Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Läkarkontakt

Skrivet av Mie
På tisdag ska sonen till läkaren för första gången. Jag har tryckt på om det sedan i somras när han (16 år gammal) fick sin diagnos. Men kuratorn och psykologen tyckte inte det var nödvändigt, då dom hade diskuterat sonen med läkaren och han tyckte inte man skulle medicinera. Utan ge struktur i vardagen och hoppas på det bästa. Dom sa att den medicin han ev skulle kunna få inte hjälper mot hans autistiska problem, utan bara mot AD/HD:n. Och dom tycker inte DET är hans stora bekymmer.. Jag vet varken ut eller in. Men ni som finns här har väl barn med autism?? och ni har ju medicin till era älsklingar eller?? Hmmm, nu i alla fall har jag äntligen fått en tid och nu känns det som om jag måste skriva ner och komma ihåg alla hans AD/HD-bekymmer. Jaja... nog om detta, jag undrar en sak till??:
Min son är som sagt 16år, och jag börjar få svårt att förklara för honom varför han inte får göra det som hans kompisar får. Nu är det så, att hans "kompisar" inte är riktigt vad jag skulle vilja... Hade dom haft föräldrar man kunnat prata med ang övernattningar och så så hade jag inte sagt så mycket. Jag försöker förklara att om han hade haft kamrater som jag visste vilka dom var och som hade föräldrar som har samma uppfattning som jag, så hade han kanske fått ligga över, men.. Han säger att det inte finns sådana föräldrar i hans kompisgäng. Nä, just det, säger jag. Var nöjd med att du får vara med dom halva natten (23.00 nu under lovet). Han har alltid varit väldigt snäll, min son, och kommit när jag sagt, men jag känner att jag snart inte kan kolla honom längre. Han ger snart upp, och jag är rädd för den dan han tycker vi är allt för stränga, och bara skiter i att komma hem. Vad gör man???
Svar på tråden: Läkarkontakt

Medicin?

Skrivet av  T_bone
Finns ingen medicin mot autism, tyvärr.
 

autism-AS

Skrivet av  Lejonmamma¤
Har din son ren autism eller AS? SSRI-preparat har effekt på endel av AS-bekymren. ÄVEN på autismdelen. Beror på vilka bekymmer din son har.
 

Tillägg

Skrivet av  Lejonmamma¤
Det "botar" inte men det lindrar och underlättar för endel med AS.
AS är endel av personligheten så jag tycker inte om att man ska "botas". Upprepar som jag berättade engång förut hur läkaren när sonen satt med sa: "Ja det här som din son har går inte att bota." Fy farao jag vill inte ha min son "botad" han är så bra som han är. Men man kan lindra och underlätta. Och det är alla människor värda. Att bota är att ta bort orsaken till symptomen vilket inte går. Jag tror också att medicinering kan vara en stötta en period i livet. Man är inte obildbar när man har AS och kan lära sig att hantera livets situationer varför man kan inte alltid behöver medicin även fast man inte är "botad".
 

Det var en väldigt klok åsikt!

Skrivet av  Tigeröga
Så bra Du formulerar frågan - och vilken tok till läkare. Det ger mig hopp att man kan lära sig hantera livet på ett hyggligt bra sätt. Välskrivet!
 

Hej du!

Skrivet av  Lejonmamma¤
Tack! Jaa, så säger man väl inte som den läkaren sa?Jag blev så förbaskad.
 

Personlighet?

Skrivet av  Jockemamma
Som jag tidigare skrivit, tycker jag inte att autismen är en del av min son. Den är som en dimma som ibland lägger sig mellan honom och omvärlden. Det känns som om det finns en annan kille därbakom, en som kämpar för att komma fram. Jag blir så avundsjuk på andra som kan föra långa och roliga samtal med sina sjuåringar. Det är så mycket jag skulle vilja visa honom, det hade varit så roligt att få ta del av hans värld, att se honom ha kul med kompisar, hitta nya intressen. Inget av detta blir av.
 

