Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Skola mm.....

Skrivet av Anette R
hej igen...
Förra veckan skrev jag en lapp till dotterns (9) fröken och lade denna i matteboken då fröken aldrig verkar läsa kontaktboken. jag ifrågasatte varför hon aldrig läser den och varför hon får två sidor i läxa i matteboken varje vecka trots att vi kommit överens om bara 1.
Igår fick jag svar. Där för att J aldrig lämnar fram den! och hon lämnar aldrig in läxor mm heller och glömmer ta böcker med hem. matteläxan beror på att en annan tjej på skolan brukar rätta läxorna och har inte observerat att J bara ska ha en sida.
Jag skrev ett nytt meddelande till fröken och sa att dom borde veta vid det här laget att J inte kan ta ansvar för att ta hem och lämna böcker själv. Hon har haft samma svårigheter hela sin skoltid + assistent så dom borde veta!!!
Assistenten har hon nu bara från lunchen och ett par timmar framåt och jag ifrågasatte varför inte hon kan sköta detta. Får se när man får nåt svar....

jag har anmält mig till en kurs som min kommun ordnar. det stod en lapp på sonens (B) dagis om man var intresserad att gå en gratis kurs för föräldrar som har barn som upplevs som bråkiga och jobbiga.....
Man skulle få tips och vägledning i hur man ska handskas med detta . Min son har ju adhd och jag ska på ett möte nästa onsdag och träffa dom och prata om sonen så vi ser om vi passar in. kanske vänder sig kursen bara till "normalt" bråkiga barn.....?
Kursen börjar i slutet på februari och är två timmar per vecka i 12-14 veckor. Ska bli intressant och kanske kan man träffa andra föräldrar med samma svårigheter....

Nu ska jag och mannen åka och lämna barnen hos ett par vänner hela helgen!! Vi ska få vara barnlediga och bara vara hemma....Det har aldrig hänt förut!

Kram Anette
Svar på tråden: Skola mm.....

Skööön helg önskar jag er!*imt*

Skrivet av  Lejonmamma¤
.
 

Jag hoppas

Skrivet av  Åmalin
att helgen blir bra och skulle vilja komma med ett förslag. När vi hade problem med att vår dotter inte tog hem/glömde/gömde lappar, läxplanering med mera så föreslog vi att hennes lärare skulle mejla veckoplanering och läxplanering till oss. Sedan fick vi detta varje söndagkväll/måndagförmiddag och det fungerade mycket bättre så. Så det skulle kanske kunna vara en lösning även för er? Vad det gäller läxböcker så kan ni kanske få en uppsättning böcker att ha hemma så slipper ni problemet med glömda böcker. Så vet jag andra som gör med gott resultat. Ha en bra helg!
 

Artiklar från Familjeliv