Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ang. fjärrvärme

Skrivet av Sniff
Hörde ni debatten i Ring p1 förra veckan?

Blev ganska förvånad över siffrorna vad gäller koldioxidutsläpp kontra fjärrvärme.
En normalstor villa som uppvärms med fjärrvärme släpper ut 7,5 ton koldioxid/år!!
En "normalstor" bil pyser ut 2 ton/år.
En villa som värms upp av direktverkande el 0,5 ton/år.

Har inte ens tänkt tanken på att fjärrvärme är en sådan miljöbov...
Svar på tråden: Ang. fjärrvärme

Jag hörde inte P1, men

Skrivet av  Ira
läste (som vanligt...) illustrerad vetenskaps senaste nummer (16-2004) att man i Ketzin i Tyskland och Esbjerg i Danmark håller på att försöka göra något åt detta. Där ska man på försök avskilja koldioxiden innan röken släpps ut från kraftverken och sedan skicka ner den i underjorden!

Låter lite suspekt tycker jag, men Norrmännen har visst testat detta redan men de har skickat ner koldioxid i havsbotten vid naturgasframställning. Det funkar visst bra, ska bli spännande att höra framöver hur det går. Koldioxidutsläppen måste ju göras något åt helt klart...

 

Om man nu tror på växthusteorin ...

Skrivet av  MacGyver
... så LÄR man behöva ta hänsyn till vad fjärrvärmeverket eldas med! Eldas det med kol så får man ett nettotillskott av CO2 i atmosfären, eldas det med flis och annat "förnybart" blir det inget nettotillskott.

Personligen tror jag dock inte på växthusteorin. Favoritexemplet jag gärna drar upp är de återkommande istiderna. För 15000 år sen låg det ett par kilometer tjock is här, och det var minst 15 istider innan den senaste. DET kallar jag klimatförändring!

Men visst vore det smickrande för oss människor om vi var så viktiga och betydelsefulla att vi påverkade vädret! Sådan där animistisk tro på de egna handlingarnas betydelse för vädret hittar man ju annars i allt från naturfolksreligioner till tidig kristendom, och övertygelsen att ett bra offer har betydelse för vädret hittar man redan hos Homeros.

Miljöpartiet har alltså lyckats bygga ett litet altare under min diskbänk i form av en komposthink, och förväntar sig nu att jag skall utföra dagliga offerhandlingar vid det där altaret.
 

Men när det gäller

Skrivet av  Signe
altaret under diskbänken så handlar ju inte sopsortering bara om miljön utan också om att råvarorna ska räcka. Jordens tillgångar lär inte vara hur stora som helst utan riskerar att ta slut.

Detta gäller kanske inte så mycket komposthinken men dock annat som vi återvinner. Med komposthinken får du däremot fin-fin jord till dina rabatter.
 

Uhu... Bara om jag komposterar själv.

Skrivet av  MacGyver
När kommunen sköter den detaljen blir det så mycket tungmetaller i "jorden" att den bara får användas till offentliga planteringar.

Bättre för miljön att bränna alltihop. Då får man i vilket fall ut energi ur det hela.

Inga resurser försvinner från jorden förresten. Alla grundämnen finns kvar här. Om vi späder ut dem för mycket får vi jobbigt att hitta dem igen, men de finns kvar.
 

Jo visst

Skrivet av  Anette
finns de kvar, men i vilken form och var? Det är väl just det att vi gör andra ämnen av grundämnen som inte alltid är bra. Och det tar ju längre tid att återskapa dem än att låta bli att använda dem. Om nån fattade hur jag menade... Grovt räknat; om oljan ligger kvar i nån ficka i underjorden är den i bättre förvar och gör mindre skada (om än till mindre nytta och förutsatt att den inte läcker ut) än om den görs om till plast.
Och bara för att klargöra saken innan du kommer med ett inlägg om det så menar jag INTE att all olja ska ligga kvar där den ligger, det var som sagt ett grovt exempel och jag ska egentligen dammsuga nu så jag har inte tid att vara alls på Aff. Snart kommer sambon och sonen och undrar om jag inte är färdig ÄN.
 

Oljan är en tung grej!

Skrivet av  MacGyver
Oljan är inte en råvara vilken som helst, den representerar koncentrerad energi.

Gör man plast av oljan (och inte kastar plasten efter en användning) så känns det klart mycket bättre än att bara elda upp oljan rakt av. Som vi gör i stor omfattning nu.

Personligen är jag fullständigt skitskraj inför de närmaste 5-6 åren då jag tror att vi kommer att uppleva att efterfrågan på olja för första gången på drygt 100 år kommer att vara större än tillgången. Jag tror att vi kommer att få uppleva ett totalt haveri för USA\'s ekonomi när oljan drar upp mot 2-300 USD per fat, och då kommer även vi att dras in.

Jag tror att det är försent för att hindra detta nu - att ställa om framdrivningssystemen för våra fordon och delar av uppvärmningssystemen för husen låter sig inte göras på några år, det krävs antagligen 20-30 år. Men eftersom vi seglat på helt sorglöst så har vi inte längre 20-30 år till vårt förfogande.
 

det är mycket

Skrivet av  Frasse-boy
som miljöfundamentalisterna inte har tänkt igenom speciellt nogrant
utan dom tar en hel del påståenden och använder dom som vetenskapligt bevisade sanningar

P1 programmet naturbruk kommer ofta med intresanta ifrågasättanden av gällande "sanningar"
 

Artiklar från Familjeliv