Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

snälla någon som kan det här!!!!!!

Skrivet av Vanlig mamma med ovanligt barn
jag har läst jättemycket härinne och lärt mig massor.
Har själv en dotter som ev ska utredas inom snar framtid. Något är det som inte stämer men vad vet jag inte. Därför läser jag både härinne och på bokstavsbarn. Något som ni skriver är ofta att h*n är eller var "aspig" vad innebär det?
Finns det något som är gemensamt i sättet om man tex har AS eller någon bokstavskombination.
Vet att det kanske inte är så många härinne en sådan här dag men jag skulle verkligen bli jätteglad om någon kunde svar fort!!!!!
Svar på tråden: snälla någon som kan det här!!!!!!

Asperger syndrom

Skrivet av  mani
samt DAMP och ADHD tillhör det så kallad autism spectrum och endast ett utredningsteam kan ge ett bra svar...
Min son blev utredd vädigt sen (15 år) och fich den dubbla diagnosen Asperger och DAMP.
Han är väldigt verbal och klara sig någorlunda socialt även om utredningsteam tyckte att hans social kompetens var inlärd.
Det som jag tycker so är mest karakterisktigt för honom är när han är starta på ett ämne kan han inte släppa det.
Samt att hans reaktion på oförsedda saker är oftats oväntade men efter ett litet tag rättar han till det.
Du kan läsa om AS och andra diagnoser i
http://hem.bredband.net/b115842/diagnos_grupper.htm
 

Jag har uppfattat

Skrivet av  milou
det som att Aspergers syndrom ingår i autismspektrat, men däremot INTE DAMP och ADHD. De som har DAMP eller ADHD tillhör inte LSS t ex men det gör AS. Finns säkert någon här som kan klara ut det hela ordentligt:)
 

LSS...

Skrivet av  mani
och autismspectrum har inget med varandra att göra..
LSS är en jududisk term (lag som utlovar stöd till vissa handikappade).
Autism sprectrum är en medicinsk term som täcker neuropsykiatriska avvikelser.
I forskningskretsar räknas DAMP och ADHD till autism spectrum.
 

oj, det har inte jag fattat

Skrivet av  mamma S
att as hör till autismspektrat visste jag, men det trodde jag inte att damp och adhd gjorde.
 

Yes

Skrivet av  dipmix
du hör till de som kan få stöd på olika sätt av LSS-lagen om diagnosen är AS, dvs ingår i en av de tre personkretsarna som är berörda av LSS. Om däremot diagnosen är ADHD får du inte stöd av LSS eftersom den diagnosen inte hör till någon av de tre personkretsarna. Så åtminstone vad gäller rätt till stöd via LSS, vilket man har om man tillhör autismspektrat, definieras DAMP och ADHD inte som grupper inom autismspektrat.
 

Källan

Skrivet av  mani
http://www.pediatricneurology.com/autism.htm#ADHD
bl.a.
Det som kännetecknar ett spectrum (lat. neurum spectrum, spectra är pluralis) är att det inte finns skarpa gränser mellan de olika fall ... så man kan säga att ADHD är en ytterlighet och icke-kommunikativa en annan
 

Aspig

Skrivet av  Fjärilens mamma
Jag får svara för min uppfattning, men jag använder "apsig" när min dotter vissa dagar visar fler Asperger-symptom än vanligt. Vissa dagar är det ju tvärtom, då är hon nästan "normal" (vad nu det innebär, egentligen). Att vara aspig kan innebära att man får utbrott för småsaker, att ingenting får ändras, att allt ska stå på sin plats, ljud blir jobbiga, många konflikter med syskon. Det vill säga att de autistiska karaktärsdragen lyser igenom mer än vanligt.
 

Tillägg

Skrivet av  Hwila
Utmärkt beskrivning. Kan komplettera med fler aspigheter (direkt från min egen familj...)
Viftar med händerna. Låter mycket utan att direkt prata, t ex som kyrkklockor (passionen just nu för Knut, 6 och ett halvt år, med AS) eller motorer eller bara gnisslande läten.
Fler hangups än under mindre aspiga perioder, dvs "måste" gå vissa vägar när vi är ute, göra vissa ritualer längs vägen eller hemma (hoppa baklänges i sängen gång på gång på gång, eller om ute, klättra upp på ALLA elskåp längs gatan/sparka på ALLA pinnar mm)
Extra rädd för saker han dagen innan inte brytt sig nämnvärt om, t ex hundar eller ljud eller vara ensam i ett rum och leka (medan jag är i köket).
Svår att komma till tals med, extra försjunken i sin egen värld.
Svårt att komma till ro på kvällen för alla "måsten" - kudden ska ligga rätt, musiken ska spelas i exakt ordning samtidigt som mamma inte får säga något, får då måste man börja om (går att hänföra till rubrik "hangups")
Och aspigheten mäts också i frågande, samma fråga om och om och om igen, för oss, just nu (se mitt inlägg ovan) gäller det kyrkor och deras höjd.
Mm mm. Komplettera gärna vidare.
 

och (tillägg)

Skrivet av  mamma S
S kan tyckas extra aspig dom dagar vi ser många hundar, för han måste nämligen skälla några gånger varje gång det sker :-)
 

Aspig?

Skrivet av  Mammuten
Oj, detta var en bra fråga! Själv anvåänder jag tydligen termen aspig liiite annorlunda än en del andra. Jag tycker att aspig är "asperger-liknande" och kan använda den om personer som jag tycker har många AS-drag, men inte diagnos ("min aspige pappa","jag tycker att Stefan Holm är rätt aspig", "min kusin är aspig som tusan"...).

För mig är aspig alltså i praktiken något mildare än AS och dessutom ibland något positivt. Fast om jag skriver att Fabian (min odiagnosticerade, men aspige 4-åring :-) varit "aspigare än vanlgt", betyder det helt enkelt att han har kört fast i vissa tankespår eller annat som inte är speciellt kul.

Man kan vara "lite aspig" - alltså ha några, eller många men lätta, drag som påminner om AS. Däremot kan man inte ha "lite AS". Kanske "lätt AS" men inte lite... Intressant att behöva definiera begreppen så här.

Lycka till med din tjej. Ofta kan man ha lite drag av adhd med i AS - eller tvärtom några aspiga (!) drag fast huvuddiagnosen är ADHD. För alla neuropsykiatriska funktionshinder gäller att man (tack och lov!) inte behöver ha samtliga svårigheter som man _kan_ ha inom en viss diagnos. Det är en av anledningarna till att det är vanligt att man inte känner igen sig.

Det är vanligt att problemen yttrar sig lite annorlunda för flickor än för pojkar. Om tjejer med AS och andra autismspektrumstörningar kan du läsa på
www.autismforum.se/gn/opencms/web/AF/Vad_ar_autism/flickor_autism
 

Tänker som dig Mammuten

Skrivet av  artepa
Jag har gått och tänkt på denna fråga sen jag läste den första gången och inte riktigt kunnat formulera mig för nig själv ens, men när jag öäste ditt inlägg, Mammuten så kände jag igen mig. Tack för den formuleringen!

Kram
 

Artiklar från Familjeliv