Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Min inskrivningsrapport

Skrivet av Elaine väntar femman, v. 12
Samma undersköterska som var där när jag väntade mitt fjärde barn och hon är verkligen urgullig. BM var oxå bra (träffade henne på efterkontrollen förra gången). Trist nog var inte proverna de bästa. Jag brukar ju ha blodvärde på runt 140 och hade nu 127. Visserligen helt okay men förmodligen får jag väl äta järntabletter framöver.

Högt blodtryck oxå och det har jag aldrig haft så här tidigt. Ska till läkaren på torsdag av den anledningen och kanske blir jag sjukskriven. Vill inte gärna äta mediciner. Hade nu 135/95 och det är väldigt högt.....:-(

I övrigt var det bra och flera nya blodprover sen förra gången, men det går ju bra.

Så nu får vi se hur ofta jag måste gå till BM. Nästa ordinarie besök är i vecka 15.
Svar på tråden: Min inskrivningsrapport

Hej Elaine,

Skrivet av  MammaMia m Isaac 10v+3dgr
Vad tråkigt att du har fått högt blodtryck. Jag hade högt blodtryck från v.21 eller nåt sånt i min förra graviditet och fick gå på mediciner och jag hoppas verkligen att jag slipper det denna gång.

Jag vill bara lugna dig lite och skriva att (fast du kanske redan vet detta) att det är undertrycket som de tittar på och 95 är inte så farligt. Naturligtvis är det vanligare med lågt blodtryck när man är gravid, men är jag var gravid med Isaac, så sa de att upp till /90 är OK, så ditt -95 kanske ännu så länge betyder att du behöver vila för att hålla det i schack.

Jag hade ..oj, nu kommer jag inte ihåg...men det var nog minst /120 i undertryck när jag lades in. Fick sen medicinering och fick gå på kontroll typ varannan dag.

Hoppas det inte blir värre för dig!
Stor kram
 

Tack!

Skrivet av  Elaine väntar femman, v. 12
Jo, jag vet att det är undertrycket de tittar på, men /95 är väl högt i alla fall. Enligt defintion så är ju /90 (inte ett isolerat värde utan vid flera mätningar) att betrakta som högt blodtryck och vid graviditet så är det ju inte bra att börja med så pass högt som /95. Tidigare har jag legat mellan /65 till /70 vid inskrivningen så lite oroad är jag ändå vart det ska leda. Har ju ingen lust att vara sjukskriven redan nu och hela tiden framöver.

Men på torsdag är det nytt tryck som gäller och jag kommer i första hand be om halv sjukskrivning (före medicin i alla fall) om nu inte läkaren tycker att jag kan jobba fullt. BM pratade om hjärnblödning och allt vad det var.....*ryser*

Tack för din omtanke!

Kramar!
 

Vad mysigt med inskrivning

Skrivet av  Marie med Pontus 020917, v.10
trist med lägre järnvärde än vanligtvis. Jag hade 151 när jag blev gravid med sonen - vi får se den här gången vad det ligger på.

Jobbigt med så högt blodtryck. Förstår att du inte vill äta mediciner.

Kramar
 

Nej, mediciner...

Skrivet av  Elaine väntar femman, v. 12
...är ju inte särskilt skojigt. Fick en sort utskriven i slutet av förra graviditeten och det stod i FASS att den kunde ge fosterskador. När jag tog upp det med BM så sa hon att det är den sorten de brukar ge vid högt blodtryck under graviditet. Nä, det får bli vila om nu läkaren tycker att det räcker.

Hoppas att ditt HB-värde är sådär högt när du ska på inskrivning för då har man ju ett bättre utgångsläge.

Kramar!
 

Artiklar från Familjeliv