Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Svar från skolverket!

Skrivet av Lejonmamma¤
Jag har fått svar från skolverket. De riktar kritik mot skolhuvudman för att de inte följt skollagstiftningen och de kommer att följa upp vilka åtgärder som gjorts i det aktuella fallet om det fortfarande är aktuellt om tre månader och även vad som gjorts generellt och i förebyggande syfte i övrigt i kommunen.
Sen skrev de nåt om att man ska lägga vite på föräldrarna om barnen inte kommer till skolan och det är jag upprörd och stressad av, förbannad kanske, och det är det jag tänker mest på nu.
Svar på tråden: Svar från skolverket!

Vite på föräldrarna?????!!!!

Skrivet av  Tigeröga
Om ett barn skolvägrar är det i 99 fall av 100 inte föräldrarnas fel, utan det beror på omständigheter i skolan eller runt barnet i övrigt - man borde kanske lägga vite på skolan istället - i vart fall kan man ju inte gnerellt lägga vite på föräldrar. Hur skulle man som god förälder kunna tvinga sitt barn till en skola där barnet har ett totalkaos???
Du får glädja Dig åt den kritik man riktar mot skolldningen, vilket styrker att Du handlat rätt.
Grattis till segern!!
KRAM
 

Konstigt

Skrivet av  MelinaF
Jag har haft min son hemma från skolan i olika perioder ibland 1 vecka åt gången. Han har helt enkelt inte orkat vara där.
Ringde också till "skolchefen" för att tala om detta eftersom jag tyckte det var fel att han skulle behöva vara hemma. Anledningen var ju att personalen på skolan inte hanterade situationerna.
Fick ingen reaktion alls hon bara undrade om varför jag tyckte att jag måste ringa om det. Jag förklarade då för henne att det finns något som heter skolplikt men jag vet inte hon kanske är från nån annan planet för jag fick fortfarande ingen reaktion.
Det där med skolplikt och vite på föräldrar verkar bara gälla när det passar skolan det
 

Kul att se dig här MelinaF! imt

Skrivet av  Tårtans mamma
.
 

Artiklar från Familjeliv