Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Sprack ni?

Skrivet av Pia m Isa -03 och lilla X 041229
Hej
Jag har fått en underbar son 29/12.Har en dotter sedan tidigare men hon kom med kejsarsnitt. Under denna förlossning så sprack jag totalt, vilket har varit och är jätte jobbigt. Har jätte ont och kan mest ligga i soffan. Inte så kul när man har en vild 2-åring hemma också. SOm tur är har pappa kunnat vara hemma och ta hand om henne mycket. Fasar för när han måste jobba hela dagar och man själv ska hämta lämna dagis och roa på eftermiddagarna. Mysigt självklart och ha henne hemma men jag har ju så ont.
Ni med "erfarenhet" av att spricka...hur lång tid gick det tills det inte gjorde så ont? När kunde ni sluta med smärtstillande? Sitta ok? Gå på toa ok? mm
Tacksam för svar.
Svar på tråden: Sprack ni?

Ojdå

Skrivet av  Solsken m 2 + Daniel 2/12
Har du fortfarande ont? Jag tycker du ska gå till bm och be om en koll.

Jag sprack inne och ute och fick 4 stygn. Använde smärtstillande till natten första nätterna, men inte sedan dess. Jag har varit öm i några veckor, men inte så farligt. Jag gick på toa dagen efter och det gick bra.

Känns det inflammerat?

 

Inte alls roligt

Skrivet av  Remedina snitt 18/1
Jo jag sprack hela vägen bak vid förlossningen 2001. Jag förstår om du har det jobbigt för det hade jag också. Hade rejält ont i ca 2 månader efter. Var in på gynakuten en gång och även om det såg bra ut så fick jag medicin- kommer ej ihåg om det var antibiotika eller inflammatorisk. Men jag kommer inte ihåg att jag tog så mycket smärtstillande och toa kunde jag gå på några dagar efter förlossningen. Men jag tog laktolos ett tag efter så avföringen inte skulle vara så hård.
Så ca 2 månader tog det för mig - så det blir bättre!!
 

hej

Skrivet av  Myzan & Co
och grattis till sonen!

när jag födde min första kille så blev jag klippt (för att sätta sugklocka) och så brast jag i stort sätt ända bak till ringmuskeln.
eftersom jag hade sån tur att föda på Åland (båda söner är födda där, min mamma bor där) så tog doktorn ner mig på op. fick spinalbedövning och hon sydde så många stygn att det inte var lönt att räkna sa hon när jag frågade (var vaken hela tiden).
sonen är född på lördagen och på torsdag em åkte jag hem (till mamma). då kunde jag sitta i soffan utan större problem. det var lite värre att sitta på hårda stolar men jag rullade ihop en handduk som jag formade som en ring som jag satt på. då hade jag slutat med smärtstillande sen några dagar och kunde sköta magen (bajsa) ordentligt. på sjukhuset fick jag laktulos vilket jag tipsar dig om. det gör att bajset blir lösare samt smörjer tarmen (är inget lavemang). finns att köpa på Apoteket och det står på flaskan hur man ska dosera det! drick en massa oxå och försök att äta fiber och kanske lite katrinplommon oxå\'.

jag inser att jag hade väldig tur som blev så bra omhändertagen och nedkörd på operation för att bli ihopsydd. har juh hört skräckhistorier om felsydda osv. (menar inte att skrämma dig nu).
när jag var på efterkontroll så sa min BM (här hemma i Sverige) att hon knappt kunde se några ärr så det hade läkt ihop toppenfint! har aldrig haft problem med sexliv osv efteråt!

när jag födde min andra son så gick det väldigt fort (parkerade bilen 6.55 och han e född 7.14) och då höll BM emot i min gamla bristning. jag brast ytterst lite på ett annat ställe och det sydde BM ihop efter att moderkakan kommit ut. hon sydde 6 små yttepyttestyng för att det skulle bli fint (hade nog räkt med 2-3 vanliga stygn). hade inga problem alls med den bristningen :)

ska bli spännande att se nu när jag ska få min tredje om jag brister och hur mycket.
ska dessutom föda här i Sthlm vilket jag inte riktigt ser fram emot men men...

vet inte om mitt lååånga svammel hjälpt dig alls...

hoppas du mår mycket bättre snart.
har du pratat med sjukhuset eller din BM nåt? kanske ska du ringa och be att få komma på en koll för säkerhets skull. inte meningen att du ska ha ont och inte kunna sköta om dig och dina barn tycker jag!
underlivet är juh en viktig och ömtålig del av vår kropp! det kan juh vara så att du inte tål tråden eller fått en liten infektion *hoppas inte*

kramar från oss
 

Artiklar från Familjeliv