Anna E med Viktor -01 och Emma -03
...innehåller aspartam eller nåt annat sötningsmedel väl? Har för mig att jag tyckte den smakade päckel när jag fick provsmaka i en butik en gång. (Får en läskig besk eftersmak av bla aspartam.)
 

Artiklar från Familjeliv