Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Anställda

Skrivet av Mamma Å
har ni andra många anställda? Jag måste säga *viskar* att utan anställda vore livet betydligt enklare... just idag är jag så less på att ha detta ansvar att vara "god och korrekt" och ändå få ta en massa skit. :-( Ledsen idag alltså..
Svar på tråden: Anställda

vet hur du känner dig

Skrivet av  Vanessa
anställda kan tyvärr vara en fucking pain in the ass *ler*

 

Oj då!

Skrivet av  Anette
Mina anställda är (hittills i alla fall) rätt ok faktiskt. Lite har jag väl att anmärka på, men det jämnar ut sig med fördelarna.
Min föregångare kom dock inte överens med dem lika bra.
 

Jaaaa, vet precis

Skrivet av  Ulrika CH
hur du känner. Skrev likande inlägg nedan. Just nu är jag ocksa dötrött pa att ha anställda.
 

Vad trist!

Skrivet av  Carla
Och vi som hittills varit själva, funderar på att anställa - ganska många. Vi får kanske tänka om. Får man fråga vad det gäller?

Ja, ni andra får gärna också berätta hur det är att ha anställda. Vad ska man tänka på?
 

jag använder mig jag numera

Skrivet av  Vanessa
en rekryterings firma och dom jag har nu är kanon bra
men innan var det inte kul
 

Ja, vad ska man tänka på..

Skrivet av  Mamma Å
det är hur mycket som helst. Särskilt alla regler, lagar och fackliga organisationer. Först och främst; ta kostnaden för att gå med i en arbetsgivarorganisation!!! Det betalar sig flera gånger om, jag lovar!

Var inte för juste... tyvärr skriver jag så. Men efter att ha gått på flera minor för att faktiskt ha varit för juste mot personalen och sen fått skit för det och tvingats dra tillbaka sådant är rådet; håll på reglerna från början! Ex. Vi betalade ut en trettonde månadslön till alla anställda men se där sa facket ifrån sedan vi fick kollektivavtal!!! Tror du det är poppis att bli av med den förmånen för de anställda?! *S*

Kolla de du tänker anställa några gånger extra och glöm för allt i världen inte den avslutande frågan då du ringer på referenser "Skulle du anställa X igen?". Och acceptera aldrig referenser till kompisar, arbetskamrater el dyl utan prata med chefen direkt! Kolla upp sjukfrånvaro (det är dyrt med personal med mycket korttidsfrånvaro) och annan frånvaro ("måndagssjuka" etc).

Provanställ ALLTID!! Aldrig en fast tjänst direkt!!! Det tar ca 3 månader innan man ser vad en aställd verkligen går för. De flesta är jätteduktiga i början.

Visst låter det trist. Och det är det. För tyvärr blir många utslagna från arbetsmarknaden när man kollar sjukfrånvaro etc. Själv hade jag aldrig anställt mig själv eftersom jag har en period av sjukskrivning på 2 år bakom mig... Och eg vill jag ju inte medverka till att andra duktiga (som jag då rå *S*) inte kommer tillbaka till arbete men jag har faktiskt inte råd, tid och kraft att anställa personal som jag redan på förhand kan misstänka kommer ge mig problem.
 

ja.

Skrivet av  andromeda
.
 

ja.

Skrivet av  andromeda
.
 

Artiklar från Familjeliv