Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Snodd ankät :)

Skrivet av Binks bf 13/7
Har du barn sedan tidigare? Om ja, hur många?

• Hur ser du på förlossningen? Oro? Längtan? Rädsla?

• Om du har barn sedan tidigare, berätta i korta drag hur gick de förlossningarna?

• Skriver du förlossningsplan?

• Vad vill du ha för bedövning (om någon alls) denna gång, vad hade du förra gången?

• Vart kommer du att föda någonstans?

• Är det säkert att du får plats där?

• Vem kommer att vara med under förlossningen?

• Hur länge får du stanna? Får pappan stanna?

• Har du tänkt att amma? Hur länge då? Ammad du förra gången?

• Hur länge har du tänkt att vara hemma? Hur skall ni fördela föräldraledigheten?
Svar på tråden: Snodd ankät :)

m med 3 svarar

Skrivet av  m med 3 bf 13/7
Har du barn sedan tidigare? Om ja, hur många?

* Som mitt nick säger, 3
• Hur ser du på förlossningen? Oro? Längtan? Rädsla?

* Jag är så tokig så jag gillar förlossningar, skräckblandad förtjusning:)
• Om du har barn sedan tidigare, berätta i korta drag hur gick de förlossningarna?
* 1an värkar började vid 20 tiden på kvällen, kom till förlossningen på morgonen, pinvärkar i många timmar, inget hände, fick EA vid 15.30 starxt efter 4 drog de i gång med dropp och hon var ute 18.50. 2an värkarna började på natten oregelbundet hela dagen, ringde barnvakt men hon kunde ta det lugnt, efter ångrade jag det för då tog det i, var vid BB kring 2-3 fick ea då jag hade problem med min andning, 18.55 var hon ute. 3an, värkar började vid 23 mannen väcktes vid 01 åkte till BB vid 3, 05.18 var hon ute. En drömförlossning med bara lustgas.

• Skriver du förlossningsplan? * Nej

• Vad vill du ha för bedövning (om någon alls) denna gång, vad hade du förra gången?
*Hoppas på att klara det med lustgas

• Vart kommer du att föda någonstans? * Faluns BB

• Är det säkert att du får plats där? * Ja, de har ingen annan stans att skicka oss till:)

• Vem kommer att vara med under förlossningen?
* min man till lika barnets far.

• Hur länge får du stanna? Får pappan stanna?
* Pappan får inte stanna, de vill skicka hem oss fort men jag blir nog kvar för jag får enorma problem med eftervärkar, kanske tre dagar.

• Har du tänkt att amma? Hur länge då? Ammad du förra gången?

* Ammar ganska länge och det planerar jag att göra nu med. ca ett år.
• Hur länge har du tänkt att vara hemma? Hur skall ni fördela föräldraledigheten?
* förhoppningsvis jag ett år och sedan delar vi 50/50 i ett halvår om pengarna räcker:(


 

Jag svarar även på snodda ankäter *s*

Skrivet av  Ullet
Har du barn sedan tidigare? Om ja, hur många?

Två stycken pojkar

• Hur ser du på förlossningen? Oro? Längtan? Rädsla?

oro o rädsla, förstår inte varför men jag måste ta tag i det här, jag är livrädd o vill inte föda alls!


• Om du har barn sedan tidigare, berätta i korta drag hur gick de förlossningarna?


Första: 5 dagars värkarbete, effektivt födselarbete 22 tim, dryga två tim krystvärkar, klipp.
Andra: Åkte in med värkar natten innan, fick åka hem. Lugnt i magen o inga värkar under hela dagen. Tog en Alvedon vid 22 tiden för att undvika pinvärkar men strax efteråt satte det igång, åkte in vid två tiden, Plorp är född fyra timmar drygt efter det. Sprack massor o trött efteråt, förlorade mkt blod.

Har en bindvävssjukdom som gör mina graviditeter o förlossningar mkt speciella pga muskelsvaghet o lätt att gå sönder så man ska inte lyssna så mkt på mina erfarenheter på det planet, de är rätt speciella. *ler*

Skriver du förlossningsplan?

Nope, vad är det? Berätta gärna den som vet för gamlingen här. *S*

• Vad vill du ha för bedövning (om någon alls) denna gång, vad hade du förra gången?

Hade bara EDA förra ggr, första ggr allt som fanns o bara EDA hjälpte. *s* Nu vet jag inte vad jag vill, vill inte spricka som jag gjorde dock.


• Vart kommer du att föda någonstans?

Skellefteå BB

• Är det säkert att du får plats där?

Japp

• Vem kommer att vara med under förlossningen?

Pappan eller min bästa vän, beror på om vi kan få planera förlossningen så att vi får ha Plorp på korttids den dagen/tiden när jag är på BB för att jag ska få bra med hjälp beroende på om det blir vag el kejsarsnitt. Mkt att tänka på o om nån funderar på varför så struligt så beskriver jag det också.


• Hur länge får du stanna? Får pappan stanna?

Ingen aning, tills jag är redo att åka hem förmodligen för att jag hade det så struligt o har den sjukdom jag har. Pappan får inte stanna.

