Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Skatter i egetföretag

Skrivet av Johan
När egentligen betalar jag skatt på det jag har fått in i företaget?

Ska man betala skatten vid varje bokslut eller är det vid min privata deklaration, eller är det först när jag plockar ut ngt ur firman?

Jag är helt ny på detta med bokföring, men jag ska nog greja det =)
Svar på tråden: Skatter i egetföretag

Beroende av

Skrivet av  Pappa F.
vad du skrivit i din preliminära självdeklaration så har du eller har du inte fått debiterad preliminärskatt att betala varje månad. Denna stäms sedan av i samband med din deklaration och resulterar i restskatt eller överskjutande skatt som fås tillbaka i december året efter, alternativt betalas in senast februari påföljande år (här finns ett par olika datum som påverkar dröjsmålsränta om man har kvarskatt, men det tar jag inte nu).

Ska vi ta den korta predikningen också? Om du inte betalar in preliminärskatt löpande så är det _mycket_ viktigt att du har kvar dessa pengar i bolaget så att du inte åker på en skattesmäll när du levt loppan för pengarna!
 

Men det är väl det man

Skrivet av  Anette, som betalar in skatt och moms löpande varje månad...
INTE har då?
"Om du inte betalar in preliminärskatt löpande så är det _mycket_ viktigt att du har kvar dessa pengar i bolaget så att du inte åker på en skattesmäll när du levt loppan för pengarna!"
Alltså, har man levt loppan för pengarna så har man dem ju inte kvar...
 

Just precis.

Skrivet av  Pappa F.
Jag har sett exempel på det ett antal gånger: nyföretagare som inte betalar in preliminärskatt, lever upp pengarna och när året är slut säger "oj, ska man betala skatt också?"...
 

En "kompis" till sambon var än värre...

Skrivet av  Anette
Han brukade efter dagens slut när kassan var räknad ta kontanterna och gå tvärs över gatan till krogen och festade upp pengarna själv och bjöd friskt. (Vet inte vad det blev av honom...)
 

En f.d. kund

Skrivet av  Pappa F.
Bjöd två kompisar på en resa till Kuba. Kostade 40000 kr och det enda som fanns var ett kvitto på en Pg-inbetalning. Trodde man kunde dra av det...

En kund köpte en moped och trodde det var helt ok....

En kund köpte en jeep och trodde att det inte var någon förmånsbeskattning, eftersom den klassades som lätt lastbil...

Listan kan göras lång.
 

Det är väl just såna grejer

Skrivet av  Anette
som gör att folk å fä tror att det är ett enda stort räckmacke-kalas att ha eget företag. Allt kan dras av och det som inte kan dras av kan man ta svart och det man inte kan dra av eller ta svart det kan man fixa till på nåt annat vis... Att man kan dra av någon brukar betyda att det är gratis. Man liksom bara drar av det; dra dra så är det borta!
 

Artiklar från Familjeliv