Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Pålägg?

Skrivet av Hoppsan med Jonatan0306 + bf 27/7
Jag har hittils i denna graviditet och i min förra ätit rökt skinka, kokt medwurst och andra vaacumförpackade skivade pålägg. Men det kanske man inte borde? På SLV:s hemsida står det såhär om varmrökt kött: "Helt kött är att föredra framför vakuumförpackat skivat kött, framför allt mot slutet av hållbarhetstiden. Risk finns för skadliga bakterier."
Nån som har hört nåt av sin BM om hur det är med pålägg? Och hur gör ni andra?
Man kanske får hålla sig till ost och leverpastej i fortsättningen...
Svar på tråden: Pålägg?

Jag tror inte det är nån fara.

Skrivet av  Ullet
Jag äter vamrökt hamburgerkött o är vanligtvis mkt noga med sista förbrukningsdag så det är aldrig några problem. JAg äter däremot aldrig inälvsmat pga att jag inte tror på att äta organ el blod så leverpastej går bort för mig. *S* JAg skulle inte oroa mig om jag var du.
 

jag äter sådant pålägg

Skrivet av  X-tjejen
eller rättare sagt gjorde förra graviditeterna
men jag såg till att de inte blev gammalt var noga med att datumen var väl okej samt att jag inte hade framme pålägget hemmavid utan direkt in i kylen efter det jag tog det på macken
än denna graviditeten så har jag bara ätit ost i princip hm jag har blivit lite känslig mot köttprodukter på något vis :)
Men det är nog okej att äta jag har inte frågat och ej heller hört något om det
 

Lite lugnande svar

Skrivet av  Malin bf 24/6 som smygläser lite härinne oxå
Livsmedelsverket hade ett riskprojekt om just listeria för nångra år sedan och bakterien påvisades i stort sett aldrig i vacuumförpackat skivat pålägg. Däremot så är bakterien väldigt vanlig i rökta och gravade vacuumförpackade fiskprodukter.

Ta en titt på bäst föredatum och tillverkningsdatum så väljer du den produkt som är färskast. Sen kan du vara lugn.
 

Artiklar från Familjeliv