• Har du tänkt att amma? Hur länge då? Ammad du förra gången?


Om jag kan amma ska jag det. Är bröstopad som sextonåring (reduktion) så att det är svårt att få det att funka o få ngn volym på mjölken men denna ggr ska jag verkligen försöka allt jag kan!

• Hur länge har du tänkt att vara hemma? Hur skall ni fördela föräldraledigheten?

Ett år o maken kommer sedan att ta ut någon dag i veckan medan jag gör nåt annat, vi får se hur det går att lösa...Svårt med små företagare o f-ledighet.
 

Annika svarar

Skrivet av  Annika med Viktoria + bf 17/7
Har du barn sedan tidigare? Om ja, hur många?
-Ja, en dotter född 030323

• Hur ser du på förlossningen? Oro? Längtan? Rädsla?
-Konstigt nog längtan. Det är ju en fruktansvärd smärta, men en underbar upplevelse.

• Om du har barn sedan tidigare, berätta i korta drag hur gick de förlossningarna?
-En vecka innan bf kl 04.40 gick vattnet. Straxt därefter började jag få sammandragningar var treje minut. DE gjorde inte ont. Åkte till BB och de ville inte släppa hem oss. Vid lunch började det göra ont och jag testade akupunktur, TENS och sterila kvaddlar, men inget hjälpte mig.
13.00 var jag öppen 6 cm och skulle testa lustgas, tyvärr gjorde den så att jag kräktes som en räv vid varje värk. Istället blev det epidural som tog bort all smärta. Viktoria är född kl 19.37. Tyvärr gick jag sönder väldigt mycket och hamnade på operation.

• Skriver du förlossningsplan?
-Ja, det kommer jag nog göra

• Vad vill du ha för bedövning (om någon alls) denna gång, vad hade du förra gången?
Akupunktur, TENS, sterila kvaddlar, lustgas och epidural. EDA var det enda som hjälpte mig, ska ta med vetekudde nästa gång.

• Vart kommer du att föda någonstans?
-Danderyds sjukhus

• Är det säkert att du får plats där?
-Enligt min bm är det det, men jag är lite orolig.

• Vem kommer att vara med under förlossningen?

• Hur länge får du stanna? Får pappan stanna?
En natt får vi stanna, patient hotell

• Har du tänkt att amma? Hur länge då? Ammad du förra gången?
-Nej, har gjort en bröstförminskning, så tyvärr funkar det inte. Försökte med dottern, men hon gick ner för mycket i vikt, så det blir ersättning.

• Hur länge har du tänkt att vara hemma? Hur skall ni fördela föräldraledigheten?
-Ska vara hemma till januari -07, får se hur vi delar. Beror på när sambon får nytt jobb!
 

Svar

Skrivet av  Mirandas med nathalie 1½ och BF 10/7
Har du barn sedan tidigare? Om ja, hur många?
Ja har en liten Nathalie på 1½ år =)

• Hur ser du på förlossningen? Oro? Längtan? Rädsla?
Lite ängslig hade kejsarsnitt med nathalie pga säte. och vet inte vad som blir bäst denna gång föda vanligt eller inte =)

• Om du har barn sedan tidigare, berätta i korta drag hur gick de förlossningarna?
Gick jättebra planerat snitt , Nathalie mådde jättebra och mitt sår läkte fort kunde gå redan samma dag ,

• Skriver du förlossningsplan?

Nej inte än kanske när de börjar närma sig slutet =)

• Vad vill du ha för bedövning (om någon alls) denna gång, vad hade du förra gången?
Vet inte

• Vart kommer du att föda någonstans?
PÅ mälarsjukhuset i eskilstuna

• Är det säkert att du får plats där?
Jag tror de men eftersom de blir i juli då de brukar vara semester grejor och sånt så e de nog inte så säkert

• Vem kommer att vara med under förlossningen?
Min Man

• Hur länge får du stanna? Får pappan stanna?
Med kejsarsnitt så får pappan nästan alltid stanna.
Men vanlig förlossning så tror jag bara han får stanna om de finns plats.

• Har du tänkt att amma? Hur länge då? Ammad du förra gången?
Så länge de känns bra kanske ett år, Med nathalie blev de ett år eftersom hon inte ville sluta.

• Hur länge har du tänkt att vara hemma? Hur skall ni fördela föräldraledigheten?
Jag kommer nog vara hemma mesta delen , och pappan tar nog ut lite så han får längre helger och sånt
 

Mino svarar

Skrivet av  mino me 3 bf 9/7
Har du barn sedan tidigare? Om ja, hur många?
Tre barn, födda 96, 98 o 00.

• Hur ser du på förlossningen? Oro? Längtan? Rädsla?
Förväntan.. älskar o föda barn :)

• Om du har barn sedan tidigare, berätta i korta drag hur gick de förlossningarna?
Första, tog ca 10 tim,började med vattenavgång, med EDA, som hämmade värkar så pass att dottern fick dras ut med sugklocka.
Tvåan va jag öppen 8 cm när jag kom in kl 6 på morronen han är född 09.32, ingen smärtlindring alls.
Trean tog lite längre tid men när värkar kom igång va öppen 4 cm kl 16 börja krysta 2025, o hon är ut 20.31. ingen smärlindring där heller.

