Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

5 miuters metoden, jo tjena! grr

Skrivet av lillans mamma
var till läkaren i fredags med lillan. Han hade inte skrivit ut melatoninet utan skulle göra det efter besöket... Vi fick dock tips på Eckerbergs hemsida med 5 minuters metoden... och informationen att det kan ta mycket mycket längre tid för oss att lära lillan somna efter den metoden än för normala barn, att man måste vara extra konsekvent med barn med autism. Jo tack vi VET. Läste i informationen att herr Eckerberg menade att om man inte lade barnet för tidigt och var konsekvent så orkar inte ens det envisaste och argaste barnet hålla ut i mer än max en halvtimme innan det somnade. Hm välkommen hem till oss... Jag vet att man ska vara konsekvent, inte ge med sig en millimeter för det blir än jävligare nästa gång. Men när klockan börjar närma sig 01.00 och ungen sjunger, "pratar" och vägrar befinna sig i sängen, kväll efter kväll då är det inte så himla lätt att orka vara konsekvent, den 10 gången. Med storebror tog det 3 nätter innan han somnade i sin egen säng i rimlig tid...

Är det någon av er som lyckats med "5 minuters metoden"? Är fö inte särskilt förtjust i den öht. Vi använde den inte på storebror utan satt med honom hela tiden tills han somnade av utmattning...
Svar på tråden: 5 miuters metoden, jo tjena! grr

barnplågeri

Skrivet av  Tårtans mamma
Jag är av den åsikten att 5MM är förkastlig! Skulle aldrig drömma om att använda den på Tårtan. Jag har alltid velat skapa en lugn och trygg atmosfär kring sovningen. Jag har legat/suttit med honom sen han föddes och kommer att göra så till han ber mig gå. Vi har för övrig samsovit sen födseln också och gör det ibland fortfarande - Tårtan bestämmer själv. Det verkar som närhet och trygghet inte existerar för läkare och bvc-personal...
 

Hatar den också

Skrivet av  mamma S
Fullständigt avskyr femminutersmetoden, känns som tortyr.

Hur gammal är Lillan? Vi hade också hopplösa nätter, men det blev väl bättre från ca 3 årsålder. Nu, många år senare sover han som en sten hela nätterna, men fortfarande sover han i samma rum som jag (fast i egen säng åtminstone). Det är fruktansvärt tungt med barn som inte sover. Kan ni turas om varannan natt åtminstone?
 

Nämen, snälla, vad är det för

Skrivet av  tanten
metod??
Vem är Eckerberg?
Känns som jag missat nåt väsentligt i livet...
 

Lillan är 3 år och 7 mån...

Skrivet av  lillans mamma
Min fråga om någon använt den på sina barn med autism är att jag tror nämligen inte att den fungerar på våra barn. (och tror inte den är bra för något barn alls). Eftersom barn med autism har svårt med samspelet så undrar jag hur de ska kunna uppfatta "pedagogiken" i metoden. Att när mamma försvinner så ska hon sova istället för att börja leka i sitt rum...

Problemet är att lillan inte är lugn innan vi båda är med henne i sängen (vår säng). Då kan hon ligga kvar i sängen men donar, sjunger och "pratar" flera timmar innan hon somnar...
 

Lillan är 3 år och 7 mån...

Skrivet av  lillans mamma
Min fråga om någon använt den på sina barn med autism är att jag tror nämligen inte att den fungerar på våra barn. (och tror inte den är bra för något barn alls). Eftersom barn med autism har svårt med samspelet så undrar jag hur de ska kunna uppfatta "pedagogiken" i metoden. Att när mamma försvinner så ska hon sova istället för att börja leka i sitt rum...

Problemet är att lillan inte är lugn innan vi båda är med henne i sängen (vår säng). Då kan hon ligga kvar i sängen men donar, sjunger och "pratar" flera timmar innan hon somnar...

Tanten, det var denna hemsida jag fick tips om; www.eckerberg.se
 

oops... imt

Skrivet av  lillans mamma
.
 

Jag har

Skrivet av  Trollmor
använt 5-minutersmetoden på lilltroll och det var vad som fungerade för oss. Det tog ca en vecka och sedan dess har vi inga problem. Jag vet att det finns människor som anser att det är barnplågeri, att det är grymt osv, men alla som känner oss och våra barn vet att vi har både trygga och harmoniska ungar sominte är rädda för att sova, som inte har problem med sin egen säng osv. Så det behöver inte vara barnplågeri. Dock har lilltroll inte autism, vad vi vet.
Trollungen har inte haft problem med sömnen förrän nu runt 4-årsåldern. Nu kan det ta många, många timmar av prat, babbel, "läsning", lek med lampor, vatten osv innan det blir lugnt. Oftast krävs det att vi "påminner" henne om att man ska sova.

