Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

kritik mot regeringen

Skrivet av nicklös
Jag såg just på dom danska nyheterna och tydligen har den danska regeringen fått hård kritik även dom av det danska folket på att dom reagerade för långsamt efter katastrofen. Jag börjar mer och mer tro att folk tycker det hur snabbt det än går, i en så pass stor kris har folk ett behov av att skuldlägga någon. Vad tror ni?
Svar på tråden: kritik mot regeringen

Jo som jag skrev

Skrivet av  Lilla Jag
som svar på ett annat inlägg så tror jag att det är precis så.

Alla regeringar får kritik. Tom Usa klagar på sitt styre.

Jag tror att de tär så att "man" håller sig "sysselsatt" med det man kan. Att om man stannar upp o känner bara så blir det tungt.
Egentligen är det ju Naturen som är boven i det här.
Att ha en plan för en så stor kris som aldrig hänt innan är inte rimligt!

Så jag tror som du. Det kvittar hur de gjort.
De hade fått kritik ändå!
 

Efter vad jag förstått...

Skrivet av   karo
... så är det väl bara Italien som reagerat snabbt? Alla andra länder har fått kritik, men Italiens utrikesminister (?) skickade ner ett plan redan samma dag det hände. Han är läkare i botten och hade erfarenhet av tsunamis. Svårt att bräcka det, måste jag nog tillstå. Dessutom var han kaxig nog att inte invänta regeringens godkännande utan agerade mer eller mindre på egen hand. Jag blir faktiskt imponerad.
 

Njae, håller nog inte med.

Skrivet av  MN
Att det tog lång tid för gemene man att fatta att det hänt nåt allvarligt, är inget konstigt, men att det tar så lång tid för makthavarna, som har alla medel att ta reda på fakta, det är mycket allvarligt. Att Laila Freivalds och Göran Persoon inte ens pratar med varandra på över ett dygn, för att checka av med varann är mycket anmärkningsvärt. Italien är ett otroligt bra föredömme i den här händelsen. Det struntade i den sega byråkratin och agerade istället. Till saken hör att de också har erfarna människor i sina styren. Vad har vi? Folk som åker med av slentrian, som förvisso kan politiken...men sen då? I Italien hade man en ur...var det deras räddningsverk eller...ja skitsamma som hade kunskaper om tex jordbävningar. När han fick veta att styrkan legat på nåt på 9, så visste han att det var allvarligt och drog igång på en gång. Han hindrade bla charterplan i Italien som var på väg att lyfta för åka till bla Thailand. Vem klagar på Italien att det gick för långsamt? Tänk Laila Freivalds som fortsatt utrikesminister om vårat land tex skulle bli attackerat. I krig tex är det ju oftast UD som får indikationerna om att det är nåt på gång. VAD skulle hon göra då? Gå på teater igen? Kan vi lite på den inkompetenta kvinnan - bör vi ha henne i en sån position? Göran Persson må vara landets yttersta ansvariga, MEN han har ju deligerat uppgifter till alla dessa olika departement vi har, för att de själva ska klara ut situationer. Men icke!
Nej, jag anser att kritiken är fullständigt berättigad och de ska inte komma undan med det. Denna "enade samling" de kör med nu, ska inte vara för att vagga sej själva i nån trygghet om att vi ska glömma bort detta.
 

Artiklar från Familjeliv