• Skriver du förlossningsplan?
Nä, bara att jag inte vill ha nån smärlindring alls.

• Vad vill du ha för bedövning (om någon alls) denna gång, vad hade du förra gången?
Ingen som sagt, hade ju så dålig erfarnehet av EDAn o lustgasen så jag klarar mej bättre med andning.

• Vart kommer du att föda någonstans?
Huddinge sjukhus, min två senaste barnär födda där.

• Är det säkert att du får plats där?
Nä de vet jag inte. men hoppas, vägrar föda på SÖS.

• Vem kommer att vara med under förlossningen?
Min man bara.

• Hur länge får du stanna? Får pappan stanna?
Nä jag brukar inte stanna så länge o pappan brukar åka hem.

• Har du tänkt att amma? Hur länge då? Ammad du förra gången?
Japp amma ska jag :) Ammade ettan lite halvdant, o tvån ammades til han va 9 mån o trean tills hon va 11. så denna vet jagi nte.. de märker man jag brukar inte betämma i förväg hur länge jag ska amma.

• Hur länge har du tänkt att vara hemma? Hur skall ni fördela föräldraledigheten?
Jag är ju redan hemma fru så jag kommer att fortsätta med de. :)
 

Carmen svara så gärna....

Skrivet av  Carmen å Sanna+ bf 25/7
Har du barn sedan tidigare? Om ja, hur många?
## Japp, vi har en dotter född 2002

• Hur ser du på förlossningen? Oro? Längtan? Rädsla?
## Jag LÄNGTAR

• Om du har barn sedan tidigare, berätta i korta drag hur gick de förlossningarna?
## Relativt snabbt, kom in på förlossningen kl 16.00 för att kolla upp en liten blödning vilket bara visade sej vara "teckenblödning". Kraftiga sammandragningar hade jag haft ett par timmar men allt startade när vi var på intaget. När Bm kollade mej var jag öppen 6 cm å då fick vi ett förlossningsrum. Kl 21.15 föddes Sanna samma kväll.

• Skriver du förlossningsplan?
## Näpp det har jag inte gjort å behöver nog inte det denna gången heller....

• Vad vill du ha för bedövning (om någon alls) denna gång, vad hade du förra gången?
## Vill endast ha lustgasen å TENS, precis som jag hade förra gången.

• Vart kommer du att föda någonstans?
## Förhoppningsvis på Huddinge Sjukhus dom vi tillhör.

• Är det säkert att du får plats där?
## Det vet jag inte i nuläget.

• Vem kommer att vara med under förlossningen?
## Sambon

• Hur länge får du stanna? Får pappan stanna?
## Ingen aning, vill nog inte stanna så länge iaf...Med dottern åkte jag hem kvällen efter.

• Har du tänkt att amma? Hur länge då? Ammad du förra gången?
## Ja jag har tänkt amma å förhoppningsvis i 6 mån...med dottern gick det bara 3 mån för jag fick så svår svamp på brösten som inte ville ge med sej i sommarhettan som var 2002.

• Hur länge har du tänkt att vara hemma? Hur skall ni fördela föräldraledigheten?
## Ingen aning, så länge som mäjligt hoppas jag.


 

Enkätälskaren svarar...

Skrivet av  Nike bf 10/7
Har du barn sedan tidigare? Om ja, hur många?
Ja, ett

• Hur ser du på förlossningen? Oro? Längtan? Rädsla?
Med längtan, spänning och respekt

• Om du har barn sedan tidigare, berätta i korta drag hur gick de förlossningarna?
Ganska snabbt, öppnade mig de första 8 cm hemma, tog 12 timmar och kändes som rejält mensvärk. Sov mellan värkarna då och då! Åkte in p ga vattenavgång, hade rejält ont då och fick lustgas på förlossningen. resten tog ca 2 timmar, krystvärkarna var befriande. Jag födde knästående och tog emot bebin själv, underbart! Fick en rejäl blödning efteråt, livmodern slappade troligtvis pga det relativt snabba förloppet (som bm påskyndade ytterliggare med dropp, grr), mmen det gick bra till slut.

• Skriver du förlossningsplan?
ja, en kort sådan.

• Vad vill du ha för bedövning (om någon alls) denna gång, vad hade du förra gången?
tENS och lustgas på förra. tar det som det kommmer denna gången, vill dock undvika eda och andra tunga bedövningar som kan påverka förlossningsförloppet och hur barnet mår. vill läsa mer om andningsprofylax, dykmetoden.

• Vart kommer du att föda någonstans?
södra bb, förhoppningsvis.

• Är det säkert att du får plats där?
nej, förlossningsplatser är svvåra att garantera speciellt sommartid. såvitt jag vet är man "garanterad" bara på bb stockholm vilket innebär stor arbetsbörda på personalen och att man kan tvingas föda både på intagningsrummen och personalrummet.

• Vem kommer att vara med under förlossningen?
min man, bm.

