Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Handlar du helst hos ett företag

Skrivet av Ulrika
som är miljöcertifierat eller likanande? Eller spelar det ingen roll?
Svar på tråden: Handlar du helst hos ett företag

Häpp! Miljöcertifiering säger ingenting i sig!

Skrivet av  MacGyver
Det enda en miljöcertifiering säger är att företaget har koll på hur mycket de skitar ner, inte att de är speciellt miljövänliga. Det skulle gå utmärkt att miljöcertifiera en av SJ:s gamla impregneringsanläggningar för slipers, bara man har koll på hur mycket kreosotolja som rinner ner i backen varje dag.
 

Nja

Skrivet av  Cheyenne
Du har rätt i att man inte vet hur miljövänliga de är. Däremot finns det ju krav på att ett företag som är miljöcertifierat ska ständigt förbättra sig. Så på det viset vet man ju att är ett företag miljöcertifierat så finns det mål uppsatta som företaget arbetar för. Följer de inte detta så ryker certifikatet såsmåningom.

Målen kan dock vara mycket lågt satta, men de bör ändå vara miljövänligare än innan de certifierade sig med tanke på dessa ständiga förbättringar.

Sen säger det ju inget om att företag som inte är miljöcertifierade, att de inte kan vara miljövänligare än företag som är det.

Då är det nog bättre att gå på miljömärkningar istället.
 

Certifierade företag måste följa lagstiftningen

Skrivet av  gammelmor med Magnus
Det är ett baskrav för att få sitt certifikat enligt standarden.

Jag förstår inte hur sopförbränningsanläggningar kan vara miljöcertifierade när de inte klarar kraven på kolmonoxidutsläpp. Det förstod inte DNV heller och vägrade arbeta med dem. Då fanns det givietvis andra pigga certifieringsföretag som glatt tog vid.
 

det är klar de måste

Skrivet av  Cheyenne
men det måste även de företag som inte är certifierade

är inte insatt i fallet du nämner...
 

Jo men många känner inte till lagstiftningen

Skrivet av  gammelmor med Magnus
Om man frivilligt låter miljöcertifiera sig måste man ju gå igenom vilka bestämmelser som gäller och säkerställa att man följer dem.

De som inte certifierar sig kan ha noll koll till inspektören kommer ut och börjar fråga. Visste du, apropå första inlägget, att det finns en paragraf som gör dig skyldig att sortera ut förpackningar och tidningspapperoch lämna dem i för ändamålet anordnade insamlingssystem? Det brukar vara en nyhet för dem jag informerar om paragrafen.
 

Jo

Skrivet av  Cheyenne
fast det är ju företagens skyldighet att känna till den lagstiftning som berör dem. Men det är ju inte alltid så i praktiken. Men egentligen borde i miljöledningssystemen behövas ur den synpunkten.

Visst är det bra att det krävs att de går igenom lagstiftningen ändå...

Ja, jag visste att det fanns en sån regel. Fast jag får väl erkänna att jag inte kan paragrafen i huvudet. Vill du säga vilken? Jag kommer bara på paragrafen om produktansvar just nu...
 

NUUU

Skrivet av  gammelmor med Magnus
har jag läst din info! Tjena kollegan

5 § fo om producentansvar för förpackningar resp returpapper, 5 § i båda.
 

Ok

Skrivet av  Cheyenne
Tack!

Tjena tjena! Jag hejade på dig lite högre upp :-)
 

Om ett målarföretag

Skrivet av  Jo73hanna
är miljöcertifierat måste de andvända rätt färg & ta reda ordentilgt på sin överblivna färg
 

Måste och måste...

Skrivet av  gammelmor med Magnus
I miljöbalken finns i början allmänna hänsynsregler som gäller för allt som påverkar miljöbalkens mål, miljön och människors hälsa.

En av hänsynsreglerna, produktvalsregeln, föreskriver att man ska välja den kemiska produkt som ger minst inverkan på miljön och hälsan. Eftersom hänsynsreglerna är allmänna blir de också av nödvändighet allmänt hållna. Vad som är "rätt" färg måste avgöras i det enskilda fallet. Kravet att välja miljöanpassad färg sträcker sig inte längre än att färgen ska gå att använda till det endamål den är tänkt för.

Det är alla målarfirmors skyldighet att välja den färg som är bäst för miljön och hälsan, eller egentligen minst dålig för miljön och hälsan. Ibland kan miljöhänsyn krocka med hälsohänsyn.

Däremot finns det precisa regler om hur man ska ta hand om avfall som uppstår vid måleriarbetet.

Som jag skrev ovan är det större sannolikhet att en miljöcertifierad målarfirma känner till de miljöregler som gäller för verksamheten. Avfallsreglerna måste följas för att man ska få sitt certifikat.

Vad gäller valet av målarfärg så måste en certifierad målarfirma välja "rätt" färg om användningen av målarfärg visat sig vara en signifikant (betydande) miljöaspekt då firman gick igenom och värderade sin miljöbelastning.

Jag tycker att färganvändningen självklart borde vara en signifikant miljöaspekt för en målarfirma. Men det är företagen själva som gör sina miljöutredningar och väljer vilka aspekter som blir signifikanta. Certifieringsorganet kan ha synpunkter på processen att ta fram vad som är viktigt för miljön men jag vet inte hur vanligt det är att man vägrar en firma miljöcertifikat om den enda bristen är att man gjort en "tokig" värdering av miljöaspekterna.

Hängde du med? Jag blev trött i hjärnan.
 

Nej

Skrivet av  Cheyenne
Jag tittar istället på miljömärkningen. Om jag tittar på miljöcertifieringen vill jag se uppsatta mål och om de uppnås. Annars säger det inte mycket om företagets miljöarbete.
 

Jag handlar av

Skrivet av  Anette
en grossist som är miljöcertifierad och varje tisdag och torsdag står en lastbil utanför mitt café med motorn igång medans chauffören kör in mina varor. De har t.o.m. snygga bokstäver på lastbilen där de står att de är miljöcertifierade...
De kan vara hur miljöcertifierade de vill, men det hjälper inte om ingen bryr sig.
 

Miljömålen sätter ju firman själv

Skrivet av  gammelmor med Magnus
En fördel med miljöcertifierade företag är att de ska se över sina egna inköp och på så sätt kan en massa underentreprenörer få miljökrav på sig. I den bästa av världar.

Som enskild konsument får jag mer information och kan påverka mer genom att välja miljö- och KRAV-märkta varor.
 

Artiklar från Familjeliv