Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Fråga

Skrivet av My
Jag och en kompis ska köpa ett aktiebolag, visst kan man väl låna 50.000 var på banken till det?
Svar på tråden: Fråga

Alltså...

Skrivet av  My
är det någon som lånat pengar till det?
 

Javisst

Skrivet av  Pappa F.
Det finns ju inget som reglerar att de pengar du sätter in i ett AB inte får vara lånade. Men det är ju en risk du tar. Banken kanske lånar ut 50000 kr in blanco till dig - det beror på hur din ekonomi ser ut i övrigt.
 

varför

Skrivet av  Vanessa m Neo
startar du inte HB till en början och sparar ihop till aktiebolag? Så har jag gjort funkade kanon
 

Ang. HB eller AB

Skrivet av  Carla
En fördel med AB genteomt HB är att man inte är personligen ansvarig för bolagets ekonomi (så länge man inte begår bedrägeri). Om man lånar till aktiekapitalet är man endast ansvarig för den summan. Om man har ett HB blir man även personligt ansvarig för t.ex. eventuella leverantörsskulder man drar på sig. Det ekonomiska ansvaret blir alltså betydligt mindre i ett AB. Om man inte driver en verksamhet där man behöver skuldsätta sig spelar det kanske inte någon större roll, men har man en verksamhet där man t.ex. drar på sig stora passiva skulder i form av leverantörsskulder kan det ha stor betydelse.

En ytterligare STOR nackdel med HB är att en långivare kan kräva ut personligt ansvar för en skuld från vem som helst av delägarna i ett HB, dvs man kan inte vara säker på att det endast är hälften man behöver betala. Om du har personligt kapital, t.ex. i form av en fastighet, men inte din kompanjon kan långivaren kräva att du säljer fastigheten och betalar HELA skulden. Det är sedan din sak att försöka få ut pengar av din kompanjon, om det nu går. När jag läste ekonomi på universitetet sa min lärare att han ALDRIG skulle rekommendera någon att välja HB som bolagsform. Om man är gift med sin kompnjon spelar det antagligen mindre roll, i alla fall så längen man är lyckligt gift. Men att starta ett HB med en kompis skulle jag akta mig noga för.
 

Djungel

Skrivet av  Pappa F.
Det här är en djungel, eller åtminstone en snårskog. Håller med om att ett AB begränsar ansvaret, vilket alla övriga firmaformer inte gör. Fast man har fortfarande ansvar och om man inte följer vissa regler (såsom upprättande av kontrollbalansräkning om man hamnar på obestånd) så kan man utkrävas ett personligt ansvar på samma sätt som HB/Enskild firma etc.

Sen kräver oftast banken borgen för banklån till ett mindre AB, men det betyder vid en konkurs att om leverantörernas pengar (läs: bolagets tillgångar) räcker till banken så klarar sig borgensmännen. Jag har själv gått (kon)kursen, men kom undan med blotta förskräckelsen.... =/
 

Jo, precis...

Skrivet av  Carla
...i en enskild firma är man ju personligen ansvarig precis som i ett handelsbolag. För mig som bedriver en verksamhet som knappast genererar några skulder är det ansvarsmässigt egalt om jag har AB eller enskild firma. Däremot gör den solidariska ansvarsaspekten i ett HB (dvs. att jag kan bli tvungen att betala hela skulden själv om min kompanjon inte kan betala) att jag skulle tänka mig för en extra gång innan jag startade ett sådant.
 

jo precis

Skrivet av  Vanessa m Neo
jag startade ett HB med min man och det har verkligen gått bra. Nu har vårt HB en kanon bra omsättning och ska jag starta företag med en annan person vilket vi kommer att göra så har vi nu kontanter till det.
Men en annan sak vad min revisor sade till oss ang AB är att det är bra att ha när man tar STORA risker som tex att ha många anställda men som sagt nu kommer jag själv starta två företag till med två andra och det blir AB helt klart!
sedan tycker jag att vilket företags form som helst så tycker jag att det är mitt ansvar att se till att ekonomin sköts bra, Det är därför att jag kommer sköta alla 3 företags ekonomi själv detta var ett krav
 

Ja, där håller jag med dig fullt ut!

Skrivet av  Carla
Att man ska sköta sin ekonomi, oavsett bolagsform. När man diskuterar den ekonomiska ansvarfrågan så här låter det nästan som om man kalkylerar med risken att göra konkurs *s*. Men faktum är att en stor del av de nystartade bolagen läggs ner eller gör konkurs inom några år. Jag kommer inte ihåg exakt hur stor andel, men den är väsentlig. När man väl håller på att starta och förverkliga sin dröm är det nog lätt att vara överdrivet optimistisk, och så tänker man inte på följderna. Jag har sett företag som gjort konkurs, pga. att deras största kund gått i konkurs, inte kunat betala sina skulder och därmed har dragit med sig sin leverantör i fallet. I de fallen spelar det ingen roll hur bra kontroll man har på sin egen ekonomi.
 

Vi tänker så här....

Skrivet av  My
Vi ska starta en butik och för våran del är det bättre att köpa ett AB. Om man lånar 50.000 var så är det ju inte hela världen om man inte skulle lyckas, det är ju inte så mycket pengar. Vi tänker klara oss på starta eget bidrag dom första månaderna och börja betala av dom 50.000 direkt. Låter detta rimligt? vi tycker även att det blir mindre bråk med ett AB, vi vågar ju inte sätta våra familjer i bankrutt, skulle aldrig våga ha ett HB.
 

Det låter bra tycker jag...

Skrivet av  Carla
...och om det är en butik ni ska starta kanske ni ändå skulle behöva låna pengar till att köpa in varor. Aktiekapitalet behöver ju inte sitta på ett konto, utan kan mycket väl jobba i företaget (så länge man inte förbrukar det).
 

Självklart!

Skrivet av  Carla
Men med största sannolikhet kommer banken att kräva att ni personligen går i borgen för lånet, dvs. om ni skulle göra konkurs är ni ansvariga gentemot banken för den summa ni lånat.
 

Artiklar från Familjeliv