Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Jag kollade om blöjor!

Skrivet av Maa
Och det finns bara en Bra miljöval-märkt engångsblöja, Nature. Den kan alltså komposteras o har 70% biologiskt nedbrytbart mtrl. (fördel också med majsstärkelse istf plast mot barnets kropp?)

Någon skrev här nere att Änglamarks blöjor har bara 4 % biol. nedbrytbart mtrl. Så skillnaden är stor. Men det blir ju en del på ett barns 4-5000 blöjor totalt.

En jämförande granskning av blöjor (råd&rön samt snf ligger på http://www.snf.se/pdf/bmv/dok-granskning-blojor.pdf)

Men så ska man ju köpa dem. Änglamarks skrev någon här kostar nu 1,6 kr per blöja.

Natures hemsida är www.naty.se. Jag har mailat o frågat om de fof säljs någonstans.
Svar på tråden: Jag kollade om blöjor!

har bytt till änglamark nu

Skrivet av  emelie m Viktor 030203
och de fungerar precis lika bra.
nature säljs väl inte alls i Sverige längre o då är 4% nedbrytbart bättre än noll alla gånger.

Funderade förresten på Svan-märkningen.
Visst är det branschens egna miljömärkning?
Vad är det för miljökriterier för svanen och hur skiljer de sig från tex Bra Miljöval?
 

Svanen är

Skrivet av  gammelmor med Magnus
en tredjepartsmärkning.
Svanen är i många avseenden väl så bra som Falken (Bra miljöval) men bättre i det avseendet att det även finns kvalitetskrav på produkterna. I Falken har producenten eget ansvar för att produkten fungerar och har bra kvalitet.

Svanen hänger ihop med SIS på något sätt. I styrelsen för Svanen finns näringslivsrepresentanter och representanter från miljöorganisationer och andra. Svanen-kriterierna brukar gå ut på remiss innan de antas. Jag har fått svara på sådana remisser ibland och de synpunkter vi haft har hörsammats. Även näringslivet får remisserna.

Näringslivet har alltså inflytande via styrelsen och via remisser. Men det har andra också. Det som kan vara problem ibland är att näringslivet vägrar gå med på för hårda kriterier. Då tycker Svanen det är bättre att sänka kraven lite än att inte få några kriterier alls. Falken har inte samma problem men är kriterierna för en produkt för hårda kommer det inte ut några produkter.

Svanen är helt OK!
 

Det var jag

Skrivet av  semla
som skrev om de 4 procenten. Och jag reserverar mig för sanningshalten i detta. Det stod något på de gamla paketen tror jag, om hur mycket nedbrytbart de innehöll. Jag har för mig att det var 4 procent men jag är absolut inte säker. Det var lite iallafall.
 

vi

Skrivet av  ior
hade nature som komplement till tygblöjor, men sen slutade de säljas i sverige :( . Har testat Änglamark, men lilltjejen blev illröd o sårig i stjärten så vi fick sluta. Det finns väl en miljöblöja på Vivo tror jag.
 

Artiklar från Familjeliv