Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Starta egen förskola

Skrivet av Carina, fskl
(även på Barn som yrke)

Jag och tre andra förskollärare har börjat fundera på att starta upp en egen förskola. Vi har arbetat tillsammans i flera år tidigare, men pga problem med ledningen på vår tidigare arbetsplats så har vi alla gått vidare till nya arbeten. Ingen av oss trivs dock särskilt bra med våra nya jobb, vi saknar att arbeta tillsammans. Därav har idén kommit med att starta något eget.

Än så länge är det bara en tanke, men jag är jättenyfiken på om det finns någon här som har erfarenhet av eller vet något om hur man startar en egen förskola?

Var börjar man? Vad krävs det av oss? Behöver man satsa själv ekonomiskt eller vilket stöd kan man få från kommunen?

Kan tillägga att vi bor i Stockholm.

Tacksam för svar!
Svar på tråden: Starta egen förskola

Jag har jobbat

Skrivet av  Vanessa m. Neo
på en förskola som var privat startat och det som kunde vara svårt var att man var tvungen att marknadsföra förskolan eftersom kommunen sätter barnen först på de kommunala förskolorna.
Man kan bestämma så mycket mer när man har ett privat. gär mycket undersökningar på föräldrar så vet du vad dom som kommer bli era kunder på vad dom vill ha.
jag tycker att detär jätte bra att ni vill starta en förskola och hitta någon på kommunnen där dom kan välja er som altenativ om föräldrarna vill inte ha en komunal plats
lycka till
 

Mina barn går på förskola i...

Skrivet av  Carla
...privat regi. Det är ett stort företag med flera förskolor i området. Genom att jag har varit ganska engagerad i föräldraråd mm har jag fått en viss insyn.

Jag är ju själv egen företagare och jag kan ärligt säga att jag inte förstår hur de vågar driva ett företag med de små marginaler de har. Det ligger i företagandets natur att man måste få en viss riskpremie för den investering man gör. Ägarna till företaget har indikerat att de knappt kan ta ut någon lön, och då arbetar de verkligen jättemycket - betydligt längre arbetsvecka än 40 tim.

Hur förhållandena ser ut varierar säkert från kommun till kommun. Vi tillhör Stockholms kommun och i vårt område avknoppades i princip varenda förskola under det borgerliga styret. Nu är det socialdemokratiskt styre och de är inte lika glada åt privata förskolor. Det har tagits vissa beslut hos oss som hotat vissa privata förskolors existens, men när man framför det förstår man på politikerna att de inte tar hänsyn till sådant när det gäller privata förskolor. De får bära hela den ekonomiska risken själva.

Just nu är det större efterfrågan på förskoleplatser än utbud, vilket ger en gynnsam situation när det gäller beläggning. Men innan maxtaxan och platsgarantin var situationen annorlunda. Då hade de svårt att få full beläggning och få täckning för kostnaderna. Å andra sidan fick inte förskolorna full kompensation för maxtaxereformen. På vår förskola har de tvingats öka barnantalet i barngrupperna ganska rejält. Man bör vara medveten om att politiska beslut kan ändra spelreglerna, från det bättre till det sämre eller tvärtom, helt plötsligt.

Trots allt så trivs både ägarna och personalen på vår förskola bättre nu än när det var kommunalt. De kan själva påverka verksamheten på ett helt annat sätt. Men just ekonomiskt verkar det inte har varit lätt. De har behövt göra ombyggnader och reparationer av lokalerna som de egentligen inte har budget för och som kommunen vägrar stå för. Sedan är ekonomin känslig för sjukskrivningar, sedan ett större ansvar lades på arbetsgivarna. I och med det ökade barnantalet har sjukskrivningarna ökat på vår förskola, flera pga utbrändhet.

Jag skulle undersöka väldigt noga hur den ekonomiska ersättning från kommunen ser ut och sedan räkna som djävulens advokat för att se att man har rimliga marginaler.

Detta kanske blev ett pessimistiskt svar, hoppas att ni kan få lite mer upplyftande svar från någon annan. Jag själv är positiv till privata alternativ, det är inte det, men jag tycker att de som driver privata förskolor måste få en rimlig ersättning för sin arbetsinsats.
 

Artiklar från Familjeliv