Oj lilla Jockemamma!

Skrivet av  Lejonmamma¤
Nu lät du allt ledsen. Men guldkornen kommer. Hoppas, hoppas att de där samtalen infinner sig. Vilka guldkorn har ni nu?
Håll i, håll om, håll ut!
Kramar om dig och din lille!
 

Inlärning

Skrivet av  Dizzycat
Nej, vi har inte medicin till vår dotter med autism.
Man kan inte "bota", men lindra: Man kan lära barn och ungdomar med autism och liknande, att komma runt problemen. Mycket av det som du och jag gör rent automatiskt, kan man traggla och lära in så att de fungerar bättre ute i samhället.
Sånt kan vara svårt att göra på egen hand. Vi ska få hjälp av habiliteringen.
 

Hej Mie!

Skrivet av  Idalina
Om jag inte minns fel, har din son också ADD. Och ADD-personer blir hjälpta av centralstimulerande! De har ju samma problematik som ADHD-personer men utan hyperaktivitet/ojämn aktivitetsnivå.
Vår son, 15 år med AS/TS och numera även en konstaterad ADD-problematik, medicinerar med Concerta sedan några veckor och han är en HELT ANNAN KILLE! Visst, en del skoltrötthet har han, men den kan han hantera mycket bättre nu. Han är vaken, pigg, gör sina sysslor, hänger med på lektionerna, och orkar en hel skoldag! Och jag skulle vilja säga att han numera också går att få medveten om sina svårigheter. Att det går att diskutera med honom, att han tar till sig att svårigheterna faktiskt finns. Att det inte är fel på alla andra.
Så stå på dig, bunkra med argument till läkaren, jag förstår vad du menar!!

PS: Tack för ditt mail, jag ska försöka hinna maila dig idag!
 

Idalina

Skrivet av  Mie
Hej på dej! Jag har även mailat dig privat, men jag vill bara säga att jag blir stärkt av din sons framsteg, och hoppas på att min son kan få samma hjälp. Jag vet att det inte går att "bota" och det var absolut inte det jag menade heller. Men när han inte klarar mer än en halvtimma per dag ensam med en specialpedagog?? Nu ska jag försöka peppa mig innan jag går till mötet, och tack ni som svarat..
 

:-)

Skrivet av  Idalina
jag förstod att det inte var att "bota" du menade... och jag tror att din son kan bli hjälpt av cs.
Har mailat dig nu...
 

Hej Mie!

Skrivet av  Lejonmamma¤
Jag fattade också att du inte menade bota! Att jag berättade om den där tokdoktorn var bara för att det poppade upp i huvudet när ämnet kom på tal. Jag bara berättade min erfarenhet för att få den ur mig. Egoistiskt. Förlåt. Lite fel placerad kanske och det var absolut inte nån undermening till dig!!! Jag vet vad DU menade!!! (Tokdoktorn vi hade menade nåt helt annat han menade verkligen bota.) Förlåt jag satte ihop ämnena fel! Kram!
 

Lejonmamma

Skrivet av  Mie
Hej på dej!! Inte tog jag vid mig inte.. ;O))) Jag är bara så ovan vid att prata med folk som förstår vad jag säger!! Och jag har nog fortfarande lite svårt att fatta att min son faktiskt har ett funktionshinder. Jag har hållt på i så många år att försvara hans beteende och att ransaka mig själv om jag gjort nåt "fel" i min uppfostran så jag han svårt att formulera mina tankar. Nu förstår jag att ni inte menade att jag inte vet att autism inte går att bota, jag bara tyckte, när jag läste mitt eget inlägg, att det lät som om jag inte fattade.. ;O))) Ja, ont om bra läkare inom psykiatrin är det gott om ;O)) Jag återkommer efter läkarkontakten!!
 

Mie

Skrivet av  Lejonmamma¤
Puh. Tur. Tack! Kram!
 

Artiklar från Familjeliv