• Hur länge får du stanna? Får pappan stanna?
pappan får stanna, jag har tänkt stanna över en natt om allt är ok.

• Har du tänkt att amma? Hur länge då? Ammad du förra gången?
ja, vvill ammma denna gången, har gjort det med första barnet med. hur länge beror på hur barnet och jag trivs med amningen.

• Hur länge har du tänkt att vara hemma? Hur skall ni fördela föräldraledigheten?
jag ett år, mannen ett halvår.

 

Jeanette svarar

Skrivet av  Hedvigs mamma
Har du barn sedan tidigare? Om ja, hur många?
* 3 STYCKNA

• Hur ser du på förlossningen? Oro? Längtan? Rädsla?
* Längtar, är väl lite knäpp men gillar förlossningar, trots smärtan...det hör till livet bara!!!

• Om du har barn sedan tidigare, berätta i korta drag hur gick de förlossningarna?
* alla 3 mycket bra, 3-5 timmar inne på förlossningen, har gjort det mesta hemma...aldrig spruckit, fick 2 atygn med 2:an. Tycker nu sista var underbar så därför kände jag BARA en gång till (knäppt ja vet)

• Skriver du förlossningsplan?
*japp, eftersom jag INTE vill ha kvaddlar som jag fick med första (urk, vad ont) + att jag vill bestämma själv förlossningställning + andra små orossaker..

• Vad vill du ha för bedövning (om någon alls) denna gång, vad hade du förra gången?
1:a barnet hade jag: kvaddlar+ lustgas, med andra: bara epidural och 3:e bara lustgas. Jag tar det som behövs, helst bara lustgas och epidural..

• Vart kommer du att föda någonstans?
* MORA

• Är det säkert att du får plats där?
* ja...annars j-r

• Vem kommer att vara med under förlossningen?
* min man såklart!!!

• Hur länge får du stanna? Får pappan stanna?
* vi får stanna ca 3-4 dygn, och ja pappan får vara kvar, vi får eget rum därför väljer jag Mora, annars tillhör jag Falun och där är eftervården vidrig. Födde mina 2 första där..

• Har du tänkt att amma? Hur länge då? Ammad du förra gången?
* självklart, ammar så lände det funkar. Ammade första bara 2 måander (skäms) andra 7 månader och Hedvig tills hon var 10 månader

• Hur länge har du tänkt att vara hemma? Hur skall ni fördela föräldraledigheten?
* är hemma nu md Hedvig och kommer väl vara hemma tills lillspöket är minst 1½ år.

kramis jeanette


 

Nettan svarar..

Skrivet av  Nettan m.Smilla-03&Kevin-98 + bf 26/7
• Hur ser du på förlossningen? Oro? Längtan? Rädsla?
Denna gång är jag lugn eftersom jag kommer att få ett planerat snitt. Det känns bra!

• Om du har barn sedan tidigare, berätta i korta drag hur gick de förlossningarna?
Första: Hade utdrivningsvärkar men öppnade mig ej som jag skulle. Min sons hjärtfrekvenssjönk och det blev ett sk katastrofsnitt.
Andra: Vattnet gick en onsdag. Regelbundna värkar som på BB stannade av helt.Gick där tom fredag då jag blev i gångsatt. Bedövningen hjälpte inte, och jag fick åter utdrivningsvärkar utan att öppna mig som jag skulle. Men denna gång var det inte pga av barnet (Smilla) som jag snittades. Narkosjouren och läkarna trodde inte att jag skulle klara flera timmars ytterligare värkarbete så jag fick ett sk akutsnitt.

• Skriver du förlossningsplan? Nej, har inte gjort det någon av de tidigare gångerna heller.

• Vad vill du ha för bedövning (om någon alls) denna gång, vad hade du förra gången? Jag får väl någon form av lokalbedövning, kommer iaf att få vara vaken =0)

• Vart kommer du att föda någonstans? I Falun antar jag.

• Är det säkert att du får plats där? Jag kommer ju att få en bokad plats så ja..

• Vem kommer att vara med under förlossningen? Min man såklart =0)

• Hur länge får du stanna? Får pappan stanna?
Jag lär ju få stanna ett par dagar eftersom jag kommer att snittas och Tomas lär vara kvar iaf första dygnet.

• Har du tänkt att amma? Hur länge då? Ammad du förra gången? Ja.. Med min son kom aldrig amningen igång ordentligt efter katastrofsnittet, Smilla ammade jag i 9månader tills hon själv inte ville mer.

• Hur länge har du tänkt att vara hemma? Hur skall ni fördela föräldraledigheten?
Antar att det kommer bli ung samma som med Smilla. Jag är hemma ett år och Tomas ett halvår.. Fast det kan bli annorlunda beroende på om Tomas har ett nytt jobb då eller inte..

 

Snitt + igångsättning

Skrivet av  Lilla P *BF 21/7*
Blev du alltså igångsatt trots att du hade ett kejsarsnitt bakom dig? Av det jag läst trodde jag inte att man gjorde det. Själv är jag också igångsatt och det slutade i akut kejsarsnitt. Vet att jag tänkt att vad skönt, nu kan aldrig någon mer förespråka igångsättning på mig...
 

