Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Fråga till er som kan psykiatri

Skrivet av Moa
Tänker på mannen som förlorat hustru och 2 söner som trots detta handlar lugnt, rationellt och metodiskt.

Pratar t o m i artiklar om att han vill ha "nya barn" (jo, det stod så!) en dag och att han ska berätta för dem om frun och barnen.

Visst är väl killen i chock?
Vad händer då den släpper? Finns det folk omkring (sjukvård?)som fångar honom då?
Svar på tråden: Fråga till er som kan psykiatri

Behöver inet vara så

Skrivet av  Emma me elma
men såklart är han det efter en sån katastrof!

Fast jag ser inget konstigt i det.
Klart han vill ha fler barn.

Det handlar inte om att ersätta de han har (jo, de har han trots att de är döda).

Inte konstigare än att de som förlorat sitt barn vid förlossning eller så vill ha syskon till det.

Kramen Emma
 

Läste du mitt inlägg?

Skrivet av  Moa
Ditt inlägg får mig att känna att du tror att jag tror att det går att ersätta gamla barn med nya. (HAN sa att han ville ha "nya" barn, inte jag")
Och att man inte får skaffa fler barn om man mist.
Var skrev jag att han inte har barn bara för att de är döda?

Blir jätteledsen när folk missförstår för att de inte läser ordentligt!



 

Nej men du lugn nu

Skrivet av  Lilla Jag
för det var inte så jag menade.

jag ville bara ha fram varför det inte är konstigt att han tänker så!
Efter att jag miste mitt var min "första" tanke att jag ville igen.
För mig kändes det ju bara inte så främmande att han vill det.

Sen så tror jag att media vinklar OCH att han är i chock. Så klart han är det.
En av de första reaktionerna är just att bli metodisk för väldigt många.
Att jag skrev att han har barn är att jag trodde att jag skulle få en engativ respons på just det ;) Ville bara förtydliga vad jag tyckte så att jag slapp det. Fast jag misslyckades tydligen.

När jag läste ditt inlägg lät det som om du tyckte det var konstigt att han sa o kände så.
Jag ville bara ge en annan sida.

Kramen
 

Så blir det när man ska försöka va anonym;)

Skrivet av  Emma me Elma
Skitsamma
 

Jag tror att...

Skrivet av  Moa
...vi egentligen tycker väldigt lika du och jag.

Det var därför jag blev så upprörd då du skrev exakt det jag menade som ett "motinlägg" och inte ett "håller med"-inlägg.

Vill ju inte missförstås som någon som inte tycker att alla barn räknas...*sting i hjärtat*.

Men nu vet jag att du vet vad jag menade.

Kram
 

Ja men självklart

Skrivet av  Emma me Elma
vet jag vad du menar nu!
O jag hoppas att du förstår att jag inget illa menade med mitt!


Kramen Emma
 

Han har träffat en

Skrivet av  engeltina
psykolog nere i Thailand om man ska tro kvällstd ningarna i dag.

Jag tror inte han förstått vad han förlorat (gjorde ett klumpigt förklaringsförsk nedan *pekar*). Vardagen har ej tagit vid.

Jag reagerade också på detta med "nya barn",läste det i dag.Tar massmedia med en nypa salt.

Trevlig kväll.
 

Jag tror som du

Skrivet av  Moa
Att han ännu inte förstått vad han förlorat.

Hoppas det finns folk runtom honom då han börjar kunna släppa fram känslorna.
 

Jag har tänkt samma sak.

Skrivet av   karo
Jag gissar att han befinner sig i chockfasen, det är inte säkert att han längre fram kommer att minnas så mycket av den här tiden.
 

Kan ju inte vi veta..

Skrivet av  Anonym
Hur hans kontaktnär ser ut. "samhället" läs psykiatrin tvingar oss inte på honom på något vis även om vi finns tillgängliga när behov finnes. Men är man inte på tvångsvård så kan vi inte tvinga honom till vård. jag skulle tro att han är i chockfas och inte tänker rationellt helt klart. Sen tror jag att man får ta sk. "uttalanden" med en nypa salt då det är journalistens bild.
 

Självklart

Skrivet av  Katarina mamma till Anna, Saga och ängel
Är han chockad, så som alla andra som mist någon. Och offta tar det tid, lååång tid innan den släpper.
För min del tog det ganska exakt 5 månader innan jag helt och full insåg vad som hänt, då min dotter dog. Och jag är ännu, nio månader senare, inte igenom ens de "grundläggande" faserna som man går i genom vid en stor kris. Och jag fick hjälp direkt, av allt och alla, hade tid att få tänka igenom hur begravningen skulle vara osv.
Kan tänka mig att det kommer att ta mycket längre tid för alla dessa som mist sina nära på detta sätt, där allt bara är kaos.
Men visst funderade, och funderar man, och det krävs nog att det gått ett tag innan man själv inser att man varit svårt chokad, jag tex tyckte det var konstigt att jag mådde så dåligt redan efter två månader...
Detta att fundera över framtiden, över fler barn, en ny familj, det måste man nog få göra, för att kunna behålla något hopp alls. Är väl det som gör att man överlever, en slags instingt, och tur är väl det, annars hade ingen förälder överlevt sitt/sina barns död.
 

Svårt att spekulera

Skrivet av  Dellen
och känns konstigt och knäppt med.Men rent generellt är det nog så att man/han är i chock just nu.
Just i hans fall tror jag (känner inte honom personligen men bl.a. min pappa känner honom)att han tänker väldigt rationellt och vill avsluta(läs hitta och begrava sin familj,veta att de inte "ruttnar bort").Han har ett stort kontaktnät runtomkring sig och när han väl landar på Gotland lär han nog braka ihop,förr eller senare.Eller så har han redan kunnat börja bearbeta genom att ha möjligheten att få kunna begrava och ta farväl av sin familj.
 

Tror inte ett ögonblick på

Skrivet av  Gotlänning
att han har sagt det där om nya barn....så som jag känner honom så är det inget han skulle säga, inte ens i chock...

Men det finns mycket som Aftonbladet har skrivit som inte stämmer med vad som hände där nere...speciellt i hans fall...

Desutom så har Pigge aldrig pratat med Aftonbladet....
 

Varför då....

Skrivet av  Natali med L-01 & S-03
Är det konstigt att man vill ha nya barn??? Inte alls. Tvärtom. Visst är han säkert chockad men att ngn vill börja om efter sådant är inte det minsta konstigt!!!
 

Visst är han säkert chockad

Skrivet av  Också mist
skriver du, tror du verkligen det?
 

Artiklar från Familjeliv