Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Jag såg att det var någon

Skrivet av Christina
som var sjukskriven från jobbet pga av jobbet. Vet du eller någon annan hur högt decibel man får/kan jobba i utan att fostret tar skada?
Svar på tråden: Jag såg att det var någon

Vad jag vet så...

Skrivet av  Wompan
Tar inte fostret skada av något decibel ... iallafall inte än på ett par månader . Har aldrig hört att för hög ljudvolym skulle skada ett foster. =)
 

Nej men

Skrivet av  Svamla
ring miljöskyddsstyrelsen eller vad de heter. Slå upp under miljö i din lokala telefonkatalog.
Läste om en tjej som inte kunde jobba för att det var för bullrigt i hennes arbetsmiljö, så det är nog bra att du kollar upp!
Lycka till!
 

Än är det nog ingen fara

Skrivet av  X-tjejen
dock kommer jag inte ihåg i vilken vecka hörseln utvecklas hos bäbisen i magen var det vecka 20 eller något åt det hållet är väldigt osäker
höga och även plötsligt höga ljud är ingen fara för barnet i magen
Men jag kan tänka mig att en arbetsplats med återkommande plötsligt höga ljud inte är så lämpligt då barnet hör det i magen och kan reagera och reagerar barnet låt oss säga 10 gånger om dagen så stör det ju uppenbarligen graviditeten skulle jag påstå
fråga din barnmorska vad hon tror eller läkaren om du har en läkartid.
 

jag vet...

Skrivet av  jennytammy
jag vet därför jag är hemma från jobb av just den anledningen. MAn säger att man får max var i 85 decibel över en 8 timmars arbetsdag. 85 decibel är den gränsen där man måste ha hörselskydd. Sen är decibel väldigt svårt att räkna med för att det stiger mkt snabbt.. tex 35 decibel är dubbelt så högt som 34 decibel,

men iaf på mitt jobb finns maskiner som kommer upp i nästan 120 decibel och där skulle jag få vara i 29 sek enligt arbetsmiljöverket

man vet inte från när fostrets öron kan ta skada därför rekommenderar dom omplacering ganska snabbt men man ska inte vara rädd för den tiden man varit där.

dom som vet detta och där reglerna finns är arbets och miljö verket www.av.se sen kan man även vända sig till yrkes och miljömedecin i sin kommun men det som gäller är att man talar med arbetsgivaren för han har skyldighet att ta reda på allt detta. men det skadar inte att dubbelkolla.. min chef tolka allt så fel att hade jag lyssnat på honom hade jag varit i en skadlig miljö..

jobbade dessutom med lösningsmedel över gränsvärdena
 

Artiklar från Familjeliv