Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Har funderingar....

Skrivet av Anima
som jag måste ventilera. Det är så att jag har planerat att starta en butik. JAg ska sälja sånt som jag tycker är väldigt skoj och är otroligt intresserad av. Nu är det så att idag så fick jag erbjudande om att bli franchiseägare till ett annat företag där jag arbetar nu. Detta är oxå inom något som jag tycker är otroligt skoj och intressant. HJÄLP! *skratt*
Hur 17 ska jag göra? Fördelar resp. nackdelar? Någon som tycker något?
Då jag inte vill gå ut med vad det är så kanske det är knepigt att svara på men ni får gärna försöka :)
Svar på tråden: Har funderingar....

svårt

Skrivet av  Camilla m Maja snart i USA
du får väga affär mot affär...sedan får du tänka på att vara helt egen innebär att du får bestämma ALLT själv men även kanske inte ha någon att fråga om råd av.
Är du f:are så får du oftast inte bestämma något alls själv, betala en avgift, men du har någon som kan hjälpa dig!
Om du i dag jobbar med det som du även har blivit erbjuden att bli fare till så vet du ju hur det fungerar. Medan det andra ett nytt kapitel!

Jag kanske inte har hjälpt dig men försök välja vilken grej du vill sälja helst!
 

Beror helt på franchisevillkoren...

Skrivet av  Carla
Det har skrivits mycket om dåliga franchisevillkor nyligen (kommer inte ihåg om det var i DN eller SvD). Seven Eleven är ett klassiskt exempel, men även Nectar och Guppi nämndes. Många franchisetagare tvingas lägga ner med personliga skulder som följd. Man blir ofta presenterad glädjekalkyler och när man inte lyckas nå omsättningsnivåerna hänvisas det till att man är en dålig försäljare. Samtidigt är man låst till ett koncept och har därför mindre möjlighet att påverka de priser man tar ut, sortiment mm. Man kanske även hänvisas till lokaler som har för hög hyra.

Personligen skulle jag mycket hellre starta något eget än franchise. Jag vill bestämma över min verksamhet själv, och skörda framgångarna själv om det blir några *s*.
 

Håller med. *imt*

Skrivet av  Pappa F.
 

Jo, lite mera text iallafall

Skrivet av  Pappa F.
Känns som att ett franchiseerbjudande inte är så mycket värt. Känns som att vem som helst borde kunna få det erbjudandet när som helst. Det är liksom tvärtom så att franchisegivaren tjänar pengar på varje franchisetagare utan att stå någon större risk. Man ska nog inte ta erbjudandet i sig som något smickrande och värdefullt...
 

håller oxå med .imt

Skrivet av  andromeda
.
 

Tyvärr

Skrivet av  Camilla m Maja snart i USA
så är det så! Jag har själv varit där alltså franchisetagare som fick glädjekalkyler och det slutade med skulder =(. Efter det så sa jag ALDRIG egen igen...Men nu är jag här med ett litet HB som jag inte kommer att låna på för fem öre =)
 

jag läste den artikeln i svd

Skrivet av  MOniquex med em0203och nath0309 + v7+2
men jag kan ju hålla med i att det funkar kanske så i stockholm.. är franchise tagre och mina resultat är högre än kalkylen.. men allt beror på läge och konkurans.. det skulle inte ha gått att ha denna butik om jag hade tio liknade butiker i mitt när område..sen kan jag hålla med avtalen är inte så roliga.. men det kan vara skönt att få hjälp med det praktiska när man ändå har barn som är små.. man lägger ju ner så himla mycket tid ändå på sitt arbete..
 

ibland..

Skrivet av  andromeda
kan det vara så att de man tycker är väldigt skoj och otroligt intressant inte är så intressant för omgivningen,så du kanske ska satsa på att göra en rejäl marknadsundersökning till din ev målgrupp.
 

Marknadsundersökning...

Skrivet av  anima
är gjord för det som jag funderat på själv och det andra finns redan och går bra så att intresse finns vet jag redan...men jag tror att jag har bestämt mig för ett eget iallafall..:)
 

då...

Skrivet av  andromeda
e det bara att önska dig Lycka till!
 

Artiklar från Familjeliv