Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

När kan man känna att fostret rör sig?

Skrivet av Line
Hej tjejer!

Vad ni skriver mycket jag hinner inte med :)

Visst är det väl helt omöjligt att känna embryot (det är ju inte ens ett foster!) röra sig när man är i vecka 8 eller 9? Jag inser att det måste vara gaser eller något men vid typ tre tillfällen har jag kännt precis så som jag fått beskrivet för mig att det ska kännas - som en liten bubbla som glider längs nedre delen av magen. Den har väl knappt ens börjat röra sig än och är ju pytteliten. Jag vet att man vanligen inte känner fosterrörelser förrän tidigast om ett par månader, särskilt med första barnet, men när kan man som allra tidigast känna? Har för mig att jag har läst om mammor som kännt fosterrörelser i vecka 14, kan det stämma? Finns det de som känner ännu tidigare?

För övrigt så är allt bra här bara lite växtvärk i magen, ömma bröst och svagt illamående. Jag blödde ju lite förra veckan och fick komma på vul då. Nu har det slutat blöda men jag är ändå nervös inför nästa undersökning på onsdag, då vi får veta om vi har ett eller två små knytt på gång (vul visade tvillingar men vi såg bara hjärtslag på den ena).
Svar på tråden: När kan man känna att fostret rör sig?

Runt vecka 8

Skrivet av  Embla med son -03 och bf 30/8
börjar fostret så smått röra sig men det är mycket lite och fostret själv är ju också väldigt litet, dock om du väntar tvillingar så kan det ju vara trängre därinne vilket kan göra att det känns tidigare/tydligare. Det är inte omöjligt men säkerligen väldigt ovanligt.

Man kan känna så tidigt som vecka 14 då fostret i de krokarna är stort motsvarande livmodern, alltså det är trångt därinne.

Hoppas innerligt att det går bra på onsdag. Ska hålla tummarna så hårt jag bara kan.
 

förra gången...

Skrivet av  Jen med Vidar 0212 och lill*n v. 7
visste jag säkert i vecka 17 att det var bebisen som rörde sig. Det kan säkert kännas tidigare för vissa och möjligtvis hade jag känt det tidigare fast jag trodde att det var gaser. :)
 

Om det är första barnet

Skrivet av  Hope v9
är man oftast inte säker förrän vecka 16-17, eventuellt senare ändå. Men har man varit med förut brukar man förstå vad "fjärilsfladdret" är för något i vecka 14-15 ungefär. Så har jag iallafall upplevt det men självklart kan det variera beroende på hur ens livmoder är konstruerad.
 

Jag kände Isaac...

Skrivet av  MammaMia m Isaac -02, 9v+4
i v.17 och då var det precis som om man hade en lite fisk som sprattlade i magen.

Hoppas jag kan känna tidigare denna gången, det är jättemysigt (tills de blir bamsiga och börjar öva kicksparkar mot urinblåsan mitt i natten)... :)

Kram
 

jag kände första barnet i vecka

Skrivet av  X-tjejen
18 och tänkte med andra barnet att jag kanske skulle få känna tidigare men tji fick jag kände först i vecka 20 med andra barnet
Det kan variera och är inte alls säkert man känner tidigare med andra barnet.
vecka 14 har jag hört en del beskriva att de känner bäbisen vilket nog kan stämma men då svagt svagt eftersom bäbisen iinte väger mycket eller har några starka muskler att kicka med direkt :)
så med första barnet kanske runt vecka 18 andra barnet kanske ev tidigare om du har tur
allt beror på hur livmodern bäbisens läge samt moderkakan sitter med
 

Artiklar från Familjeliv