Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Någon mer som har ont i svanken?

Skrivet av anhna, bf 20-22/7
Jag har nu sen tre veckor tillbaka fått rejält ont i svanken, ibland är det så illa att jag har svårt att vända mig i sängen, känns som ryggen ska gå av. Jag har varit väldigt förskonad mot ryggont tidigare i mitt liv så det här är helt nytt för mig. Beror det på graviditeten eller kan det helt enkelt vara så att jag fått ont pga att jag i stort sett helt har slutat röra på mig? Mitt illamående har ju väldigt effektivt satt käppar i hjulen för all fysiskt aktivitet, inte ens en lugn promenad fixar jag utan att behöva stå och ulka i något gathörn :-/.

Så nu är jag nyfiken är det någon mer som har ont i svanken och finns det något man kan göra för att bli av med det? Helst utan att det krävs allt för mycket fysisk aktivitet...

kram på er
Svar på tråden: Någon mer som har ont i svanken?

Gumman!

Skrivet av  Catten
Det låter som om fogarna knakar på dig också!
Ta upp detta med din BM snarast. Hon remitterar dig till en sjukgymnast.
Och stackare som kräks så...
Kort meddelande, John Blund anropar!
Kram på dig!
 

oj

Skrivet av  anhna, bf 20-22/7
kan foglossning kännas i svanken? Inte för jag har en blekaste aning om egentligen vad foglossning är, har bara en massa förutfattade ideer (trodde man hade ont på helt andra ställen nämligen) ;-). Så tack för tipset! Jag ska ju på nupp nu på tisdag, ska nog ta och passa på och fråga barnmorskan då. Skulle nämligen vara oerhört skönt om det gick att göra något åt det för det känns onekligen som det bara blir värre och värre.

Sov så gott och dröm sött!
Kram
 

Jag har ont till och från

Skrivet av  Annika med Viktoria + bf 17/7
och på kvällarna sitter jag med en värmekudde i svanken.
Det hjälper för mig, kanske kan vara värt att prova?
 

just ja, vetekudden

Skrivet av  anhna, bf 20-22/7
kan jag ju faktiskt ta och använda! Använde den väldigt mycket de första veckorna mot molvärken i magen men nu hade jag lite glömt bort den! Så i natt blir det garanterat att ha den, kunde knappt sova nu i natt för jag hade så ont och hade svårt att röra mig.

Kram
 

Jajamensan

Skrivet av  Murriz
För mig sätter sig foglossningarna först i svanken. För att lindra så har jag ett bäckenbälte som liksom trycker ihop alltihop, ser urtjusig ut :-D
sen använder jag vetekudden rätt frekvent också, den är guld värd.
Utöver det så är det bästa för mig att ta det så lungt som möjligt, något som ses som lättare sagt än gjort med en 18-mån son och två hundar som behöver sitt.
 

hmm

Skrivet av  anhna, bf 20-22/7
då är det nog foglossning på gång för mig med precis som Catten oxå sa. Men jag trodde att man fick problem med det mycket senare i graviditeten och inte så här tidigt (det är ju dessutom första barnet för mig)? Hittade en del ryggövningar i Mammapraktikan som jag ska börja utföra dagligen nu sen ska jag höra med barnmorskan som ska göra Nuppen i morgon om hon kan tipsa om något. Kan förresten dov molvärk inne slidan ha ngt med det här att göra, har nämligen fått även det de senste dagarna till och från?

Annika påminde mig om vetekudden, så den ska jag oxå börja använda lite mer frekvent! Hade faktiskt förträngt att jag hade en.

Hoppas att det inte behöver bli värre för någon av oss, det är ju inte kul om man måste bli för stillasittande redan.

Kram
 

När jag

Skrivet av  Murriz
väntade sonen så fick jag problem med fogarna i v 11, den här gången började det i v 6 så nog kan det börja tidigt alltid.
Dock så har jag inte fått några enorma besvär annat än efter att ha storstädat huset *visslar oskyldigt*

Sen tänker jag också på att gå sakta och med små steg, funkar för mig iaf.
 

Inte än men...

Skrivet av  Mizen m Isac -03 + bf 15/7 (litehemlig)
jag befarar att jag kommer att få ont. Hade ryggbesvär vid förra graviditeten som kom i ca vecka 20 och som var rejält besvärliga på slutet... Värken kan bero på foglossning, men ryggen kan krångla även av andra orsaker. Sök hjälp för det via BM så får du tips och råd och ev sjukgymnastkontakt. Det som lindrade min värk förra gången var dels att ha en kudde mellan knäna när jag sov och dels vattengymnastik/simning.

Låter inget kul med illamåendet, hoppas du snart mår bättre! Lycka till!
 

Usch ja...

Skrivet av  Lena
Jag fick foglossningar nästan direkt, men hade först ont i svankregionen. Har haft ryggproblem så länge, så jag trodde att det var det som spökade.
Några besök hos sjukgymnasten visade att det var foglossningar så numera går jag också omkring med ett snyggt designat (not) höftbälte... (känns väldigt snyggt dessutom eftersom man måste dra ihop det ganska tajt och det resulterar i en valk som hamnar utanför ;) )
Har också svårt att vända mej i sängen vid tillfällen, inte kul alls. Så jag förstår hur du känner dej.
Tips:
Ha en kudde mellan benen när du sover så avlastar du bäckenet.
Sitt ner när du klär på dej.
Ha en stödkudde i svanken när du sitter.
Vila svanken i ståläge och pressa på svanken mot en vägg med lätt böjda knän.
Sitt i stadiga stolar (men hur kul är det när man vill se en film i soffan?)
Cykla och simma är väl det man kan göra som känns minst.

Jag har dessutom fått en kilkudde att sitta på och det avlastar också.
Hoppas verkligen det blir bättre för dej.

 

Artiklar från Familjeliv