Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Namn?

Skrivet av Ylva bf 25/6
Har ni börjat fundera på namn än?
Iom att vi vet at vi får en flicka så kan jag inte hålla mig ifrån alla namnförslag som kommer upp.
Tittar på namn överallt tom i dödsannonserna...bisarrt va?:/
Är det någon som redan har ett pojk/flick-namn spikat?
Finns det någon sida på nätet med namnförslag?
Ja...det snurrar bara graviditet i huvudet nu förtiden:)
Svar på tråden: Namn?

Namnarkivet

Skrivet av  MM v16
Här hittar du en länk i alla fall. Själv tror jag det blir en kille fast vi får väl se om nån vecka efter fostervattenprovets svar. Gillar Liam Elias som namn nu men man vet aldrig sen.

http://www.kanalen.org/namnarkivet/index.php?function=list&type=tjejnamn&page=0&sortby=antal&frame=1
 

Vårt pojknamn är rätt spikat!

Skrivet av  Camilla m Jonathan & Alexander + bf 16/6
Blir den en till prins så kommer han mest troligt att få heta EMANUEL
Både jag & sambon gillar det jättemycket!

Flicknamn är jättesvårt! Gillar NICOLINA, MICHAELA, ELWIRA och FIDELI

Tänker konstant på namn! ;)

/milla
 

Åh..

Skrivet av  Qlan bf 3/6
Emmanuel, vad fint. Ska kolla vad sambon tycker. *hi hi*
 

Vi har bara...

Skrivet av  Sara m. P&C-00 & bf 12/6
funderat på tjejnman:

Alessia, Lucia, Bianca, Valentia, Victoria, Martina... Men, om det blir en kille så får vi problem! :)

 

Tänker mycket!

Skrivet av  Qlan bf 3/6
Vi vet att det är en pojke från UL även om det inte är 100%. SVÅRT har vi för pojknamn, både att komma på några vi gillar var för sig och att sedan komma överens är stört omöjligt. Flicknamn hade inte varit några problem, även om vi har olika smak finns det många fina. Det skulle nog ha blivit en REBECKA Alice Maria. MIn favvo nu är Albin, men sambon är tveksam. Erik Oskar är släktnamn på förslag till 2-3 namn i alla fall.
 

Funderar...

Skrivet av  CillaE
...gör vi väl och tittar i böcker och letar på internet och....
Vi har några tjejnamn vi har fastnat för men det är värre med killnamn. Kanske man ska tolka det som att det är en liten tjej där inne?!
 

Det tror jag...

Skrivet av  Sara m. P&C-00 & bf 12/6
absolut!! Jag hade bara killnamn till tvillingarna, var så säker på att det var små pojkar... :)
 

Tvärtom här ;o)

Skrivet av  Anja m Emil-00, Alice 29/5-04 & bf 13/6-05
När jag väntade Alice så hade vi pojknamnet spikat direkt medan jag fick våndas och kämpa för mina flicknamn då sambon inte tyckte om ett enda... Till slut tyckte han trots allt att Alice var fint, puh!!

kramis

Anja :o)
 

Vi har...

Skrivet av  Ulrika (J f/d-02 & W-03 & bf 8/6 )
...om det blir en tjej så blir det Isabella och kille Ludwig. Men det är klart, man kan ju ändra sig :-)
 

Så här långt...

Skrivet av  ~JENN~
..ser våra favoriter ut så här

För en tjej:
ALICE
MAJA
eller
STELLA
........andra namn Maria... från bådas släkt!

För en kille
JACOB (fast sambon är rätt motstridig där... men mitt favvo namn sen ååååår tillbaka ;-))
ERIK/ERIC
EMIL
ISAK
..........givet andra namn för kille är SVEN, då det är i bådas släkt. Men skulle vilja ha med nåt från min fars sida...Tord kanske??
Fast hur en kompination på killnamnen skulle vara då har jag ingen aaaniiing om!!
Hjälp mottages gärna ;-)
 

Mimmi....

Skrivet av  ~JENN~
..är ju också ett namn som jag tänkt mkt på förrut, men som föll bort i glömska ett tag... nu dök det upp igen.
Mmm. Inte så dumt va??
 

Vi har nästan bestämt oss...

Skrivet av  Anja m Emil-00, Alice 29/5-04 & bf 13/6-05
För Ivan och Elvira (Stina har vi oxå pratat om)...

Vi får se om man ändrar sig på vägen, fniss...

Kram

Anja :o)
 

Pojknamn nästan spikat!

Skrivet av  Margut med 4:an i magen
Det lutar åt en Tommy! Om det är en grabb och om han dessutom föds 4/7 så är det definitivt en Tommy! Herr Körberg fyller nämligen år då! *s*
I vilket fall som helst så blir det Tommy i andra- eller tredjenamn.

En flicka får nog heta Tommie i andra- eller tredjenamn, om jag lyckas övertala maken... :-)
Andra flicknamn jag gillar är Minna.

Men man vet ju aldrig vem som kommer ut! Vi spikar nog inga namn förrän bebben är född! :-)
 

inte spikat..

Skrivet av  *Tina* bf 10 Juni
..men visst funderar man:)

Leon eller Domenic blir det nog till en kille, kan inte komma på fler namn som jag gillar*suck*

Tjejnamn är desto lättare!
Izabella, Aliyah, Denize, Nadya mfl har jag i huvudet, men jag tror ju på en kille, vill göra ett ul och förhoppningsvis få reda på vad som ligger i magen:)
 

Hehe...

