Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Tycker vår regering är seg uti fingerspetsarna...

Skrivet av Usch!
Medan andra länder redan skickat fullproppade plan med förnödenheter (såg bla Grekland) så går de här hemma och pratar om "Vi ska ta en diskussion"..typ. Hörde Laila Freivalds igår och det var ju pinsamt. Måste de låta så politiskt korrekta i ett sånt här ögonblick? Det låter på dem som om de ska sammakalla till folkomröstning innan de beslutar vilka åtgärder som ska till. Däremot ska de givetvis inte stå och ljuga, som UD hade gjort, att alla svenskar var utom fara.
Svar på tråden: Tycker vår regering är seg uti fingerspetsarna...

har du missat

Skrivet av  dot
att flera plan med förnödenheter och specialutbildad personal från Sverige redan landat i området och att dessa plan fraktar hem svenskar när de återvänder. Det finns åtskilligt fler svenskar i området än tex finnar... varpå följer att finska myndigheter såklart har lättare att hjälpa sina medborgare fortare och effektivare.

Man ska inte begå misstaget att tro att inget görs bara för att man fortsätter att tala och diskutera åtgärder.
 

håller inte med

Skrivet av  Pia
Jag håller inte med dej...det tar ju faktiskt tid med allt...det är ju inte bara att kasta in personal o dyl i ett plan o åka ner direkt.Det funkar ju tyvärr inte så.Och jag själv uppfattade nog inte heller direkt hur allvarligt det var.
 

Det tar tid att kalla in folk under storhelger

Skrivet av  Anna med Liv och Unn
Regeringen och UD:s personal satt inte sysslolösa i Stockholm och väntade på att bli inringda till jobbet.
Detsamma gäller vårdpersonal som kanske max är ledig varannan jul, då passar n
man på att åka till släkt och vänner i landet.

Jag har i alla fall fått en ny förebild Lottie Knutsson på fritidsresor. Ingen har mitt i allt detta betett sig så professioellt som hon. Får journalister att förstå att det viktiga är att samarbeta och blicka framåt och att inte fastna i tjafs och låsta positioner i nuläget. Var sak har sin tid.
 

Lottie Knutsson - håller med!

Skrivet av  Fyranmyran
Hon är otroligt proffsig! Varje gång hon dyker upp så känns det så tryggt. Hon har förmågan att inte tjafsa, bara säga det som är relevant och att inte klanka ner på någon i onödan. Hon utstrålar värme, engagemang, omsorg och effektivitet. Det är underbart med sådana personer när hela tillvaron gungar!
 

Jag är också jätteimponerad av henne.

Skrivet av  Anna T2
verkligen saklig och med lagom empati. Ser henne få pris som Årets kvinna 2005 i typ tidningen Amelia.
 

Jag är läskunnig så jag vet att

Skrivet av  Usch!
hjälpsändningar från Sverige nått fram. Men jag tycker ändå att det reageras för sent/segt och att saker tar för lång tid. Kommer vi aldrig att ha en bättre berdskap för katstrofer? Vi verkar stå nästan lika handfallna varje gång. Inte förr´än i morgon kommer rikskrim ner med personal som ska påbörja identifieringen. Döda människor ligger ju o ruttnar där nere och det börjar spridas bakterier. Dessutom säger ju många som är där nere att det är jättekaotiskt och att de inte räcker till. Så de bönar ju om hjälp. Sjukhusen är överfulla. Hur lång tid ska det ta att kalla in folk från ledighet? Ska dagarna få gå bara för att det är jul? Nej, min åsikt kvarstår, även om bra saker givetvis görs. De som är där nu och deltar i hjälparbeten och vad ortsbefolkningen själva gör samt turister som är kvar och letar efter saknade familjemedlemmar.
 

Artiklar från Familjeliv