Hoppsan svarar

Skrivet av  Hoppsan med Jonatan0306 + bf 27/7
Har du barn sedan tidigare? Om ja, hur många?
**Jag har en son på 1 år och 7 månader.

• Hur ser du på förlossningen? Oro? Längtan? Rädsla?
**Just efter min förra förlossning längtade jag till nästa. Men just nu är det väl lite blandade känslor. Men jag är inte rädd i alla fall!

• Om du har barn sedan tidigare, berätta i korta drag hur gick de förlossningarna?
**Vattnet gick kl 10, värkarna började kännas kl 20. Åkte in kl 21, öppnade mej 5 cm på 1 timme. Fick spinalbedövning och sen la krystvärkarna av. Det blev sugklocka och Jonatan var svag när han kom ut, han hade navelsträngen runt halsen. Lite traumatiskt så här efteråt, men förlossningspersonalen var väldigt proffsiga.

• Skriver du förlossningsplan?
**Nej

• Vad vill du ha för bedövning (om någon alls) denna gång, vad hade du förra gången?
**Lustgas och kanske epidural. Vi får se.

• Vart kommer du att föda någonstans?
**Skellefteå BB

• Är det säkert att du får plats där?
**Ja, det vore konstigt annars

• Vem kommer att vara med under förlossningen?
**Min man

• Hur länge får du stanna? Får pappan stanna?
**Jag får väl stanna några dagar antar jag. Ja, pappan får också stanna.

• Har du tänkt att amma? Hur länge då? Ammad du förra gången?
**Om det funkar.. förra gången delammade jag i 5½ månad, d v s ammade först och gav sen ersättning. Jag ska kämpa och se om det kan funka bättre denna gång, annars kör jag på ersättning. Det blir starka och friska och fina barn av det också!

• Hur länge har du tänkt att vara hemma? Hur skall ni fördela föräldraledigheten?
**Jag ska vara ledig till aug-06 antar jag. Sen ska min man nog vara hemma till jan-07. Så gjorde vi med vårt första barn och det har funkat bra!
 

svar

Skrivet av  X-tjejen
Har du barn sedan tidigare? Om ja, hur många?
Ja jag har 2 barn

• Hur ser du på förlossningen? Oro? Längtan? Rädsla?
lugn men ändå finns det saker att fundera på som jag kommer att skriva upp på en lista och ha med till BBpersonalen

• Om du har barn sedan tidigare, berätta i korta drag hur gick de förlossningarna?
första barnet
ganska snabbt tog 6 timmar allt som allt. men den var urjobbig fick tryckhjälp på magen förlorade en del blod var så matt efteråt men allt gick bra sprack en hel del och det blev nog lite knasigt sytt
andra förlossningen lite snabbare ändå 3 timmar från första värken kände att jag orkade med hade kraft kvar efteråt tyckte mycket bra om barnmorskan jag hade sprack men blev profsigt sydd och hade inte alls ont efteråt var pigg redan direkt efteråt

• Skriver du förlossningsplan?
Oja det tycker jag alla ska göra även om man har fåniga saker kanske så skriv dem ändå

• Vad vill du ha för bedövning (om någon alls) denna gång, vad hade du förra gången?
lustgas vill jag ha
har haft det de 2 andra gångerna fungerar bra och hinner jag vill jag ha det igen :)
bad hade jag första gången men det hinns nog inte med men varm vetekudde ska jag ha nu det gör susen

• Vart kommer du att föda någonstans?
mölndals sjukhus det ligger närmast och jag åker inga längre sträckor med snabba förlossningar vill ha tryggheten på sjukhuset jag hoppas kunna föda där ialla fall helt säker kan man inte vara ju

• Är det säkert att du får plats där?
Ja det får jag troligen det är inte huvudsjukhuset för förlossning så det ska nog gå bra

• Vem kommer att vara med under förlossningen?
min make tror man bara får ha en med och ja farmor eller liknande måste ju ändå ta hand om barnaskaran här hemma

• Hur länge får du stanna? Får pappan stanna?
jag får stanna 3 dagar nej pappan får inte stanna

• Har du tänkt att amma? Hur länge då? Ammad du förra gången?
ja om det fungerar med taget och så så ska jag amma.
ja jag ammade och ammar fortfarande min ettåriga dotter
jag tänker amma så länge barnet vill och har intresse OM jag orkar och kan

• Hur länge har du tänkt att vara hemma? Hur skall ni fördela föräldraledigheten?
det har jag inte tänkt på än
 

Johanna svarar:

Skrivet av  Johanna m Elvira03 & bf 050729
Har du barn sedan tidigare? Om ja, hur många?
- Ja, 1 barn.

• Hur ser du på förlossningen? Oro? Längtan? Rädsla?
- Längtan. Vill så gärna få uppleva en vaginal förlossning denna gången.

• Om du har barn sedan tidigare, berätta i korta drag hur gick de förlossningarna?
- Planerat snitt i v 38+5 pga fotbjudning och misslyckat vändningsförsök. Snittet gick bra, en underbar upplevelse!

