Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Och en fråga till mammorna

Skrivet av gammelmor med Magnus
Har någon av er avstått lustgas vid förlossningen p g a att den bryter ner ozonskiktet och är en kraftig växthusgas?

Nu har landstinget i Stockholm skaffat en reningsutrustning till Huddinge som bryter ner använd lustgas till syrgas och kvävgas. Det är en försöksanläggning. Det är bra! Hoppas den funkar bra så alla BB får sådana.

(jo, jag vägrade lustgas men bara p g a ozonskiktet)
Svar på tråden: Och en fråga till mammorna

va? Det visste jag inte ens!

Skrivet av  emelie m Viktor 030203
Det var som attans! Jag som sög lustgas som en tok hela förlossningen (45 min. gasade jag bort ur minnet, så effektivt var det iaf).

Födde på HS, ifs o kommer med säkerhet föda där igen om det blir flera barn o då kan jag alltså gasa vidare med gott samvete! Bra att veta.

(Fast ska jag vara ärlig så vet jag inte om jag kommer tänka på det just där o då... gillar inte smärta o vägrar vägrar vägrar EDA så kanske miljöaspekten inte riktigt kommer vilja göra sig påmind? Jaja, ingen ide att spekulera om det, här blir det inga fler barn än på ett par år, skulle jag tro o då finns förhoppningsvis reningsapparaten på fler ställen.)
 

Nej.

Skrivet av  semla
Jag har inte avstått från lustgas. Har inte vetat om det (tror jag) och även om jag hade vetat om det så hade jag inte avstått.
Jag försöker leva ett så miljövänligt liv som jag kan. För det mesta krävs det inga uppoffringar alls och ibland sker det på bekostnad av en aning bekvämlighet t.ex tygblöjor eller att inte ta bilen till affären. Men vid att föda barn drar jag gränsen. Det skulle kosta mig för mycket.
Fast det låter bra med reningsutrustning.
 

Nej

Skrivet av  trazzel
Riktigt så miljövänlig är jag inte... Jag skulle ha dräpt den som försökt ta ifrån mig lustgasen i den situationen! :-)

Bättre då att satsa på vettig rening, så som du skriver.
 

Mina barn

Skrivet av  Linda m Melvin & Noah
är födda via kejsarsnitt, så jag fick ingen lustgas.
Men hade jag fött vaginalt och vetat om det, så hade jag nog avstått!
(Fast jag vet ju iof inte HUR ont det gör..)
 

Använde visserligen inte

Skrivet av  Ira
lustgas vid någon av förlossningarna, men det var inte med tanke på miljön utan för att det inte behövdes.
 

tillägg

Skrivet av  Ira
Hade jag tyckt att det behövdes så hade jag alltså använt det menade jag. Miljöovänligt eller ej.
 

Nä, så ont som det gjorde

Skrivet av  Kajan
Hade jag inte brytt mig om så hela jorden gått under, bara jag fick lindring. Iofs är detta det första jag hört om att lustgasen skulle vara mijlöovänlig. Men förekommer det inte en massa miljöovänligt just inom sjukvården? Har läst att fiskarna får för mycket kvinnliga hormonor pga p-pillerhormonoer som kommer ut i vattnet. Ska man avstå från p-piller för miljöns skull?

Bättre om de får fixa rening men jag vägrar att föda ”naturligt” med olidlig smärta.
 

Artiklar från Familjeliv