Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Jag funderade på det här med blommor till sörjande

Skrivet av Cybertess
...anhöriga. Efter att jag läste Pigge Werkelins ord om att han inte vill ha blommor eftersom de bara skulle påminna honom om hans sorg började jag fundera. Jag funderade på vad jag skulle uppskatta om jag hade förlorat någon. Till slut kom jag fram till ett, i mina ögon, bra förslag: En minnesbok! Antingen en minnesbok som man fyller med bilder och andra minnen och sen ger bort eller en tom bok som den anhöriga själv får fylla i. Detta som en hyllning till den avlidne och ett sätt att visa att man inte ska glömma bort personen ifråga. Vad tycker ni om den idén?
Svar på tråden: Jag funderade på det här med blommor till sörjande

mycket bra idee!

Skrivet av  mandelblomman
I synnerhet om det är barn som förlorat en förälder kan en minnesbok vara mycket uppskattat.
Ett sätt att "lära känna" sin förälder genom andra, är man lite då mamma/pappa dör kan det vara ett viktigt sätt att bearbea sorgen på.

Anra mer praktiska saker uppskattade jag själv, mat exempelvis...man orkar inte riktigt att laga mat då man förlorat sin man eller fru o barnen måste ju ha mat ändå.
Ta med barnen på roliga/vanliga saker är också uppskattat; badhus, zoo eller bara vara hemma hos en anna familj.
En paus i sorgen o en chans för den efterlevande att gå egen tid att sörja, något som kan vara svårt då man har barnen att tänka på.
 

Påminna honom om sorgen?Eh...

Skrivet av  engeltina
Den finns väl ändå... jag tycker din idé är bra Tess.
Tycker praktisk hjälp är den bästa.

Den sörjande kanske kan skriva ner några tankar i boken? Jag skrev när vi mist. Känslorna blev till dikter.

Trevlig trettonhelg.
 

Det ska

Skrivet av  Jo73hanna
tydligen vara hans egna ord om att han inte vill ha blommor
 

Ja, jag förstår det :-)

Skrivet av  engeltina
men jag tror (knappt) hans helsike har börjat. Tänk när allt praktiskt är klart och vardagen tar vid och Sverige börjar bli mer likt det vanliga på ytan.

Jag känner så väl med honom, förstår att han är i chock.
Trevlig helg.
 

Hm, nu kan det bli missförstånd

Skrivet av  engeltina
men den som sörjt någon nära kanske förstår?

*kram*
 

Tror oxå

Skrivet av  Jo73hanna
att det värsta kommer när vardagen är tillbaka. Både för dem som kommit till Sverige & för dem som är kvar & letar. Hoppas att de kommer igenom sin sorg & årkar leva vidare!
Trevlig helg du med!
 

Tack Joh73hanna. imt

Skrivet av  engeltina
 

När jag förlorade min dotter

Skrivet av  ...
Fick jag en jätte fin skriv bok av min man där jag kunde skriva ner mina tankar, sorg, ilska, smärta .....ja, allt det jag kände under den första svåra tiden.

Det var jätte skönt för mig, men man vet ju inte hur andra tycker och känner, alla sörjer ju olika.

Men jag kan förstå att han inte vill ha blommor, det ville inte jag heller, det som jag behövde och fick var en axel att gråta ut på och ett öra som lyssnade!
 

Artiklar från Familjeliv