• Skriver du förlossningsplan?
- Skrev ingen förra ggn, vet inte om jag gör det den här ggn.

• Vad vill du ha för bedövning (om någon alls) denna gång, vad hade du förra gången?
- Helst ingen.

• Vart kommer du att föda någonstans?
- Falu lasarett.

• Är det säkert att du får plats där?
- Japp

• Vem kommer att vara med under förlossningen?
- Sambon

• Hur länge får du stanna? Får pappan stanna?
- Ingen aning. Sambon får endast sova kvar om det inte är fullbelagt, men han ska åka hem och sova hemma med dottern.

• Har du tänkt att amma? Hur länge då? Ammad du förra gången?
- Ja, jag hoppas det. Ammade inte förra ggn, dottern vägrade ta bröstet, hon blev väl lite lat av att sondas ett par dygn, så vi tog flaskan sen.

• Hur länge har du tänkt att vara hemma? Hur skall ni fördela föräldraledigheten?
- Vet inte...Har inte pratat så mkt om det än.

 

Svarar själv på "ankäten" *S*

Skrivet av  Binks bf 13/7
Har du barn sedan tidigare? Om ja, hur många?
**Japp 3 i livet och en ängel - 96, 98, 01 ( och tvilling 01)

• Hur ser du på förlossningen? Oro? Längtan? Rädsla?
**allt det där lite då och då men även förväntan. Jag gollar att FÖDA men massor kan ju hända och DET är jag rädd för!

• Om du har barn sedan tidigare, berätta i korta drag hur gick de förlossningarna?
** Första förlossningen på HS HEMSK - inte så långdragen men hemsk! Peditin och EDA som bara tog på ena sidan!
Andra förlossningen på ABC SöS utan smärtlindring - gick snabbt och med rätt andningsteknik - dvs MIN :)
Tredje förlossningen på HS igen - revansch - supersnabb förlossning utan smärtlindring - vill inte ha det alls om jag kan slippa!


• Skriver du förlossningsplan?
**japp! Förra gången gjorde jag det o det funkade bra!

• Vad vill du ha för bedövning (om någon alls) denna gång, vad hade du förra gången?
Inget då rå - vill inte om det bara går att slippa - blir det snitt så kan det ju knappast undvikas ler*

• Vart kommer du att föda någonstans?
**HS eller SöS eller där jag får plats - spelar ingen roll för mig - det går så snabbt att de inte vågar skicka mig långt iallafall.

• Är det säkert att du får plats där?
**nix - det är man väl sldrig

• Vem kommer att vara med under förlossningen?
**Min man hoppas jag!

• Hur länge får du stanna? Får pappan stanna?
**Jag kommer få stanna längre denna gång då jag de två senaste gångerna fått livmoderinflamation och det är ju inte så bar - så de har sagt att jag ska stanna lite längre - men personligen åker jag gärna hem bums. Med tvåan stannade jag 1 dygn o det var den bästa gången. Sist kom den lille herrn lite tidigt så vi fick stanna för säkerhetsskull.

• Har du tänkt att amma? Hur länge då? Ammad du förra gången?
** Jag har ammat länge med de andra - 18 mån med första, 2,5 år med andra och 3,5 år med tredje så jag har nog tänkt amma länge men HUR länge visar sig senare - bebin kanske inte ens vill?!

• Hur länge har du tänkt att vara hemma? Hur skall ni fördela föräldraledigheten?
**Håhå - inte en aning - kanske inte alls utan jag pluggar vidare - beror på vad för sort jag får! Annars 6 månader iallafall.
 

Svar

Skrivet av  Catten
• Har du barn sedan tidigare? Om ja, hur många?
Ja, 1 barn.

• Hur ser du på förlossningen? Oro? Längtan? Rädsla?
Jag har inte funderat så mycket över den. Det är ju så LÅÅÅÅNGT kvar! Men eftersom jag kommer att snittas kan jag tänka mig att jag kommer känna lite rädsla.

• Om du har barn sedan tidigare, berätta i korta drag hur gick de förlossningarna?
Blev akut snittad. När beslut om detta togs hade jag panik, men efter var det som bortblåst. Fick ett fint snitt av toppenpersonal och har inte haft några som helst problem efteråt.

• Skriver du förlossningsplan?
Jag gjorde det till första barnet. Det var tur det.

• Vad vill du ha för bedövning (om någon alls) denna gång, vad hade du förra gången?
Jag kommer ju att få eda i och med snittet. Men jag ÖNSKAR att jag får lustgas också. Det var bara UNDERBART!

• Vart kommer du att föda någonstans?
På BB.

• Är det säkert att du får plats där?
Ja eftersom jag kommer att snittas så blir jag ju inplanerad.

• Vem kommer att vara med under förlossningen?
Min make.

• Hur länge får du stanna? Får pappan stanna?
Så länge jag vill antar jag. Pappa får nog stanna ett par nätter.

• Har du tänkt att amma? Hur länge då? Ammad du förra gången?
Jag hoppas att jag kan amma. Hade inte så mycket mjölk förra gången att jag kunde helamma.

