Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur räknar ni andra??

Skrivet av Lindsey v.12
Jag är i v.12+5. Skulle ni säga att ni var i vecka 13? Jag undrar hur barnmorskan räknar. I nuläget skriver ju jag "v.12" tills jag gått tretton fulla veckor. Hur räknar ni andra?
Svar på tråden: Hur räknar ni andra??

Jag räknar

Skrivet av  Snowflake med tvillingar bf 13/7
att jag är i vecka 13 då. Du har gått 12 fullgångna veckor + 5 dagar, alltså är du i vecka 13.
 

De flesta

Skrivet av  Louise med Sebastian & Bf 27/7
brukar ju skriva att de är i v.13 om de är i 12+5. Man är ju liksom inne på sin 13;e vecka.

Men isåfall så tycker jag egentligen att man borde säga att man är 1 år äldre än vad man är =). Jag är ju 21, men jag är redan nu inne på mitt 22;a år.

Jag tycker att du kan göra som du själv vill!!
 

ska förklara hur jag tänker

Skrivet av  X-tjejen
om jag ska till läkaren och som nu jag är i vecka 13+5 så säger jag 13 fulla veckor även till barnmorskan för jag vet att det är de dom går efter de fulla veckorna
men om jag skriver här inne brukar jag svänga till det med vecka 14 för jag är i vecka 14 :)
oftast när jag skriver inlägg så glömmer jag bort att skriva vecka över huvudtaget *ler*
 

Ja, du är _i_ v 13 nu

Skrivet av  C m2 v15
Du har gått 12 fulla veckor och det är v 13 som pågår. Alltså är du _i_ v 13 nu.
 

MEN

Skrivet av  Hedvigs mamma
på mvv säger det vecka 12...alltså endast fullgångna veckor räknas.
 

ja mödravården samt förlossning och läkare

Skrivet av  X-tjejen
så fort du ska till doktorn eller undersöks på sjukhus av någon anledning räknar de endast fulla veckor
ex hon har gått 12 fulla veckor. om det sedan handlar om 2 eller 5 dagar pluss efter är för dem inte lika viktigt :)

det är bra att man vet om dessa skilnader så man blir mindre förvirrad när man pratar med läkare eller barnmorskor om man hamnar i en sådan situation att man måste ex läggas in eller på annat sätt blivit sjuk
 

Jo, men när bf är passerat,

Skrivet av  C m2 v15
så säger nog de flesta att de har gått över tiden. Tror inte att många skulle hävda att nej då, det är bara v 40 än när man är i tex 40 +5. Därför tycker jag det är rimligt att räkna likadant även tidigare i graviditeten.

Att bm fokuserar på fulla veckor tycker jag inte känns konstigt. När de snurrar på sin snurra brukar de ju mumla...12 fulla...osv. Frågar man vilken vecka man äri så får man ju svaret v 13, som i det här fallet. Eller 12+3.
 

konstigt...

Skrivet av  Mie, bf 31/7
när jag var på VUL sa läkaren att du är 8+3, alltså i vecka 9, så det är ju förvirrande att man kan räkna på olika sätt.
 

Artiklar från Familjeliv