Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Förbud mot flickaborter på gång i Kina

Skrivet av Flickmamma
Kommer det att leda till att fler flickor verkligen får leva? Eller bara till att fler flickor blir "dödfödda", eller lämnas på trappan till redan överfulla barnhem?
Jag hoppas att även detta följs upp av regeringen i Kina.
Jag tror inte att det hjälper att enbart förbjuda aborterna.
Detta är en Asienkatastrof som är ständigt pågående, men som ingen bryr sig om.
Svar på tråden: Förbud mot flickaborter på gång i Kina

Hellre abort av flickfoster än barnamord

Skrivet av  Kajan
Eller kanske man kunde upphäva flerbarnsförbudet? Redan nu finns det fler män än kvinnor. Tyvärr leder det inte till att kvinnorna uppvärderas; de anses ändå som det sämre könet. Däremot leder det till att unga kvinnor rövas bort.

 

Hur funkar det

Skrivet av  anna
om ett par med ett barn skiljer sig och någon träffar en ny och vill skaffa barn? Eller dom kanske inte ens får det?
 

Ett barn

Skrivet av  emma
Dom skiljer sig sällan. Varför skulle dom skilja sig? Dom tänker inte som vi gör, utan tänker på landet och vad som är bäst för samhället och deras enda barn.

Skillsmässa är I-landsproblem.
 

Ok, men

Skrivet av  anna
skiljer dom sig inte för att de inte vill det, eller får dom inte det? Klart att det måste finnas skillsmässor i sådana fall. ?
 

I vissa delar

Skrivet av  mie m Valter03 och Hoppsan bf 24/4
av Kina har de lättat på ett-barns-regeln.

Dels för dem som fått en flicka första gången, de kan ansöka om att få ett barn till då första barnet är 5 år (tror jag det var).

Sedan vid skiljsmässor (som visst finns i Kina!) så kan man också ansöka om att få ett barn till med den nya partnern.

Sedan har de helt slopat ettbarnsregeln helt i vissa delar men mer än två barn får de nog inte ha.

/mie
 

Artiklar från Familjeliv