• Hur länge har du tänkt att vara hemma? Hur skall ni fördela föräldraledigheten?
Jag kommer att vara hemma så länge som det bara går. Jag får alla min mans dagar.
 

Mama svarar

Skrivet av  Mama m nr 2 & 3 bf i juli
Har du barn sedan tidigare? Om ja, hur många?

Ja. Ett.

• Hur ser du på förlossningen? Oro? Längtan? Rädsla?

Jag vet inte än. Hade ju föreställt mig att föda bara ett barn, hur det är att föda två vet jag inte. Så lite fundersam är jag allt, men inte så orolig tror jag. Jag har positiva minnen trots allt från förra gången. De är fantastiska!

• Om du har barn sedan tidigare, berätta i korta drag hur gick de förlossningarna?

17 timmar som började med vattenavgång av mekoniumfärgat fostervatten, lades in för observation. Lite trött när det hela skulle avslutas och barnet togs med sugklocka.

• Skriver du förlossningsplan?

Nej. Jag kommer att komma överens om några väl valda ord att skriva in i min journal, tillsammans med min bm. Jag tycker inte om förlossningsplaner, man gör bara upp en massa förväntningar som ingen människa kan veta om de blir infriade. Några viktiga punkter ska skrivas in, sedan ger det andra sig själv.

• Vad vill du ha för bedövning (om någon alls) denna gång, vad hade du förra gången?

Jag säger att jag inte hade överlevt utan epiduralen, sist... Så, jag räknar med sådan och lustgas denna gång också. Akupunktur hjälpte mig mot konstant kräkande sist, så det kan säkert vara bra den här gången också :-).

• Vart kommer du att föda någonstans?

På samma sjukhus som sist hoppas jag!

• Är det säkert att du får plats där?

Ja, jag är övertygad. De skickar nog inte en blivande tvillingmamma vidare. Det är ett stort och välrenommerat sjukhus.

• Vem kommer att vara med under förlossningen?

Jag förväntar mig att barnafadern är vid min sida genom detta också.

• Hur länge får du stanna? Får pappan stanna?

Ingen aning. Han kommer säkert inte att stanna eftersom vi har ett barn hemma. Men, allt beror på när bebisarna kommer, hur de mår och så där.

• Har du tänkt att amma? Hur länge då? Ammad du förra gången?

Jag har inga flaggskepp alls denna gång. Allt har ställts på huvudet av att det är två och inte bara en denna gång - så jag kommer att amma om det funkar, funkar det inte - så kommer jag inte att amma och ser inte det som någon katastrof alls. Jag ammade förra gången och tyckte det var jättebra, men det viktigaste i vår familj när dessa små kommer till världen är att allt ska flyta och alla ska orka. Då kan amningen få stryka på foten för en flaska...

• Hur länge har du tänkt att vara hemma? Hur skall ni fördela föräldraledigheten?

Vi får se. Vi kommer nog att KUNNA vara hemma i ett par år, men återigen - om jag/vi behöver det så kommer vi att skola in på dagis tidigare. Allt för att livet ska fungera så bra som möjligt. Mår vi inte bra av att gå hemma, så ska vi inte det. Men, om allt flyter så... Hur vi ska fördela? Det återstår att se. Jag tar nog lejonparten hursomhelst. När vi väl delar kommer vi inte att dela heltid iallafall - utan vi kommer jobba någon dag varje vecka och vara ledig någon dag o s v - gå lite omlott.
 

Restless svar

Skrivet av  Restless m Are -03/01 och Minst, bf 21/7
• Hur ser du på förlossningen? Oro? Längtan? Rädsla?

- Längtan, lite lugn så där, det kommer ju när det kommer. :)

• Om du har barn sedan tidigare, berätta i korta drag hur gick de förlossningarna?

- Tog lång tid men gick bra.

• Skriver du förlossningsplan?

- Nja, inte primärt eftersom mina hem-BM känner mig (vi träffas allihop flera gånger innan det är dags samt att en av dem är min MV-BM). Jag kommer dock att ha en i beredskap om vi måste avsluta på sjukhus.

• Vad vill du ha för bedövning (om någon alls) denna gång, vad hade du förra gången?

- Andning, ljudning, bad, massage. Förra gången hade jag det + lustgas och EDA då vi avslutade på sjukhus.

• Vart kommer du att föda någonstans?

- Hemma.

• Är det säkert att du får plats där?

- Ja. *skrattar gott*

• Vem kommer att vara med under förlossningen?

- Mina hem-BM, min sambo och en god vän.

• Hur länge får du stanna? Får pappan stanna?

- Så länge jag/vi betalar hyran...

• Har du tänkt att amma? Hur länge då? Ammad du förra gången?

- Japp, så länge barnet vill och det funkar för mig. Förra gången blev det bara 5 mån.

• Hur länge har du tänkt att vara hemma? Hur skall ni fördela föräldraledigheten?

- Jag vet inte hur långt det blir i början, men vi här hemma lika mycket.
 

