Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Så arg över att få med kommunens godkännande min

Skrivet av "snart fd "Lanttis"
närmiljö förstörd!

Någon som kanske kan eller vet mera om detta;

Jag trodde att även utanför tätort så finns det regler för vad det gäller,tomgångskörning,buller,avfall,störande verksamhet,risk för skada både på miljö och människor etc.
Men har precis fått reda på att så är ej fallet, enligt Miljökontoret, utan det är "fritt fram" att göra som man behagar om man har företag.
Så vi som "valt" att bo här på landet och råkar ha ett Företag som granne får "acceptera" att få vår när och boendemiljö
förstörd av att denna verksamhet får växa och utöka obegränsat så att den blir störande för de boende med ökad tung trafik, buller luftförorening etc, bara för att det är utanför tätort!
Flyttar nog till stan, där verkar det faktisk mer "miljövänligt", säkrare och lugnare, man kanske tom kan få lite morgon och helg ro
Svar på tråden: Så arg över att få med kommunens godkännande min

Miljöbalkens hänsysnregler gäller alltid!

Skrivet av  gammelmor med Magnus
Hej!

I vilken kommun bor du?
Vad är det för typ av företag?

Det är inte helt lätt att förklara vilka avvägningar en tillsynsmyndighet (kommunen eller länsstyrlesen) ska göra näre ett företag etablerar sig.

Tomgångskörning regleras i den kommunala författningssamlingen. Kommunen kan välja att begränsa tomgångskörningsförbudet till tätort, att begränsa i hela kommunen eller inte begränsa alls. I Stockholmskommuner gäller ofta tomgångskörningsförbudet i hela kommunen.

Avfallsreglerna gäller alltid oavsett mängd eller tätort/land. Det finns preciserade regler för hur avfall ska hanteras i Avfallsförordningen (ej så lättläst)

Du ska inte behöva tåla högre bullernivåer än 50 dB(A) dagtid och 40 dB(A) nattetid. Kräv att Miljökontoret kräver att företaget mäter hos dej och begränsar bullret om det är mer.

Skriv till Miljökontoret. Då diareiförs dina synpunkter och blir ett ärende. Det måste hanteras enligt förvaltningslagen. Kräv skriftliga svar. Begär att få ett beslut om Miljökontoret inte tänker göra något. Det går att överklaga.

Stå på dej! Av din korta beskrivning låter det som kommunen har fel. Men det kan finnas andra omständigheter .

Lycka till
 

Vi bor i

Skrivet av  snart fd \\\\\\
Svenljunga kommun

Kontentan av mitt samtal till kommunen blev att familjen som äger verksamhet, har slutat att hälsa!

Känsligt det här, när man bor på landet,
vill ju helst inte bli osams, men för den skull ska man inte behöva tåla allt
Men, men, enligt kommunen så är det OK, att ha lastbilar på tomgång, i upp till 1,5 timme
Väckarklocka behöver vi inte numera, för de startar ofta vid 6 tiden, oturligt nog om vinden ligger fel, så kommer dieselångorna rätt in i sovrummet.
Men enligt kommunen ska vi stänga fönstret!
Avfallet som jag nämner, återvinns, och jag förfasas över vad den återvinningen avger i vår luft,
samt under tiden som den ligger på gården och sprider partiklar med vinden...



S U C K , hur formulerar jag mitt brev tro?
Antar att det måste stå namn med,
dvs, jag kommer att få utstå både det ena och andra SUCK igen
Jg är faktiskt väldigt ledsen och frustrerad över att det som en gång var en härlig lantidyll,
håller på att förvandlas till ett industriområde,
vid mitt påpekande om detta, fick jag till svar att 1 industri inte kan kallas för industriområde...
Tar gärna emot all info och tips om hur jag kan gå tillväga, för att åtminstone försöka få stopp på detta
 

Egentligen kan du vara anonym

Skrivet av  gammelmor med Magnus
men hur anonym kan du vara när det bara är du och grannen? =(

Du kan mejla mej om du vill
[email protected]

Jag har en del att göra men jag ska se om jag inte kan hjälpa till litegrann
 

Vi är flera

Skrivet av  snart "fd" Lanttis
familjer här i denna lilla by, så egentligen borde man inte veta vem som "klagat", men, men..

Vid ett skriftligt klagomål så behöver dock namn och tel osv uppges, så man sitter i en knepig sits

Ska fundera lite, men mejlar nog till dig snart

Tack för din hjälp :)
 

Artiklar från Familjeliv