Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

EVK...

Skrivet av viven
...idag. Tack och lov att min kontakt på Hab var med, för jag blev rejält nertryckt i skorna från start och har stanat kvar där. EVK:n handlade inte så mycket om hur min son ska få en skolgång som fungerar, utan det skolan har mest bekymmer med är vad ska andra föräldrar tänka???? (När sonen fått utbrott, vilket han fått sedan assistenten togs bort). Vad ska vi säga till föräldrar när de ringer och tror att han är ouppfostrad? Får vi tala om att vi jobbar med det och inte struntar i det? Och rektorn talade minsann om för mig att det är minst två föräldrar i veckan som ringer till henne om andra barn, och undrade vad det är för ouppfostrade barn de har på skolan. Och förstår ni, skolan har ju inga pengar till extra resurser! Men hon från Hab var strukturerad och klar, och hade listat ner vad sonen behöver, förhållningssätt mm. Inget blev bestämt, men han kanske kan få tillbaks sin gamla assistent till viss del...nje, fy, vilket besvärligt barn jag har som ställer till det för personalen. Så var budskapet!
Svar på tråden: EVK...

ja du...

Skrivet av  willes mamma
det finns bra skolor ( åtminstonde någon) och så finns det mindre bra skolor, din verkar ju höra till den senaste kategorin! Vilken väldigt konstig syn på hur de ska hantera situationen.. Det viktigaste är väl att ALLA barn trivs i skolan, och får en skolgång som fungerar, det är väl vad all personal, och rektorn i allra högsta grad, borde kämpa för och sträva mot.. Inte att "rädda sitt eget skinn" och att allt ska se bra ut utifrån.. Tur ändå att du hade personen från hab. med på mötet.Men tog de till sig vad hon sa, elelr pratade de bara bort det? Ska det hållas en ny EVK senare, eller händer det ingenting? Det borde ju ligga i skolans intresse att din son ska fungera bra i skolan,( vilket han gjorde när han hade sin assistent, eller?),för då blir det ju också mindre "besvärligt " för personalen...
 

Puttar på för att du ska

Skrivet av  Lejonmamma¤
komma upp ur skorna. Tänk på den bra hab-människan du hade med dig och glöm de andra. Även om de har problem med andra föräldrar som ringer så borde de inte belasta dig med det. Inget som du ska lösa. Tur att du hade en vettig hab-människa med dig! Tröstkram!
 

Sorgligt...

Skrivet av  Fredetta
att skolan ska belasta dig med problem som inte ens är dina! Låter mycket oproffsigt.

Du har ju nog med att kämpa för ditt barn med de svårigheter han har och att få det övriga livet att gå ihop.

Bra att du hade stöd med dig - det är lätt att känna sig liten i dessa sammanhang...själv har jag lite lätt att bli lite för gråtmild när man ska ta upp saker som gäller mitt barn och då är det ju bra att ha med sig ett bra stöd.

Kräv ett protokoll från elevvårdskonferensen och en uppföljning av mötet så att ärendet inte "tappas bort".

Sänder styrkekramar!
 

Artiklar från Familjeliv