Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Nån som vill se min logga? ;)

Skrivet av Betty Karolina
Här är en liten länk som snälla, snälla Bea här på aff hjälpt mig med och lånat ut åt mig :)
Komigen nu och överös mig med synpunkter, råd och tips som jag vidarebefodra till killen som gjort den!
http://www.ludd.luth.se/~bea/temp/anne1gif.gif
Svar på tråden: Nån som vill se min logga? ;)

ok

Skrivet av  Pappa F.
här kommer spontana synpunkter. Generellt kan jag säga att den känns rätt bra för den här typen av verksamhet.

Tänker du dig att man läser det "Anne Blå" eller "Anneblå"?

Skulle vilja testa med versalt A i Anne.

Skulle vilja testa om den inte fungerar utan ramen.

Skulle vilja testa att ha olika färg på "anne" och "blå". Kanske t.o.m. ha en helt annan färg än blå på "blå"...

Skulle vilja byta typsnitt på "massage och hudvård", kanske testa med lätt spärrade kapitäler (Sabon Roman SC?) och byta ut "och" mot "&".

Skulle vilja att strecket under "anneblå" linjerade där det skärs av B:et, dvs så att det ser ut som att den högra och den vänstra delen skulle gå ihop om det inte vore för B:et.

Slutligen: att jag säger att jag skulle vilja testa dessa olika varianter betyder inte att slutresultatet skulle bli så!

p.s. Tänk också på att loggan måste fungera i svart, om du annonserar i lokalpressen t.ex. Det bli sällan bra med rastrerad text (dvs färgblandningar). När/om du gör visitkort, brevpapper etc bör du istället välja en blå (om det nu är blå du ska ha) PMS-färg. Då får du bästa resultat! Se också till att loggan är vektoriserad, dvs att den är gjord i Illustrator eller liknande och inte i Photoshop (men det gissar jag att den här är).
 

Jag säger bara

Skrivet av  Anette
OJ!
Jag är så urkass på sånt där att jag bara hade kommit på att säga "den var väl fin". Lamt va.
Undras vad du skulle ha att säga om "min" logga...
 

*fniss*

Skrivet av  ME med J&R
Du snodde vad JAG tänkt skriva. Här dröjer det innan jag törs visa min logga. *flin*
 

Man kan ju ta det som man vill...

Skrivet av  Pappa F.
Det var inte min mening att såga loggan (som jag ju tyckte var rätt bra), utan bara att spåna lite idéer om den. Det här var ju ändå det _lilla_ spåneriet - jag har ju inte alla fakta om hur den ska användas, har inte satt in den i ett sammanhang med ett profilprogram etc, som jag skulle göra om det var jag som gjorde loggan.

Ryggdunk får man ju gärna från släkt och vänner, men konstruktiv kritik från någon utan rädsla för att vara "taskig" brukar vara svårare. Var inte rädda för att visa vad ni har!
 

Nej då, jag menade inte

Skrivet av  Anette
att du var kritisk.
Jag menade att jag har så svårt att se vad som kan ändras eller göras bättre.
Jag kanske vågar lägga ut "min" logga här eftersom det trots allt inte är min. Den följde liksom med caféet från förra ägaren. Personligen gillade jag det förra namnet och loggan bättre (som förr-förra ägaren hade...) men men.
Jag har hemsida också, men den är fruktansvärt ouppdaterad och inaktuell och felformulerad och fylld av fel pga att ingen har tid med den.
(Fast när Comitnet eller någon av deras gelikar ringer är jag SÅÅÅÅ nöjd med min hemsida.)
 

Nänä, Pappa F.,

Skrivet av  ME med J&R
jag sa det med glimten i ögat! :) Jag tycker det var bra att du var så konkret i olika sätt att ändra den, även om min spontana reaktion var "den var fin!".

Jag har stor respekt för ditt kunnande och ditt sätt att uttrycka dig, ska du veta! :)
 

det va precis sånt här

Skrivet av  Betty Karolina
jag ville ha :) Tänker mig att man läser det AnneBlå. I ett ord alltså. Ska vidarebefodra dina tips till killen som fixar som sagt.
Konstigt att ingen annan vågar säga nåt.. ;)
 

jag läser det som två ord...

Skrivet av  makeba
jag tycker det är snyggt med versal bara på ordet blå och inte på "anne"...
Tror annars precis som PappaF. att ett annat typsnitt kanske är snyggare? *man måste ju testa innan man VET*
på "massage och hudvård".
Tror också att "&" är snyggare än ordet "och" i ovannämnda fras...
 

Ja, det där ochet ska

Skrivet av  Betty Karolina
vi plocka bort och sätta dit ett & istället. Vill gärna ha ett annat typsnitt på på massage och hudvård men som jag skrev till Mona, så är det svårt att hitta ett som passar in..men vi ska fortsätta leta! Tack för Dina synpunkter! :)
 

Jag vågar

Skrivet av  Mona, grafisk designer
Jag har inte varit inne på denna sida under helgen, det är därför du inte fått några kommentarer från mig. Jag tycker att loggan tippar över till höger, på något sätt. Antar att det är det tunga B:et som gör det. Det känns i alla fall som om loggan vältar åt höger. Skulle kanske funka bättre om A i Anne också var versalt.

Jag gillar inte den vågiga linjen under anneBlå. Vad fyller den för funktion? Har den med vatten att göra? Vågigt hår? Elektriska impulser? Bara för att det var tjusigt med en vågig linje - eller vad? Den är dessutom ojämn och vågdalarna och -topparna är olika höga. På det stället där B:et bryter linjen ser det inte ut som att linjen skulle gå ihop naturligt (om inte B:et varit där, alltså).

Typsnittet är fint och loggan är lättläst. Det uppskattar jag! Färgen är logisk.

Varför har du valt en ram runt loggan? Tycker sällan att det passar i annonser och på visitkort mm. Däremot på skyltar kan det vara snyggt. Jag tror att du kanske känner dig begränsad om du väljer att lägga loggan i en ruta så där. Tänk på att du ska använda din logotype i massor av olika sammanhang i fortsättningen!
 

Borde sjävklart ha nämnt

Skrivet av  Betty Karolina
vågens "betydelse". I tex prislistor kommer det att stå - En våg av välbefinnande - Under frasen massage och hudvård .
Angående tyspnittet på den frasen..vi testade många olika, men jag bestämde mig för det där då alla andra blev för hårda gentemot anneBlå. Men det är är ju som sagt inte printat än, så det finns tid för förändring. Ska verkligen ta till mig dina tips! Tacksnälla för att du sa vad du tyckte! :)
 

Lägg ut den igen!

Skrivet av  Mona, grafisk designer
När ni trixat lite med den så kan du väl lägga ut den igen?

Jag tycker inte att typsnittet är så tokigt på "massage och hudvård" - det känns hyfsat mjukt och neutralt mot "anneBlå".

Vågen däremot är alldeles för LITE av en våg. Det är osäkert om det verkligen ÄR en våg! Dessutom noterade jag nu att strecket inte går ända ut till "m i massage" men däremot fortsätter förbi "d i hudvård". En våg av välbefinnande låter MYCKET bra och det borde du använda i fler sammanhang än bara på prislistorna, tycker jag. Om inte annat så för att alla vi som inte läser prislistorna ska förstå kopplingen till vågen!
 

Artiklar från Familjeliv