Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hej!Fråga om Maraboufudge

Skrivet av Lejonmamma¤
120 grader stog det att man skulle koka denna fudge till. Är det samma som att man gör kulprovet? Kan man göra kulprovet på Maraboufudge? Jag har ingen termometer.
Jag har gjort adventsbullarna, de var goda. Nu väntar jag på att Snöbollssmeten ska svalna så jag kan göra bollar. Verkar ta tid. Hoppas jag inte gjort nåt fel.
Ni är verkligen duktiga på den här sidan. Jag har läst och de grejerna jag gör nu har jag fått recept till från er här. Tack så mycket. Ps. Smeten till snöbollarna är VÄLDIGT god den också.
Svar på tråden: Hej!Fråga om Maraboufudge

Jag använde...

Skrivet av  Margut med 4:an i magen
... termometer, men vet andra som gjort kulprovet med gott resultat!
Den ska i alla fall koka länge! Tror att det tog en god stund över en halvtimme innan den var uppe i 120 grader!
 

Gjorde kulprov!

Skrivet av  Linda m. Tim & Linus
Det gick bra. Jag brukar ta lite smet på en sked och spola iskallt vatten över. Då blir effekten lite snabbare och mer tillförlitlig.
Fudgen kokade nog ca 45 minuter här innan den "höll måttet"! :o)
 

Margut och Linda

Skrivet av  Lejonmamma¤
Tack! Då vet jag att jag inte behöver springa och kolla efter fem minuter i alla fall, bra att veta hur lång tid det tagit för er, och hur jag ska göra kulprovet. Snöbollssmeten har stått i kylskåpet i 1 timme nu och är inte färdig ännu, går inte att göra bollar av, är just smet fortfarande.
 

Artiklar från Familjeliv