Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Stölder

Skrivet av Mie
Jag vet faktiskt inte riktigt var jag hör hemma, här eller på autismsidan. Sonen 16 år har ADD och atypisk autism. Men jag ställer frågan på båda ställena. Min son stjäl från oss. Han tycker inte det men... Jag har slutat köpa hem glass och jag har slutat baka. Frysen länsas i alla fall på 2 dagar. Sen hittar jag halvätna bullar som ligger och möglar på han rum, under madrassen och i lådor och skåp. Han "lånar" cd-skivor som han tar med sig och vi aldrig ser igen. Vi har fått låsa in alkohål och frågan är om man inte ska kunna ha någonting framme?? Han "lånar" oxå små bandspelare och bärbara cd-spelare och när vi sen behöver dom är dom borta. Ibland har vi fått tillbaka dom, då har dom varit hos pappan eller hos nån kompis och det är rena turen att sakerna är hela. Hur ska man göra?? Vi kan ju inte vara hemma jämt och hålla koll på vad han tar med sig härifrån. Min sambo tycker det är jättejobbigt att inte få ha sina saker ifred.
Han har erbjudit sig att kopiera cd-skivorna som M vill ha, men det hjälper inte. Dom blir ju snart sönderrepade och då hämtar han våra igen. Suck...
Nån som har nåt förslag?? Han är ju för jissu namn 16 år och snart vuxen! Han måste ju snart lära sig att han måste hålla sig till dom sakerna som är hans, eller??

Svar på tråden: Stölder

Grannens tös med likadan

Skrivet av  Ewa S
diagnos har liknande problem. Hon fick rådet att börja med sociala berättelser men det känns ju lite sent när han är 16. Hjälp alltså. Jag blir ställd för en skulle och skickar kramar. Det finns en bok om hur man lär barn med autism att tänka och känna som andra. Kanske någon annan kan titeln så du kunde få lite tips och råd därifrån. Styrkekramar i alla fall för det där måste vara tufft!
 

Lära barn med autism att "läsa" andras tankar och

Skrivet av  artepa
heter boken ocg författaren heter Patricia Howlin.
Jag har boken och läst den. Tycker att den verkar bra. Däremot har jag inte arbetat efter den med min apergerson 7 år.
Jag är förskolärare och en kollega, resurs för en tjej som troligtvis har svårigheter inom autismspectet, har använt den och tycker att den är toppen. Hon rekomenderar den varmt.

Kram
 

att låna.....

Skrivet av  jago4barn
Min flicka på 13 år har svårt med där att låna.
Hon anser att har hon fått låna en cd av något syskon så är den hennes sen. Men lånar hon av en kompis så lämnar hon tillbaka eftersom då är den lånad med andra ord. Vi har försökt överförtydliga vad som är lån och stöld. tyvärr har vi ibland fått ta till åtgärder som enligt vissa inte är ok. tex att jag "lånar" hennes cyckel och låser in den tills hon lämnat tillbaka det hon lånat (cyckeln betyder mycket för henne) Tar hon något utan lov har hon fått lärasig att då missar hon något som skulle varit bättre. tex tar hon en glass får hon ingen efterätt och då har jag ibland varit elak och hittat på något extra gott till oss andra. det har hjälpt och nu frågar hon nästan alltid och har blivit mer noga med att lämna tillbaka saker likaså har hon fått beröm på olika sätt som att tex att jag handlat ett paket glasspinnar som bara är hennes som hon får hushålla med hur hon vill. Hon har alltid varit slarvig med var hon gör av saker men med hjälp av skrivna sociala berättelser har även det blivit bättre.
hoppas ni kan få hjälp med era problem.
 

Lån??

Skrivet av  Mie
Största problemet är ju när vi inte är hemma. Han tar t ex cd-skivor ur sina fodral, och sen märker vi inget förrän kanske en vecka senare, när vi ska spela just den skivan. Och att då försöka bevisa att det är han som har tagit dom. Det spelar ju ingen roll att man säger att dom andra tre barnen inte skulle låna bara skivan, utan fodral, och att dom skulle lämna tillbaka nåt dom lånar. Jag tror det är så att han tänker lämna tillbaka dom men sen kommer nåt annat imellan, och han glömmer dom hos nån, och sen är dom borta. Han vet att han gör fel, men tänker inte på konsikvenserna. Så är det med det mesta. Tänker bara för stunden, och vad som händer när mamma får veta tänker vi inte på nu... det tar vi då,, eller nåt...
 

Mie!

Skrivet av  Ewa S
Det skall finnas någon bok om seriesamtal som Birgitta Andersson skrivit. Det var hon som lotsade Carl Söderholm framåt när han fick diagnos som femtonåring. Kanske någon annan vet namnet på denna bok också men där tror jag faktiskt du kan ha ett verketyg. Fick tipset från Jockes handledare när jag frågade henne.
 

Birgitta Andersson..

Skrivet av  zazza
har skrivit flera använbara böcker. En heter Sociala berättelser och seriesamtal, det är kanske den du menar. Sedan har hon skrivit en bok med titeln Vägledning, den tar också upp seriesamtal och sociala berättelser men även annat som är bra att veta.
Hon har också gjort en bok med arbetsmaterial som handlar om att lära känna sig själv och andra.
Den är uppbyggd så man kan kopiera arbetssidor och sedan finns det en CD-skiva till som tar upp samma pmråde. Vem är jag?
 

Artiklar från Familjeliv