Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Att jobba mer och tjäna mindre

Skrivet av Miliwili
Har egen firma sedan 5 år tillbaka och tycker att det är kanon att det kommit en ny intressant mötesplats här.

Jag jobbar hemifrån, får min största kundgrupp genom internet (annonsering i fackpress)och besöker en stor mässa varje år. Det är trivsamt att slippa att ha någon som står över en, men ibland kan i alla fall jag bli less på att behöva fatta ALLA beslut själv. Med sonens intågande (1 år) har jag fått minska ner på annonseringen, jobbar så mycket jag hinner när han sover, vilket har varit stressigt. Omsättningen som ökat varje år (2003 var den på 500´) har legat kvar på samma nivå. Nu är det dock dags att expandera, undrar dock hur man ska hinna/orka.

Försöker att ge sonen all den tiden han behöver, dock tror jag inte att ett barn tar skada av att inte alltid stå i fokus.

Det är svårt att inte kunna vara legalt föräldrarledig, hur har ni andra löst det? Jag har ingen som kan ta sonen dagtid ännu, min man är är den som drar in de slantarna vi lever för och har ännu inte varit pappaledig.
Svar på tråden: Att jobba mer och tjäna mindre

Just det där sista

Skrivet av  ME med J&R
är nog spiken i kistan när det gäller en trea här. Visserligen är jag allergisk mot att vara gravid, får foglossning i åttonde veckan (det ÄR ingen överdrift!) och är i stort sett paniskt skräckslagen ens inför tanken att föda igen, men just det där praktiska är nog faktiskt det som till syvende och sist gör att det bara blir två barn i den här familjen.

Jag har ingen aning om hur man skulle lösa det, vissa saker i ett företag går ju inte att lägga på is om man nånsin vill driva företaget igen, när man är nystartad kan man inte bara sluta mitt i...

När får du dm eller dagis? Om sonen är ett så är han ju "lovlig" till sånt i alla fall. Om man nu kan tänka sig att lämna bort dem så pass tidigt, vilket skär i många föräldrars hjärtan.
 

Fick inte med

Skrivet av  ME med J&R
att jag skulle avsluta med att jag hoppas det ordnar sig för dig. Ibland är fingrarna snabbare än tanken.
 

Vet inte

Skrivet av  Miliwili
Vi har anmält grabben till dagis från sommaren, vet inte om/när han kommer in (föräldrarkooperativ-bor på landet=inte så många alternativ)

Det paradoxala är att en av anledningarna till att ha egen firma var att kunna disponera tiden som man behöver, kunna vara mera med sitt barn. Och har man barn har man inte så mycket tid att disponera...

Min granne tjänar femfalt mot vad jag kan ta ut, men hon känner sig piskad att gå tillbaka till långa dagar redan efter ett år (även om det inte blir heltid, så blir det heltid för barnet då hon har 1 tim. resväg i vardera riktning)
Hon är nu helt ledig och jag måste jobba mina timmar, blir ca 4 tim/dag. Jag kommer dock aldrig att behöva ha sonen på dagis längre än det som känns bra för oss båda. DET ser jag fram emot. Och jag ser fram emot att äntligen hinna rida dagtid...= LYX!
 

*nickar*

Skrivet av  ME med J&R
Där prickade du in flera av mina anledningar till att starta eget. Hästen kommer bergis vara avdragsgill dessutom. *flin* Nåja, nu HAR jag ingen häst än, men det kommer, det kommer!

Jag vill finnas här när de kommer hem från skolan och sånt också. Vi bor ju också på landet, men jag ställde R i dm-kön när hon var 3 veckor gammal, vis av erfarenheten eftersom det tog lite tid för oss att få in J på rätt ställe (snuvade på sista platsen av grannen med 9 dagars marginal...) men nu har vi fått start i januari bekräftad. :)
 

Jomen frågar du bara

Skrivet av  Anette
rätt (?) personer så är eget företagande inget hinder för att vara föräldraledig. Det gäller bara att prioritera, planera och lägga undan pengar innan det är dags. Sen kan man ha en anställd när man är hemma som sköter allt också...
Vad lyxigt det låter att kunna jobba hemifrån. Iofs kan mina komma ner till mig på caféet efter skolan, men det är ju inte riktigt samma. Ett av mina barn tycker det är rätt kul att jobba lite. Är himla haj på kassan och sköter den om jag behöver stå bakom och göra mackor t.ex. Bra träning är det också på att ge tillbaka växel och vara trevlig och så.
 

Du har rätt

Skrivet av  Miliwili
Det handlar mycket om att planera, men en annan hade hela tiden tänkt "det löser sig". Anmälde till stor mässa innan fostret var 15 veckor,tänkte helt enkelt inte på att det blir ett annat liv. Fick avboka, insåg att det inte går att ta hand om alla beställningar med en 7 veckors bebis. Kändes snopet på något sätt, fast jag kunnat räkna ut det med lilltån..
Ibland är dock den där naiviteten en tillgång, att ta det lite som det kommer och inte grunna för mycket på hur det skulle kunna bli. MEN för att kunna köra lite "laid back" krävs antingen ett arv eller en make med god inkomst.. då behöver man inte se företagandet enbart ur ekonomisk synvinkel.
 

Fast nu menade

Skrivet av  Anette
jag lite elakt "rätt personer" = andra som inte har eget företag (Men som vet exakt hur ett borde skötas).
_Jag_ menar att det inte är så himla enkelt alla gånger. Alla företag går inte så bra att man kan ta ledigt hur som helst och är inte uppbyggda så att man kan planera in allt.
Varje gång man tar in en personal för att göra något man egentligen skulle kunna göra själv ser man 100-lapparna fladdra iväg. Man förstår ju att man inte kan, inte hinner och inte orkar allt själv, men det svider i alla fall.
Man skulle nog ha råd vara lite mer laid back om man inte hade hus och familj också.
 

Fråga

Skrivet av  Camilla m Maja
vad gör du för något?
 

sysselsättning

Skrivet av  Miliwili
Skyltar och reklam riktad till främst kundgruppen privatpersoner inom ridsporten, samt import och försäljning till en specifik diciplin inom ridsporten av "lyxartiklar" dvs det du tror att du bara måste ha...
 

Artiklar från Familjeliv