Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Företagsnamn

Skrivet av Sara
Jag håller på att starta företag (Handelsbolag) tillsammans med en väninna, men Bolagsverket ville inte godkänna vårt företagsnamn.

Vi kan säga att företagsnamnet var Hey (exempel bara) + ett ord som klargör vad det är för typ av företag. Anledningen till att det avslogs var att det redan fanns ett företag som hette Hej, med j + ordet Import.

Vi vill fortfarande kalla vårt företag Hey, för det känns verkligen jättebra. Vi ska skicka in fler förslag ni i veckan. Men går det att döpa företaget till tre ord, ett på bokstaven H, ett på E och ett på Y och sen förkorta det i logotypen som HEY. Eller måste hela företagsnamnet ingå i logotypen.

Jag tänkte till exempel på Hennes & Mauritz, de skriver ju sin logo som H&M.

Eller har ni andra tips på hur man ska gå till väga för att få Bolagsverket att godkänna ens företagsnamn?

Tack så mycket,
Sara
Svar på tråden: Företagsnamn

Nej, hela

Skrivet av  Flu
namnet måste inte ingå i logotypen. Det vanligaste är att aktiebolag skippar det ordet helt i sin logotyp, trots att ordet formellt sett måste ingå i namnet.

Men, om ditt företag blir allmännt känt som HEY, snarare än Hennes Enskilda Yeah (eller vad det nu råkar heta formellt sett), så kan du riskera att bli stämd för varumärkesintrång, ifall det finns någon annan som har fått ett företag registrerat som Hey, Hej, Hej Bilist (särskilt ifall deras logo också poängterar ordet Hej) eller liknande.

Det är för att förhindra sådana risker som bolagsverket nekar vissa snarlika namn.

Själv fick jag avslag på Fredator, för att det fanns ett företag med namnet Predator registrerat redan - trots att det företaget troligen sysslar med något _helt_ annat.
 

Känner igen detta med namn

Skrivet av  Hazelnut
vårt AB fick avslag på första namnförslaget, vi hade som förslag i ordningsföljd vårt ortnamn-själva namnet-AB. Men fick avslag pga av det var så många andra företag vars namn började med just vårt ortnamn. Fanns tydligen riskt för förväxling trots att det inte finns ngt mer företag hos oss som sysslar med just det vi gör. Så vi ändrade på ordningsföljden till själva namnet-ortnamn-AB och det gick bra. Har sett många företag som har just den lite bakvända ordningsföljden i sina firmanamn.
 

probelm här med..

Skrivet av  Bejaka!
Vi hade ett jättesnitsigt namn som Bolagsverket inte godkände,för att det liknade andra företagsnamn för mycket. Så vi lade till våra efternamn och då godkändes namnet. Nu är det jättelångt, men i loggan använder vi bara den första delen av namnet.
 

probelm här med..

Skrivet av  Bejaka!
Vi hade ett jättesnitsigt namn som Bolagsverket inte godkände,för att det liknade andra företagsnamn för mycket. Så vi lade till våra efternamn och då godkändes namnet. Nu är det jättelångt, men i loggan använder vi bara den första delen av namnet.
 

Mer problem

Skrivet av  Bejaka!
med både stavning och två lika inlägg. Suck!
 

Du har ju fått några tips...

Skrivet av  Pappa F.
både att lägga till något typ "i Sverige AB" och du är ju själv inne på en förkortning. Personligen tycker jag att det är en kass regel att godkänna namnet om man lägger till "i Sverige AB". Jag tycker inte alls att det är särskiljande! Jag hade ett bolag med ett tal kombinerat med ett engelskt ord. Det gick inte igenom, men kombinerat med "i Sverige AB" gjorde det det... Tänk om ändå PRV hade upplyst mig om den dåliga smaken i att kombinera svenska och engelska i namnet... ;-) Fast det var ju drygt tio år sedan, så det är väl preskriberat nu?
 

Tack för alla svar. :)

Skrivet av  Sara
Vi får se hur vi gör. :)
 

Artiklar från Familjeliv