Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Jag höjjer lite på...

Skrivet av frozen
ögonbrynen åt några här inne som leker privatdetektiver och letar på sida efter sida bland döda uppsvällda lik och sedan jämför med bilder på saknade leende människor, t.ex. Aftonbladets lista.
Tycker det är nått osmakligt över det. Vad får er att börja leka prvatdetektiver om ni inte själva saknar nån nära anhörig?

Alltså, de kroppar som hittats och fått ett nummer kommer ju allihopa att testas och indetifieras ändå, med hjälp av DNA, tandkort, fingeravtryck och liknande. Och de som är anmälda försvunna kommer att jämföras med det, så det kommer ändå att "reda upp sig" liksom, de som de hittat alltså, det tar bara lite tid.

Ni sitter och funderar om ni typ skall kontakta deras anhöriga och ringa deras mobilnummer och sånt, OM det nu var så att någon kropp matchade, så får de inte hem den från t.ex. Thailand fortare ändå, myndigheterna måste verkligen vara säkra på och ha bevis för att det är rätt kropp, de får inte släaap iväg fel kropp till fel land.
Det skulle aldrig nånsin falla mig in att sitta och försöka "hjälpa till" på det viset att kolla på massor med bilder på lik och massor med bilder på saknade och försöka hitta nån som stämmer. Vad får människor att göra sånt?
Svar på tråden: Jag höjjer lite på...

Du vet uppenbarligen inte vad du talar om.

Skrivet av  Anhörig som letar
Denna mening fick mej att se RÖTT!!!!

"Ni sitter och funderar om ni typ skall kontakta deras anhöriga och ringa deras mobilnummer och sånt, OM det nu var så att någon kropp matchade, så får de inte hem den från t.ex. Thailand fortare ändå"

Nej vi får inte hem våra anhöriga snabbare men vi kan få VETA var de _finns_ och få ett litet avslut.
För som det är nu så vet jag i _hjärnan_ att hoppet är ute för de jag saknar, men i _hjärtat_ kommer jag inte sluta hoppas på ett mirakel förrän jag VET säkert att de är döda.

Denna ovissheten är inget annat än psykisk TERROR och att läsa ett inlägg som ditt gör mej vansinnig!!!!!

Om du inte vill kika på bilder och "leka privatdektektiv" så gör inte det då men klaga inte på dem som vill hjälpa oss som letar i famlar efter minsta hamlstrå.

I mina ögon borde du skämmas över det du just skrivit!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 

Det finns nog...

Skrivet av  frozen
många som borde skämmas betydligt mer över vissa saker som skrivits på den här skvallersidan.
Men jag ber ändå om ursäkt för att inlägget sårade sig, det var inte meingen alls.
Tycker ändå fortfarande att det är lite osmakligt att många håller på att jämföra foton då det inte själva letar efter nån egen anhörig.
 

Men jag som anhörig uppskattar det....

Skrivet av  Anhörig som letar
Nu kan jag bara tala för mej själv så jag är inget språkrör för alla som saknar någon där nere.
Men alla listor, alla länkar med bilder, det finns så oändligt många och jag känner bara att jag orkar inte sitta och titta på dem alla.
Samtidigt är jag rädd för att titta på dem också men jag gör det ändå.
Jag har mottagit många sms och telefonsamtal från personer här i landet som tror sej ha sett de jag saknar på bilder, hittils har ingen varit rätt men likheterna har funnits och jag är tacksam att folk bryr sej och vill hjälpa till.

Det jag också däremot upplever som osmakligt är när en del rusar och tittar på bilder på svenskar som redan är identifierade som döda.
Jag tänker främst på den lille pojken som har identifierats.
Jag ramlade på den bilden av en slump och jag bara brast i gråt.
Hans nummer fanns i tidnignen och efter det rusade en del för att kika på bilden av kroppen.
Varför?????

Förlåt om jag tog i mot dej, det var inte min mening, är bara lite överkänslig just nu
 

ett sätt att bearbeta på kanske

Skrivet av  L
men det är rätt det hjälper inte även om man tror sig ha bevis på 2 bilder en död och en innan döden på om det är samma person
det måste till en identifiering innan man kan vara säker
man antar inte bara en sådan sak
eftersom det är varmt där nere och kroppar förändrar sig massvis på bara en dag så kan man inte vara säker på vem det är
möjligen om de har en idbricka runt halsen eller något iofs
 

Ja men alla bilder är inte såna.

Skrivet av  Anhörig som letar
På många av bilderna så är personerna fullt igenkänningsbara för en anhörig eller vän
 

med risk för att

Skrivet av  L
hamna på otäcka bilder erkänner jag att jag inte tittat in :)
 

Leker inte privatdetektiv

Skrivet av  Lillan
Bilderna i aftonbladet har jag sett så många gånger och vissa har liksom fastnat i minnet.
När jag sen snubblade över en bild på en kvinna som var död så var det något som sa att det liknade en kvinna jag sett i aftonbladet.
Det är inte så att jag sitter och letar bland de sidor med lik utan det var en länk som någon annan varit inne på via denna dator som jag sitter vid just nu. Dessutom var inte detta en sådan bild som du beskriver.
Sen kanske det inte går fortare att få hem sina anhöriga men de kommer i all afall veta vad som hänt och att de inte längre finns i livet
 

Precis Lillan....

Skrivet av  Anhörig som letar
Det är just det jag känner, att vi får _veta_ iaf
 

Kanske har du rätt

Skrivet av  Annelie***
Men vad gör man inte för att hjälpa?
Min bästa vän söker sin mamma och har bett mig om hjälp att leta på nätet. Ingen verkar veta någonting och hon mår för dåligt för att leta ordentligt själv.
Hon ringer samtal dagarna i enda, hon ropar på hjälp på hemsidor etc...
Det hon inte orkar, orkar jag...jag försöker leta för henne, försöker få tag på något som kan leda henne till sin mor...bilder på döda människor skrämmer eller äcklar inte mig, i mitt yrke ser jag många döda kroppar.

Sedan att jag då tyckte att de 2 bilder jag hittat var en och samma person var för hon var väldigt lik en annan jag känner när jag sedan såg den andra bilden kände jag igen henne...
Förlåt för att jag skrev här!
 

Be inte

Skrivet av  Jo73hanna
om ursäkt det du skrev var bra. Lycka till med att hjälpa din vän. Hoppas ni får någon klarhet
 

Hade det gällt mina barn

Skrivet av  jag
så hade jag gärna mottagit all hjälp jag kunnat få för och hitta mina barn, även om de vore döda. För då vet man iallafall vad som hänt dem och om de lever eller ej.
Det skulle vara ännu värre med ovissheten, inte veta vad som hänt ens barn, inte veta om de är i livet eller ej, eller om de sitter på en öde ö och svälter ihjäl.
Nej de anhöriga är nog tacksamma för att alla vill hjälpa så gott det går.
 

Artiklar från Familjeliv