Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Bidrag typ starta eget? Umeå-Västerbotten.

Skrivet av P2
Vart vänder man sig?

Har varit i kontakt med NyföretagarCentrum (af), tror han heter Hans-Krister Johansson. Där var det tvärstopp.

Det var ingen ide, det finns redan så många med den typen av verksamhet, du kommer inte att klara av det ....mm.mm.

Vilken tråkig typ.BLÄ.

Nu vet jag inte vart jag ska vända mig.

Jag har varit i kontakt med denna typ förut för min mans firma och det slutade med att jag fick ringa runt hela Sverige för att hitta det vi då behövde veta. Nu provar jag hos ER först, det är ju liksom hels Sverige på ett enda ställe.

Tacksam
Svar på tråden: Bidrag typ starta eget? Umeå-Västerbotten.

Är du ute efter starta-eget-bidrag?

Skrivet av  Anonym just idag
Jag har personligen varit i kontakt med personen du nämner på Nyföretagarcentrum och jag kan inte hålla med dig. Jag tycker han gör ett bra arbete.

Det finns vissa regler vad gäller starta eget bidrag och det får naturligtvis inte delas ut hur som helst.
Förutom att du ska ha en affärsplan och en budget som ser ut att hålla finns det andra saker att tänka på. Starta eget bidrag lämnas inte till vilka verksamheter som helst.
Bidrag lämnas inte till verksamheter som kan snedvrida konkurrensen. Exempelvis: taxi, pizzerior, etc.Det finns redan så många.

Jag förstår inte frågan, vad är du ute efter? Finansiering?
Du skriver:
Citat"Jag har varit i kontakt med denna typ förut för min mans firma och det slutade med att jag fick ringa runt hela Sverige för att hitta det vi då behövde veta. Nu provar jag hos ER först, det är ju liksom hels Sverige på ett enda ställe." slut citat

Är denna "typ" Hans-Krister Johansson?
Han arbetar på AF med att tillstyrka eller avslå ansökan om starta eget bidrag. När du kommer till honom skall din affärsplan och finansiering vara klar för granskning.
Så länge du arbetar med din affärsplan ger jag dig rådet att använda Nyföretagarcentrum som ett "bollplank". I alla fall fick jag av Nyföretagarcentrum "nådiga nicken" att min affärsplan var så genomarbetad att jag kunde vara beredd att lämna in den till AF.

Som sagt: lättare att hjälpa dig om vi vet EXAKT vad du är ute efter.


 

Ja så olika intryck vi kan ha.

Skrivet av  P2
Min man startade en firma inom elbranchen för 3 år sedan. Innan så var han i personlig kontakt med denna H-K Jonsson. Han hade alla papper och planer och ideer klara och med sig.

Intresset var noll och otrevligt. Diverse påstående om att det inte skulle hålla mer nä nån månad. Jag var då också i kontakt med H-K J men bara per telefon men fick samma intryck. Vi lät bli att söka något startbidrag då. (Min man har idag så mycket göra att han inte hinner ta alla förfrågningar han får inom det han nu gör).

Nu kommer min man att ta över en annan befintlig firma för att utöka sitt område inom branchen. Undrar om man kan söka något bidrag då eftersom det kommer att göras lite investeringar? Kan man någonstans söka bidrag till kompetensutveckling?

Själv vill jag ha en verksamhet som kommer att innehålla logi-naturupplevelser-hantverk. Detta kommer delvis ske genom ett övertagande av en versamhet som finns men även en utveckling av den.
I båda fallen beror övertaganden av att de personer som har verksamheterrna nu är gamla och vill gå i pension.

Ja det finns ideer men vi tänker inte låta oss stoppas av att personkemin inte verkar stämma.

Tacksam för svar.
 

Om ni inte har varit i

Skrivet av  Anonym
kontakt med Nyföretagarcentrum så tycker jag att ni ska prata med dom. Min handläggare kom med väldigt många bra synpunkter under resans gång och han var ett bra "bollplank". Dessutom kan dom slussa vidare om man behöver "djupare" konsulation inom vissa områden. Nyföretagarcentrum tel. i Umeå: 090-71 85 30.
http://www.nyforetagare.se/v2/text_show.asp?user_group_id=2&text_id=7&title=Välkommen&pageI=1

Även Almi hjälper nya företagare att starta och dom håller även på med att utveckla befintliga företag. Tel. i Umeå: Tel: 090-10 07 70. Kanske kan även Almi hjälpa till med finasiering. Lite osäker dock.
http://vasterbotten.almi.se/

Lycka till!!
 

Artiklar från Familjeliv