Skrivet av  Lelle & Sessan -02, 1 Mf + Bf 13/6
Våran dotter heter Aliyah.......:D Ensam var hon om det i Sverige...iaf då.

Kram
 

ååååh gör hon?!

Skrivet av  *Tina* bf 10 Juni
Jag älskar det namnet!

Min sambo är kristen arab och vill inte gå med på det namnet eftersom det är ett muslimskt namn...

Men jag försöker leta upp bevis för att det är gångbart även bland de kristna i mellanöstern:)

Kan iofs hålla med honom om att det skulle verka lite konstigt att en eventuell dotter fått ett muslimskt namn när vi hälsar på släkten i syrien, dem skulle nog undra då om vi konverterat eller nåt*s*

Men namnet är hur osm helst sååå vackert!!
 

Och vår...

Skrivet av  Tess bf 10/6
...dotter heter Denise (fast med s istället för z)...
:-) //Tess
 

Vi började fundera

Skrivet av  Lena m. Matilda 021223+ flingan bf 6/6
nu i julhelgerna och jag tycker det är supersvårt med killnamn. men det verkar vi ju inte vara ensamna om att tycka.
Favorittjejnamn är just nu:
*Josefin
*Alicia

(Troligen en JOSEFIN Alicia om det blir en tjej men jag gillar just Alicia mer och mer) När Matilda föddes hade vi både Matilda och Emma med oss som förslag till förlossningen och då var det bara en Matilda som kom ut. Det såg man på en gång. Så troligen står båda namnen öppna tills vi ser vad det är. Alicia måste dock säljas in lite mer hos min sambo. Han gillar det men inte tvärsäkert.

Killnamn är ju supersvårt. Min sambo gillar Emil. Jag också men jag vet ändå inte. Känns inte klockrent. Filip har vi också pratat om. Nä, killnamn måste vi spåna vidare på helt enkelt.
 

Vi har det ena mer eller mindre klart

Skrivet av  Indra v.18
Flicknamnet är i stort sett klart.
Pojknamnen däremot, suck...

 

Jupp...

Skrivet av  Humla med Siri och magen v.20 idag!
jag tror vi är på det klara med att det blir en Elma om det är en lillasyster och en Folke om det är en lillebror! :-)

Namn är så roligt!
 

Här hemma håller

Skrivet av  Jeanette m Amanda 03 & bf 14/6
Jag på med övertalningsmetoden!
Bearbetar min Henrik varje dag om att det rätta namnen för vårat barn är Alice eller Alva
Pojknamn är Alexander eller Jonathan!
Får väll se vart detta leder då han har så grymt udda smak! Han gillar tex Elisabeth?? på en bebis nej tack du!
Andra namnen är väll så gott som spikade blir det en flicka blir det Sally och en pojk Jan
 

Låter precis som...

Skrivet av  Anja m Emil-00, Alice 29/5-04 & bf 13/6-05
min sambo... Han håller på såna namn som är helute!! Han vill typ Helene och Åsa och sånt och jag vill nästan tjuta. Inte för att det skulle vara fula namn, det är ju inte Elisabeth heller men de känns så hopplösa, inte alls några bebisnamn idag så att säga!!

Inte för att man behöver följa trender osv men man blir ju faktiskt påverkad och Helene osv, det var väl mer på sjuttiotalet som det var "inne" liksom...

hade samma duster förra gången och fick då igenom Alice, tack o lov, hihi... Fortsätt du kämpa, min sambo tog det till sig efter ett tag... ;o) Kvinnlig list och sådär du vet, haha...

Alva är jättefint... Alma är mitt absoluta favoritflicknamn men det har jag fått lägga längst in i garderoben för det går han aldrig med på... *snyftar* ;o)

Hoppas du får som du vill... För mig var det helt otänkbart att leva mig in i att ha en dotter som jag skulle ropa på som Helene eller Åsa så jag förstår dig bara allt för väl...

Hmmm, vissa killar har verkligen inte bra smak när det gäller namn, haha...

Jättekram

Anja :o)
 

Denna gången är det mkt svårare...

Skrivet av  Buscilla bf 13/6
med dottern var det så enkelt, för det var bestämt flera år innan. Jag har några favoriter, men den här gången vill min man plötsligt ha något att säga till om *suck* ;-)
Jag gillar
* Rut
* Doris
* Kerstin
* Vera

Killnamn är mycket svårare och jag som är helt övertygad att det är en pojke...
* Sture
* Sixten
* Nils (efter min underbara och fantastiska morfar
som fyllde 90 för en vecka sedan)
* Folke
Jag gillar Sture mest för det passar så bra med min dotters namn, men min man har tydligen en "käppis" på jobbet som heter Sture, så han vill INTE ha det namnet :-( Men jag ska jobba på det *ler*...
Känner mig inte helt nöjd med mina pojknamn, så jag spinner vidare...

Kram till er alla
Buscilla
 

Vår dotter har bestämt

Skrivet av  Malin bf 24/6
och vi har inga invändingar.

Pojk: Linus
Flicka: Hanna
 

Artiklar från Familjeliv