Tror på din tanke att "våra" speciella barn inte är rätt målgrupp, de har inte samma naturliga känsla för trötthet, sömnbehov, mättnad osv. Man KAN inte svälta ett barn till att äta om det har autism, man kan i princip inte trötta ut ett barn med autism heller. Vad man kan, det vet jag däremot inte.

Ville bara tala om att 5-minutersmetoden har en annan sida också.
 

Vi har använd...

Skrivet av  Totte
metoden med att berätta för barnen att de fick somna i vår säng och att vi senare ville bära dom till deras säng, om de drömde mardrömmar eller skulle på toa fick de komma och det har fungerat bra.

Pojken har kommit in 1 gång på 1½ år då han drömde mardröm och flickan har kommit lite oftare.

Allt har kommit steg för steg och det har fungerat bra, pojken har AS och har sovit själv sedan 4 års ålder.

Efter vi flyttade ner toarullehållaren så flickan nådde den och fixat röd nattbelysning på toa (man är väl elektronikingenjör) klarar båda natt-toa själv.

Men att tvinga barn att ligga ensam mot deras vilja låter elakt fast vi var faktisk tvungna med flickan. Hon har ett humör som heter duga och en kväll vaknade hon till när jag bar in henne och hon började skrika.

Det var ilsken-skriket (tro mig!) och jag beslöt att låta henne hållas. Sängen kom hon lätt ur (vanlig med liten skyddsplank) men det gjorde hon inte, hon skrek ilsket 1 timme och somnade till slut utmattat.

Nästa kväll var det samma visa fast bara 30 minuter och 3\'dje kvällen tittade hon på mig, lade sig på sidan och snarkade. Sedan har hon sovit i eget rum efter en saga.

Men fy vad jag mådde när hon skrek fastän jag hörde att det var ilsken-skriket men situationen hade blivit ohållbar, hon är som en takfläkt i sängen och jag fick ingen sömn, det var så illa att jag började få fysiska problem på grund av det.

Nu har vi flyttat, hon har ett större rum och en dörr hon kan stänga och hon är så nöjd och lugn.
 

Kollade nu

Skrivet av  marikaL m fem
på eckerbergs hemsida, verkar bra!

Min AS-kille hade aldrig problem att somna/sova som liten (hade stoooort sömnbehov), och övriga ungar har också fått lära sig somna själv, inte genom nån renodlad 5-minutersmetod men typ liknande.
Kör faktiskt rätt hårt med lilltjorvan (6 månader) nu (tjurigaste ungen hittills!), hon vill gärna fortsätta köra sena kvällspass och sen snutta sig till sömns, men vi jobbar på att tidigarelägga hennes vakentid, lägga henne tidigare på kvällen och få henne att somna och sova själv (går faktiskt hyfsat, på nån vecka nu så har hon börjat somna själv vid 21-22-tiden från att förut varit som piggast vid 23-tiden och sen vrålat sig till att få snutta sig till sömns).

Så visst funkar somna-själv-metoder, det är jag övertygad om!

Men vad gäller din lilla, är ju svårt att råda nåt när man inte vet så mycket kring henne - hur gammal är hon? Hur mycket sover hon på dagen? När stiger hon upp? Är det så att hon stiger upp tidigt och inte sover på dagen och ÄNDÅ inte somnar före 01 då borde det ju definitivt vara läge för melatonin tycker man.
 

5minuterssomnasjälvmetoden

Skrivet av  Lejonmamma¤
har inte funkat här hos oss.
 

5 min metoden skulle inte funka..

Skrivet av  Ting
.. för oss heller. Nu är ju min pojke snart 8, men det som fungerar för oss är att säga: jag kommer tillbaka så snart jag hängt tvätten (eller nåt annat tråkigt) och se till att hålla mig nära sovrummet, titta till honom flera gånger och säga att jag snart är klar. Helst vill han att vi ska sitta på sängkanten hela natten!
Hoppas verkligen ni kan hitta på nåt som funkar!
 

5 min metoden skulle inte funka..

Skrivet av  Ting
.. för oss heller. Nu är ju min pojke snart 8, men det som fungerar för oss är att säga: jag kommer tillbaka så snart jag hängt tvätten (eller nåt annat tråkigt) och se till att hålla mig nära sovrummet, titta till honom flera gånger och säga att jag snart är klar. Helst vill han att vi ska sitta på sängkanten hela natten!
Hoppas verkligen ni kan hitta på nåt som funkar!
 

