Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vägning på inskrivningen

Skrivet av Frida med Natanael -03 + bf 26/7
Har alla här som varit på inskrivning vägt sig? Jag vill verkligen inte behöva göra det och hoppas så att jag får en bm som tycker det är ok att slippa (det är ju rätt meningslöst att väga sig om magen växer som den ska iaf). Jag är jättenojig över min vikt. Gick upp massor under förra graviditeten och har redan lagt på mig massor :( Skulle så gärna slippa detta eviga plågande med vägningar och ångest över vad vågen ska visa på nästa bmbesök. Jobbigt är det! Hoppas jag får en bra bm som förstår att detta är jobbigt för mig.
Svar på tråden: Vägning på inskrivningen

Funderar också på det...

Skrivet av  Johanna m. Elvira-03 & bf 29/7-05
Vill absolut INTE väga mig nu under denna graviditet! Fick ångest över varje besök hos BM förra gången då jag redan är överviktig och avskyr vågar sen innan. Jag tänker iaf vägra vågen nu, växer magen som den ska så borde ju inte det vara några problem att strunta i vågen.

Vi får hoppas att våra BM förstår detta! =)
 

Inte på Munkbron

Skrivet av  Maria med 3 och en på väg
Förra gången jag var gravid. Där frågade min BM bara vad jag brukade väga när jag inte var gravid. Tror itne invägningen är nåt måste egentligen. Det borde ju räcka med att du berättar vad du brukar väga ogravid och sedan berätta för BM att du inte tycker om att väga dig.
 

Jag tror det bästa

Skrivet av  Louise med Sebastian & bf 27/7
är om du säger hur du känner till din bm. Kan hända att det räcker med att du väger dig på inskrivningen. Tror att de åtminstonde vill ha inskrivningsvikten för statistik å sånt.

Gott Nytt År!
Kram
 

Här vägs det

Skrivet av  X-tjejen
men det är mest för att man ska ha en inskrivnings vikt och OM det skulle barka iväg med graviditetsdiabetes eller andra besvär kan ta en vikt under graviditetens gång och se om det ökat lite väl mycket eller om det är normalt
om man inte har någon inskrivningsvikt kan man inte jämföra detta som kanske i vissa sällsynta fall kan vara något viktigt
 

Skrivet av  Restless m Are -03/01 och Minst, bf 21/7
Jag vägde mig inte en enda gång under min förra grav och lär inte göra det denna heller. Min BM har visheten att lyssna mer på hur jag mår än studera statistik och tabeller.
 

Vägning

Skrivet av  Fröken Orolig
Hej du, inte är det kul att väga in sej precis... Speciellt inte om man väger lite över och dessutom har gått upp några kilon på dessa veckorna :)
jag vägde mej inte, däremot så frågade hon vad jag vägde för det har visst något med en sockerbelastning att göra. Ett äckligt test som jag gjorde förra gången där man får dricka sockerlösning för att kolla glucoset i blodet. Antagligen för att kola så att man inte har diabetes.
Tyckte att det var lite lustigt att de inte gör detta på alla, men det är kanske bara i det här landstinget?

Väga in sej på Viktväktarna kan man göra efteråt :)
 

Graviditetsdiabetes..

Skrivet av  Pixelpig m Lilla Plupp 03 + bf 15/7
..och nedsatt insulinkänslighet är väldigt mycket vanligare hos överviktiga mammor, därför görs inte sockerbelastning på alla. Som jag har föstått det är det nedsatt insulinkänslighet man letar efter, det syns inte på vanligt blodprov eftersom kroppen klarar att hålla normalt sockervärde genom att producera en massa "extra" insulin. Problemet är att fostret då också får del av detta extra insulin och bl.a kan bli för stort pga det.
 

Ja

Skrivet av  Hemlig m son 16 månader + bf 12/7
här vägs man på inskrivningen, men sen inga fler vägningar om det inte är något tok. Har dock en läkare som är viktfixerad, jättejobbigt! Men se det som en säkerhetsgrej.
 

Skrivet av  Mama m nr 2 & 3 bf i juli
På Mama Mia så frågade hon bara hur mycket jag vägde. Förra gången så frågade hon inte ens - då bad jag henne själv att skriva in. Så, jag antar att det är individuellt för varje bm och något som jag är övertygad om att du kan påverka själv.
 

Artiklar från Familjeliv