Mizen (litehemlig) svarar

Skrivet av  Mizen m Isac -03 + bf 15/7 (litehemlig)
Har du barn sedan tidigare? Om ja, hur många?
* Ja, Isac -03

• Hur ser du på förlossningen? Oro? Längtan? Rädsla?
* Jag är allt lite orolig, eftersom förra förlossningen blev jobbig...

• Om du har barn sedan tidigare, berätta i korta drag hur gick de förlossningarna?
* Vattnet gick på morgonen (var inne och kollade och åkte sedan hem), värkarbetet kom igång sen eftermiddag och på kvällen åkte vi in. Fick all bedövning jag ville ha, men EDA:n bedövade inte ordentligt. Krystvärkar i nästan 2 timmar, avslutet ganska drastiskt - hjärtljuden sjönk snabbt, klipp + press på magen (tack och lov för det, hade inga krafter kvar) och ut kom Isac med navelsträngen hårt runt halsen och navelsträngen gick av(!)

• Skriver du förlossningsplan?
* Nej, litar på sambon han vet vad jag vill!

• Vad vill du ha för bedövning (om någon alls) denna gång, vad hade du förra gången?
* Lustgas, den var den absolut bästa hjälpen för mig, EDA är jag (av naturlig anledning) tveksam till, vet ej något bra alternativ...
Det är även viktigt att BM närvarar mer än förra gången. Hon var tvungen att assistera vid en tvillingfösel, så efteråt sade hon att hon normalt skulle ha varit inne hos oss mycket mer än vad hon var.

• Vart kommer du att föda någonstans?
* Antagligen i Lund, men om det är fullt så blir det Malmö eller Helsingborg.

• Är det säkert att du får plats där?
* Om Lund har fullt, så finns det säkert plats på något av de två andra sjukhusen.

• Vem kommer att vara med under förlossningen?
* Sambon + BM

• Hur länge får du stanna? Får pappan stanna?
* Ingen aning, Isac föddes i Örebro.

• Har du tänkt att amma? Hur länge då? Ammad du förra gången?
* Jag ammade förra gången och tänker göra det igen om amningen fungerar. FÖrra gången slutade jag amma när Isac var 7 mån, mycket beroende på att jag fysiskt var slutkörd (vägde för lite och var enormt trött). Jag ångrar inte att jag avslutade amningen vid denna tidpunkt, eftersom jag inte orkade mer och Isac hade lärt sig äta mat.

• Hur länge har du tänkt att vara hemma? Hur skall ni fördela föräldraledigheten?
* Ingen aning, har inte bestämt det än.
 

Lilla P svarar

Skrivet av  Lilla P *BF 21/7*
Har du barn sedan tidigare? Om ja, hur många?
-Ja, en härlig son på tre trotsiga år.

• Hur ser du på förlossningen? Oro? Längtan? Rädsla?
-Lite funderingar eftersom det blev akut kejsarsnitt förra gången. Vill helst föda vaginalt. Är bortrest en vecka före BF. Ser fram emot förlossningen.

• Om du har barn sedan tidigare, berätta i korta drag hur gick de förlossningarna?
-Fick havandeskapsförgiftning som upptäcktes hos MVC på kontrollen efter BF (gick över tiden), blev inlagd, igångsatt och efter att mina kraftiga krystvärkar inte ledde förlossningen framåt beslutades om akut kejsarsnitt. Är nöjd med förlossningen trots allt.

• Skriver du förlossningsplan?
Gjorde förra gången, men tror ingen läste den (eftersom alla ändå ville peta i mig morfinpreparat som jag uttryckligen skrev att jag INTE ville ha). Kommer nog skriva en i alla fall den här gången.

• Vad vill du ha för bedövning (om någon alls) denna gång, vad hade du förra gången?
-Förra gången blev det varma kuddar och sedan lyckades jag aldrig få lustgasen att fungera. Vid snittet blev det ju ryggmärgsbedövning. Vill gärna klara mig utan bedövning så långt som det går.

• Vart kommer du att föda någonstans?
Uppsala Akademiska sjukhus, såvida förlossningen inte sätter igång när vi är i Dalarna veckan innan...

• Är det säkert att du får plats där?
Garanterad plats på Akademiska.

• Vem kommer att vara med under förlossningen?
Pappan till barnet (tillika maken).

• Hur länge får du stanna? Får pappan stanna?
Blir det snitt får jag nog stanna några dagar, pappan fick stanna då också, men nu har vi ju ett barn hemma så nu kommer han nog åka hem och blir det inte snitt vill de nog ha iväg en så snabbt som möjligt.

• Har du tänkt att amma? Hur länge då? Ammad du förra gången?
-Har tänkt amma länge. Ammade sonen i drygt 2½ år.

• Hur länge har du tänkt att vara hemma? Hur skall ni fördela föräldraledigheten?
-Beror väl lite på hur jag får jobb, är gärna hemma upp till två år om det fungerar ekonomiskt. Tror att pappan kommer göra anspråk på mer föräldraledighet den här gången. Förra gången tog han en del på sommaren och en gång i veckan bara. Vi får väl se, så länge jag helammar tar jag nog mammaledigt.
 

Artiklar från Familjeliv