Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Skillnad på folk och folk

Skrivet av ?
För om kändisar och det som de lär ha sagt/gjort får man ju lov att tycka eller hur? Det har säkert du oxå gjort det är jag fullständigt övertygad om.

Men att ha en åsikt huruvida det är ok eller ej att tex låta barn intervjuas det får man inte!
Jag har en nära vän - ja just sk kändis - som i princip varje vecka blir manglad bl a här på AFF. För alla tycker att h*n har ju själv valt att finnas i media, då får h*n skylla sig själv. Gäller inte samma regler för alla?
Personen i fråga har varit med om en minst lika stor personlig katastrof som folk som nämnts här och som vi inte får lov att ha synpunkter på.
För stackars anhöriga kan läsa här. Hur tror ni alla anhöriga till dem som ni tycker till om känner det när de hör er kommentera det som skrivs i media? (och här på AFF) Fast just det, det är ju ok för de är ju kändisar.

Nog borde väl alla gå under samma regel: Figurerar du i media kommer folk att ha synpunkter och har ju då - i alla fall enligt "kändisregeln" - rätt att ha det.
Får man tycka om den ene får man väl tycka om den andre...

Själv anser jag det bästa vore om media slutade vara så sensationslystna, men det är ju klart sanningen säljer man inga lösnummer på.

Ägna lite tid och tanke åt hur lokalbefolkningen i de drabbade länderna (ja det ÄR faktiskt fler länder än Thailand som är drabbade)ska kunna bygga upp sitt liv igen. De har faktiskt förlorat allt. De kan inte åka hem till en trygg bostad, anhöriga och vänner som de drabbade svenskarna trots allt kan.
Varför är det ingen här som bekymrar sig om dem?
Varför har ingen nåt bra förslag hur vi ska hjälpa Inonesien? Eller Sri Lanka?

Kanske för att det här i Sverige tragiskt nog är just skillnad på folk och folk.


Svar på tråden: Skillnad på folk och folk

Håller med dej om en sak...

Skrivet av  MN
att det är ett oerhört stort fokus på just Thailand - för för att det var där majoriteten av svenskarna var. Men Thailand var ju inte det enda landet som blev drabbat och inte ens det värst drabbade. Men Thailand var/är semesterparadiset. Tänk på de hemlösa och drabbade i Aceh tex...eller befolkningen på Andabarerna och Nicobarerna, där det knappt når fram hjälp. De har förlorat allt. Thailand är trots allt ett relativt rikt land, mycket tack vare turism för det paradis det är, de är redan på god väg med uppröjning och resorna kommer snart att fortsätta gå även till Phuket. Vem åker till de andra ställena? Vem ser de ensamma barnen där? Vart ska de sova nånstans?
 

Så den andra frågan

Skrivet av  ?
var för dig helt likgiltig?
Eller du tycker att det är ok att tycka till om den ene men inte den andre?
Bara lite nyfiken...
 

Vad är det att vara nyfiken på då?

Skrivet av  MN
Det är väl massor med människor som gör inlägg som folk inte dissikerar bokstav för bokstav och ger svar på? Räcker det inte för dig att du och jag delar en åsikt? Men för att göra dej till viljes så kan jag försöka svara på det andra också. Jag och andra människor tycker om att diskutera saker som händer och vad folk gör och säger. Det är ju delvis det såna här snack är till för - på olika sätt - inom olika genrer. Dokusåpasnack tex handlar ju ofta om diskussioner kring olika deltagare, om hur de beter sig i programmet och hur de beter sig i den efterföljande strålglansen. Om man beter sej illa och osmakligt så är det väl inte konstigt att folk reagerar och skriver om det? Skulle jag - som inte är kändis - bete mej riktigt illa offentligt så skulle folk prata om mej också i stugorna på den lilla ort jag bor på. Risken finns förstås att folk lägger till saker som inte är sant, men där skulle jag väl få skylla mej själv lite grann om jag betett mej korkat. Sen är det upp till folk att tro på det de själva vill. Att spekulera om detta som hänt i Asien är på gott och ont. Det är svårt att dömma. Här handlar det inte om folk som gjort nåt dumt, utan här handlar det om utsatta människor i sorg och chock. Alla handlar olika i sådana tillstånd. En del vill prata om det i tidningar och berätta om just sitt öde och andra agerar på annat sätt. De här människorna förtjänar inte att andra undrar omd e är dumma i huvudet eller ej för att de går ut i media tex. Ingen av oss som inte är i den situationen kan veta hur vi själva skulle agera och reagera. Det här Asiensnacket må ha gått över gränsen ibland på vissa inlägg, men det visar också vilket behov vi har haft av att få prata av oss. Det är väldigt lite i livet som för mej är likgiltigt, ska du veta. Men ibland kan det vara svårt att sätta ord till allt.
 

Var bara nyfiken på

Skrivet av  ?
varför man helt ignorerar halva inlägget och svarar på den andra halvan.
Vilket inte bara du gjort, ska väl tilläggas.
Själv tolkar jag det som att jag har trampat på en öm tå och hade rätt.

Det är ju enklare att berätta att det fanns så många svenskar i Thailand och vilket turistland det är.
(Den informationen har vi ju liksom alla redan fått)

Värre är det att erkänna att man kanske inte ska kasta sten i glashus angående att tycka om folk.
Min vän är varken dokusåpadeltagare eller har gjort nåt dumt. Det tycks i alla fall om allt från dennes äktenskap till det som görs yrkesmässigt. H*n förtjänar inte heller det.

Lika svårt antar jag att det är att erkänna att man struntar i de andra länderna för där fanns ju inga svenskar.

Ska väl också tillägga att detta svar inte är riktat särskilt till dig. Men nåstans fick det ju ligga.
 

?

Skrivet av  J med N & M
Hur många gånger som helst så väljer man väl att svara på en del i ett inlägg.. det man reagerat på lr det man har en åsikt om.. det finns inga regler om att man måste svara på allt.. o det faktum att man inte gör det betyder ingenting..
 

man svarar på det

Skrivet av  L
man har något att säga något om :)
 

indonesien och sri lanka...

Skrivet av  Fenrisulven
är dom länder som kommer att få alla dom pengar som har samlats in...inte en spänn i ekonomiskt bistånd kommer att gå till thailand,för det är inte vad dom behöver,men dom behöver oss som turister så deras land kan fortsätta att utvecklas...sen att focus i tv och tidningar hamnar på thailand är ju inte så konstigt då 20,000 svenskar befann sig i landet.
 

Det är hjälp i

Skrivet av  L
Indonesien och Srilanka från sverige oxå
Srilanka var de som först fick räddningstjänsten dig från sverige då FN vädjade om hjälp
Min egna pappa är i Srilanka och hjälper till
Indien har avsagt sig hjälp men ändå kommer det frivillig hjälp till dem fast inte i lika stor omfattning
det är inte enbart Thailand som får hjälp men det är mycket Thailand i tvn inte konstigt med tanke på att det var/är ett sådant turistparadis för många svenskar
det blir naturligt att visa repotage därifrån då det ligger svenskarna varmast om hjärtat
Men hjälpen går till alla länderna om än reducerat till Indien
 

thailand..

Skrivet av  Fenrisulven
har också avböjt ekonomiskt bistånd...så dom får ingen hjälp från oss.
 

Artiklar från Familjeliv