Gillar inte...

Skrivet av  Dizzycat
Nej, 5-minutersmetoden gillar jag _inte_ och jag skulle _inte_ använda den på mina barn.

Men - jag vet även personer som säger att metoden har hjälpt dem - dock gäller detta "normalstörda" barn.

För "våra" barn i autismspektrat tror jag tyvärr att denna metod är _helt olämplig_!!!
"Våra" barn har ingen tidsuppfattning och är redan från början "vilse i verkligheten" och jag upplever att dessa barn har ett extra stort behov av att märka att de inte lämnas och överges.
Snudd på _tjänstefel_ tycker jag att det är, att rekommendera denna metod till ett barn med autismspektrumstörning!

Nu tar jag i, och det är jag medveten om, men jag tycker inte att det är lämpligt att rekommendera en metod som innebär en typ av utfrysning, på barn som redan har ett socialt funktionshinder.
 

Funkade på

Skrivet av  NettanN
Sabina, och hon är inte normalstörd! Vi använde metoden när hon var bebis för 10 år sen och det tog en vecka tills hon somnade tyst och stilla i egen säng.
 

Våra erfaenheter av 5-minutersmetoden

Skrivet av  Nissemamma
Vår store kille körde vi 5-minutersmetoden på. Kväll 1 skrek han 30 minuter, likaså kväll 2. Sedan minskade det ner till ett kväll 5 somna på egen hand nästan omgående. Kanonbra tyckte vi och kände oss som världens bästa föräldrar. Att få barn att somna var ju plättlätt, bara man är konsekvent som vi var. Halleluja! :-)

Barn nummer 2 skulle alltså få samma "behandling" av sina toppenföräldrar. Barnet lades i säng, lampan släcktes och vi sa godnatt. Leende gick vi ut, nu var vi på väg mot lugna kvällar. Jo, tjena.. Sonen skrek till han nästan kräktes. Halvtimmen gick till en timme, till 2 timmar, till 3. Envis son sa vi, men vi kan ju det här. Bara att kämpa på. Efter ca 4 timmar (ja idag fattar jag inte hur dumma vi var som gjorde så här, skäms....) kräktes han... Hmmm... ALLA barn skulle ju somna inom en halvtimme ju!!! Varför inte son nummer 2??? OK, vi gör om det nästa kväll... med samma resultat... NU gav vi upp. Det är inte rimligt med 4 timmars VRÅL, kräkning och panik..

Vi hade vid den här tiden inte en aning eller ens minsta misstanke om att son nummer 2 skulle avvika från normen men idag vet vi att han har AS. Han har fortfarande svårt att somna på egen hand (6,5 år) och vill allra helst somna NÄRA någon i familjen. När jag inte orkar ha honom i min säng säger storebror "han kan få somna hos mig, det är lite trångt men han behöver ju det" :-)))
 

Måste tipsa er om

Skrivet av  tanten
ett inlägg av en som tror mycket på beteendeterapeutiska metoder.
Skrivet av sign VMB och riktat till Haqvin på Disk diagnoser under Hälsa.
 

Hej tanten!

Skrivet av  lillans mamma
Jag har bestämt mig att inte svara VMB eftersom jag anser det vara lönlöst. Varför ska jag slösa energi (den lilla jag har) på en människa som dömt ut mig som förälder?

Ang beteendeterapeutiska metoder. Vi tränar lillan (som är diagnostiserad infantil autism) enl Loovasmodellen och det har gett oss mycket hjälp. Det handlar i korthet att uppmuntra ett visst beteende med hjälp av belöningssystem. Det handlar om att träna in färdigheter såsom (grundläggande) ögonkontakt, härmövningar och senare (mer avancerade) ordförråd och talövningar. Det handlar om att få in ett visst "tänkande" i vardagen. Första tiden med träningen går ut på att vid bordsträning nöta in vissa övningar som man sedan generaliserar ut i vardagen. Men att som VMB anse att man ska ta varje liten fight... absurt! Man väljer sina fighter, även med denna träningsform.

Jag tror på beteendeterapeutiska metoder. Trots detta tror jag inte på ex 5 minuters metoden eftersom den bestraffar istället för uppmuntrar. Dessutom så bygger inte den på det faktum att barn med autism har vissa svårigheter som är specifikt för dem. Att lämna ett barn med autism i 5 min och tro att barnet ska "lära sig" somna... Nej.

 

VMB är trollaktig!

Skrivet av  Mani
Hon tar olika grep för att få diskussion att flama upp.
Det enda rätta med troll är att undvika att mata dem.
VMB är den gamla "Vänlig men bestämd"
 

Artiklar från Familjeliv